Czy szkoda samochodu może zależeć od jego koloru? Ciekawe statystyki z badań autoDNA

18 marca 2024
Bez kategorii, Nowości

Najnowsza analiza danych autoDNA za rok 2023 pokazuje, że kolor nadwozia samochodu może mieć pewien związek ze statystycznym ryzykiem wystąpienia szkody w historii pojazdu, choć nie jest to bezpośrednia przyczyna.

Wiadome jest, że nie można wiązać bezpośrednio barwy nadwozia z ryzykiem wystąpienia „bicia” samochodu w jego przeszłości, natomiast warto zapoznać się z tą statystyką, chociażby w ramach ciekawostki.

Przeprowadzone badania przez firmę autoDNA wykazały, że najbardziej „pechowymi” kolorami okazały się brązowy oraz grafitowy, podczas gdy czarny kolor, mimo częstych negatywnych skojarzeń i popularności, nie wiąże się z najwyższym ryzykiem szkody.

Rolę lidera zajął kolor brązowy, aż 13,5% samochodów w bazie danych po wyszukań za pomocą numeru VIN zwróciło raport zawierający informację o odniesionej szkodzie.

W 2023 roku, na podstawie danych autoDNA dot. kolorów aut, aż 11,8% wyszukiwań po numerze VIN dla aut brązowych zwróciło raport ze szkodą, co było najwyższym wynikiem.

Niewiele mniej, bo 11,4% wynosiło to ryzyko dla samochodów w kolorze grafitowym. Na niższych pozycjach znalazły się kolory takie jak szary (11%), czarny (również 11%), a także biały (10,1%)

Z pełnym zestawieniem można zapoznać się na poniżej przedstawionej infografice.

Warto zauważyć, że sama popularność koloru lakieru może również wpływać na te statystyki. Na przykład, biały (ryzyko szkody 10,1%) i perłowy (ryzyko szkody 7,4%), które zajmują dużą część rynku motoryzacyjnego, niekoniecznie są najbardziej ryzykownymi kolorami, co może być wynikiem przede wszystkim ich powszechności.

Ciekawym przypadkiem jest brązowy – kolor o niskiej popularności, lecz według danych autoDNA z 2023 roku z najwyższym ryzykiem szkody. Z drugiej strony, zielony – kolor również rzadko spotykany (ryzyko 8,7%) – okazał się jednym z „bezpieczniejszych” wyborów.

Jak wspomnieliśmy chwilę ranking otwiera kolor brązowy, a domyka go barwa zielona. W obliczu takiej sytuacji, kiedy oba kolory są rzadko spotykane, ale wybór ma odgrywać rolę w bezpieczeństwie, dane autoDNA wskazują, że lepszą decyzją będzie wybór koloru zielonego.

Przy analizie należy także zwrócić uwagę na preferencje kolorystyczne pojazdów w całym parku samochodowym. Według raportu firmy Axalta, globalnego lidera w dziedzinie farb samochodowych, na europejskim rynku przeważają cztery główne barwy lakierów — biały (w tym perłowy), czarny, szary i srebrny. Te najczęściej wybierane kolory wraz z ich odcieniami stanowią aż 82% wszystkich pojazdów poruszających się po drogach na świecie.

Zestawienie 10 najpopularniejszych kolorów samochodów, które najczęściej figurowały z odnotowanymi przypadkami szkód w bazie danych autoDNA, na końcu listy znajdują się także: czerwony (9,3%) oraz obsydianowy (6,8%).

Podsumowując, choć kolor samochodu może mieć pewne statystyczne powiązanie z ryzykiem wystąpienia szkody, nie jest to czynnik decydujący. Wybór koloru auta powinien być przede wszystkim kwestią osobistych preferencji, a bezpieczeństwo jazdy zależy głównie od stylu prowadzenia pojazdu i jego stanu technicznego.

Leave A Comment