Renault Megane Grandtour 1.6 dCi 130 Limited – TEST DŁUGODYSTANSOWY

Renault Megane Grandtour 1.6 dCi Limited

Podsumowanie

Cztery dni, pięć krajów, 3200 km i 567 893 zabite insekty. Tak w skrócie wyglądał długodystansowy test, który spokojnie można zaliczyć do najszybszych w dziejach. Tym razem pod lupę wzięliśmy Renault Megane Grandtour, czyli bardzo popularną Megankę w odmianie kombi.


Plan był prosty, zrobić jak najwięcej kilometrów w jak najróżniejszych warunkach, aby sprawdzić w 100 % na co stać Renault Megane w odmianie kombi czyli Grandtour. Wszystko, oczywiście, popsuła pogoda, która jak na złość była iście piekielna. Nie przeszkodziło to jednak w poznaniu samochodu i to naprawdę bardzo dobrze.

Po pierwsze, nie rzucający się w oczy wygląd. Wydawać by się mogło, że dzisiaj każdy chce szpanować i być „widzianym” przez wszystkich. Na szczęście, nie każda marka chce błyszczeć fikuśnymi kształtami i jeśli potrzebujemy rodzinnego auta o niekoniecznie rzucającej się sylwetce to Renault Megane sprawdzi się w tej roli. Nie oznacza to też, że jest brzydkie, ponieważ brązowy lakier, ładna felga i światła LED tworzą ładny komplet, ale musicie przyznać, że nie jest to arcydzieło na kołach. Dla nas ogromną zaletą był fakt, że nie kuje w oczy, to jest nie kusi złodzieja.

Renault Megane Grandtour 1.6 dCi Limited

Renault Megane Grandtour 1.6 dCi Limited



Kabina może nie należy do najpiękniejszych i nie jest wykonana z najlepszych materiałów, ale ma za to mnóstwo miejsca i jest naprawdę wygodna. W Megance spokojnie można nawet spać po złożeniu tylnej kanapy! Minusem jest brak tylnego podłokietnika oraz oddzielnych nawiewów na tylną kanapę. Tak jak napisaliśmy, materiały mogłoby być lepsze, bowiem plastik w niektórych miejscach jest na podobnym poziomie co w dostawczo roboczym busie Traffic… Nie podoba nam się też umiejscowienie dotykowego ekranu, którego ciężko jest dosięgnąć, a obsługa za pomocą francuskiego iDrive nie zawsze jest intuicyjna tak, jakby tego chciał producent. Świetnie za to sprawdza się nawigacja TomTom, która od dzisiaj jest moją ulubioną.

Renault Megane Grandtour trzeba pochwalić za świetny komfort podróżowania i skarcić za mało precyzyjny układ kierowniczy. Ewidentnie samochód został stworzony do spokojnego podróżowania z punktu A do B, a nie do szybszej jazdy po górskich serpentynach. Do tego drugiego scenariusza zawieszenie oraz układ kierowniczy kompletnie się nie nadają. Na szczęście, hamulce są dobre. No i mamy świetny silnik wysokoprężny 1.6 dCi o mocy 130 KM. Meganka z takim motorem naprawdę świetnie sobie radzi i bardzo żwawo przyśpiesza. Przy tym wszystkim zadowala się wręcz śmiesznymi ilościami paliwa.

Renault Megane Grandtour 1.6 dCi Limited

Renault Megane Grandtour 1.6 dCi Limited

Samochód z trzema osobami na pokładzie, z pełnym bagażnikiem i klimatyzacją pracującą non stop potrzebował średnio 4.7 litrów na każde sto kilometrów i to na dystansie ponad 3200 km. Średnia prędkość z całej podróży to 75,5 km/h. Wynik spalania jest wręcz niesamowity i, co ciekawe, dokładnie taki sam jak wynikało z naszych pomiarów z tankowania. Za każdym razem tankowaliśmy tak samo, to jest do pierwszego strzelenia pistoletem i z kalkulatorem liczyliśmy na podstawie przebytych kilometrów nasze spalanie. Zgadzało się z tym co pokazywał komputer.
Jeśli chodzi o wyposażenie kabiny to samochód może się pochwalić niemal każdym znanym obecnie dodatkiem w tej klasie. Gorzej to niestety wygląda jeśli mówimy o systemach bezpieczeństwa, gdzie próżno szukać np. aktywnego tempomatu, samoczynnego hamowania przy niskich prędkościach czy też systemu monitorującego martwe pole. Myślę, ze kolejna generacja już będzie miała takie bajery.


Renault Megane Grandtoru to dobry samochód, ale niestety czas ciężko zatrzymać. Obecna generacja popularnej Meganki już mocno odstaje od coraz do bardziej multimedialnych i elektronicznych i po prostu nowszych konkurentów. Na szczęście, Reanult doszło do takich samych wniosków i niedawno zaprezentowało czwartą już generację tego modelu, która na przełomie roku powinna trafić do salonów. Z drugiej strony, obecny produkt to niezły sprawdzony samochód, który jest łakomym kąskiem chociażby na rynku wtórnym. Bardzo przestronne i komfortowe wnętrze oraz niesamowicie wręcz mały apetyt na paliwo w odmianach wysokoprężnych są nie lada zaletami.

Pierwsza część testu
Druga część testu
Trzecia część testu

DANE TECHNICZNE Renault Megane Grandtour 1.6 dCi 130 Limited – TEST DŁUGODYSTANSOWY
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1598 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 96 kW (130 KM) / 4000 obr/min
Moment obrotowy 320 Nm/ 1750 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 6 / 4,7 (na autostradach, poza nimi poniżej 4) / 5 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4559 / 1804 / 1507 mm
Rozstaw osi 2703 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1462 / 2027 kg
Bagażnik w standardzie 524 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1600 l
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 70 250 zł (Energy TCe 115, Energy)
Cena wersji testowanej 92 150 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment