Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM – AUTO TEST

Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM SkyPASSION

Wbrew modzie

Świat motoryzacji idzie ostatnio w bardzo dziwną stronę, która, przyznam szczerze, nie do końca mi się podoba. Wolnossące silniki o dużych pojemnościach są zastępowane mniejszymi z turbinami. Te mniejsze jednostki są zastępowane jeszcze mniejszymi o jeszcze wydajniejszych turbinach i tak w kółko. Dochodzimy do sytuacji, że część producentów nie posiada już w swojej gamie ani jednego wolnossącego motoru. Wszędzie tylko downsizing i turbodoładowanie. Jakby tego było mało, wszystkie auta powoli stają się coraz to cięższe, co wpływa negatywnie na spalanie oraz na prowadzenie.

Ale są wszyscy i jest Mazda, która świadomie wybrała inną drogę, wbrew panującej modzie. Jej samochody są inne niż wszystkie, a przynajmniej jak większość dostępnych na rynku, czego dowodem jest nawet najmniejszy model. Zanim jednak przejdziemy do sedna, skupmy się na wyglądzie samochodu. Mazda 2 obecnej generacji to stosunkowo świeże auto, które swoją premierę miało rok temu. Pierwsze co przykuwa uwagę to niesamowita prezencja auta. Samochód jest po prostu śliczny i chyba można rzec, że jest najpiękniejszym obecnie produkowanym miejskim autem. A przynajmniej na równi z Alfą Romeo Mito. Wiadomo, gusta guściki, ale w krwistoczerwonym lakierze i na ładnej feldze to auto prezentuje się znakomicie.

Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM SkyPASSION

Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM SkyPASSION


O dziwo, jeszcze lepiej jest w kabinie, która jest nad wyraz luksusowa. Jakość materiałów, wykonanie i wygląd pozwalając konkurować z takimi modelami jak Mini Cooper czy Audi A1, a to jest już ekstraklasa wśród miejskich aut. Deska rozdzielcza została zaprojektowana w minimalistycznym stylu, który świetnie pasuje do modnego samochodu. Na środku kokpitu zamontowano dość spory wyświetlacz, który obsłużymy zarówno za pomocą palca jak i pokrętła umiejscowionego obok hamulca ręcznego. Małe auta przyzwyczaiły nas już do bogatego wyposażenia takiego jak bluetooth, nawigacja, automatyczna klimatyzacja czy nawet podgrzewane fotele. Mazda poszła jednak o krok dalej i oferuje nawet takie rozwiązanie jak Head Up Display, które jeszcze niedawno było dostępne w limuzynach za pół miliona złotych!

Jednak to nie wyposażenie ani wygląd kokpitu robi największe wrażenie, a kierownica i układ zegarów. Ta pierwsza leży świetnie w dłoniach, a umiejscowiony centralnie obrotomierz powoduje, że czujemy się jakbyśmy siedzieli w sportowej MX-5, a nie w małej miejskiej Mazdzie 2. Dodatkowo, drążek zmiany biegów również idealnie pasuje do ręki i ma bardzo krótki skok. Naprawdę, jesteśmy bardzo miło zaskoczeni wnętrzem, które jest równie dobre albo i nawet lepsze niż wygląd zewnętrzny. W kabinie miejsca jest pod dostatkiem, ale tylko dla kierowcy. Z niewiadomych przyczyn, producent nie zastosował regulacji wysokości fotela pasażera, przez co osoby wysokie wbiją się w dach. Z tyłu również miejsca mogłoby być więcej, gdyż brakuje nieco przestrzeni na nogi. Bagażnik ma pojemności 280 litrów, co jest przyzwoitym wynikiem.

Wszystko powyżej jest jednak nieważne albo nie aż tak ważne jak ideologia, w imię której konstruowane są samochody marki Mazda. Po pierwsze, producent postanowił zmniejszyć masę. W efekcie Mazda 2 waży 980 kg. Dla porównania VW Polo 1.2 TSI waży 1070 kg, a Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 1101. Nawet również wolnossące Toyota Yaris 1.33 oraz Opel Corsa 1.4 mają większą masę, kolejno 1040 i 1088 kg. Jednak masa to dopiero pierwszy krok.

Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM SkyPASSION

Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM SkyPASSION

Drugim było zrezygnowanie całkowicie z uturbionych jednostek benzynowych na rzecz wyłącznie wolnossących. Tak naprawdę to model ma tylko jeden silnik 1.5, ale w trzech różnych wariantach mocowych: 75, 90 i 115 KM. Poza tym, pod maską może zagościć diesel o takiej samej pojemności i mocy 105 KM. Do testu przypadła nam najmocniejsza odmiana benzynowa, która była sprzężona z manualną przekładnią o 6-ciu przełożeniach. Chyba nie trzeba tłumaczyć, że mała masa i moc 115 KM to połączenie więcej niż zadowalające (8,7 s do pierwszej setki!). Samochód bardzo ochoczo zbierał się do przodu i wcale nie wymagał długiego przeciągania po obrotach. Na pochwałę zasługuje też świetnie pracująca skrzynia o krótkich przełożeniach, dzięki której każdy kolejny bieg to prawdziwa przyjemność. Szkoda, że zawieszenie nie jest jeszcze sztywniejsze, ale to było podyktowane komfortem. Mazda postawiła na kompromis i chyba dobrze, w końcu to nie jest sportowe auto. Potwierdza to też lekko pracujący układ kierowniczy, który do miejskiej dżungli spisuje się idealnie. Żeby nie było, że Mazda 2 nie ma wad, to zdarza się, że pierwszy bieg wchodzi zbyt ciężko, tak jakby o coś haczył.

Mała masa i wolnossący silnik mają też zaletę w postaci niskiego spalania paliwa. Samochód testowaliśmy podczas największych w tym roku mrozów, gdzie słupki rtęci spadały poniżej -10 stopni. Spalanie w mieście wyniosło równe 7,1 litra, gdzie samochód jeździł głównie w godzinach szczytu. Na trasie bez problemu zmniejszamy tą wartość o 2 litry, co jest równie dobrym wynikiem. Kolejnym plusem wolnossącej jednostki jest wyższa trwałość nad uturbionymi konstrukcjami.

Mazda 2 nie puka do segmentu premium. Mazda 2 już jest w premium, a już z pewnością w takiej konfiguracji jak ta testowana. Potwierdza to modny styl, jakość wykonania, wyposażenie i, niestety, cena. Podstawowy model z silnikiem o mocy 75 KM kosztuje 53 400 zł. Dużo jak na segment B, w którym występuje Opel Corsa (od 41 300 zł), Ford Fiesta (od 45 350 zł) czy VW Polo (od 43 390 zł), jednak nie dużo jak na segment premium, do którego zaliczymy Mini Coopera (od 69 900 zł) czy Audi A1 (od 76 300 zł). Warto też mieć w pamięci, że Mazda 2 jako nieliczna oferuje świetną wolnossącą benzynową jednostkę.

DANE TECHNICZNE Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 115 KM
Silnik / Pojemność turbobenzyna / 1496 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 85 kW (115 KM) / 6500 obr/min
Moment obrotowy 148 Nm / 4000 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,1 / 5 / 6,2 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4060 / 1695 / 1495 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Masa własna / Dopuszczalna 980 / 1510 kg
Bagażnik w standardzie 280 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 950 l
Pojemność zbiornika paliwa 44 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Przeglądy co 20 tys. km
Cena wersji podstawowej 53 400 zł (1.5 75 KM)
Cena wersji testowanej 78 600 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!