BMW Z8

30 października 2006

Jednym z najwspanialszych modeli firmy BMW jest Z8.

Jest to samochód nawiązujący swą stylistyką do lat pięćdziesiątych, w których produkowano legendarny model 507. Uruchamiana przyciskiem, potężna jednostka napędowa ma pojemność skokową az 5000 cm3. Rozwija ona całe 400 koni mechanicznych przy 6600 obr/min i 500 Nm momentu maksymalnego przy 3800 obr/min. Silnik ten to ośmiocylindrowiec w układzie V, wyposażony w zmienne fazy rozrządu.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_z8/bmw_seria_z8_2.jpg[/img][/center]
Dla zapewnienia odpowiedniego środka ciężkości, a co za tym idzie dobrej kontroli nad autem, motor umieszczony został za przednią osią. Napęd na koła tylne przenoszony jest za pośrednictwem sześcioprzełożeniowej skrzyni sterowanej manualnie. Przyspieszenie do setki zapiera dech w piersiach i wciska w fotele; wynosi ono tylko 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna, ze względów bezpieczeństwa została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Powyżej tej wartości zostaje odcięty dopływ paliwa. Producent nie podaje zużycia paliwa, być może dlatego, że dla osób jeżdżących tego typu pojazdami nie jest ono zbyt istotne.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_z8/bmw_seria_z8_3.jpg[/img][/center]
Nadwozie zaprojektowano ściśle według zasad budowy roadsterów. Charakteryzuje sie ono długą maską silnika i krótkim, zwartym tyłem.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_z8/bmw_seria_z8_4.jpg[/img][/center]
Ciekawym elementem jest bardzo wysoko sięgający, wielki zderzak przedni. Umieszczono w nim okrągłe reflektory przeciwmgielne, atrapę chłodnicy, wąskie kierunkowskazy i wlot powietrza. Ksenonowe światła przednie chronione są wspólnym kloszem, w kształcie kropli wody. Duże, 18-calowe koła zaopatrzono w opony o szerokości 245 mm (z przodu) i 275 mm (z tyłu) oraz felgi z lekkich stopów. Przed drzwiami umieszczono dodatkowe wloty powietrza, będące tradycyjnym elementem sportowych samochodów firmy BMW. W tyle karoserii na uwagę zasługują wąziutkie, czerwone światła, kontrastujące z potężnym zderzakiem. Całości dopełniają dwie, chromowane końcówki układu wydechowego. Elementów pokrytych chromem jest w nadwoziu Z8 znacznie więcej, połyskują nim lusterka, klamki, obwódki wlotów powietrza i.in. Przedział pasażerski jest niewielki i mieści jedynie dwie osoby. Zapewnia im jednak najwyższy komfort podróżowania.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_z8/bmw_seria_z8_5.jpg[/img][/center]
Wykończenia dokonano bardzo dokładnie, dominują tu następujące materiały: skóra, chrom i aluminium. Całość tworzy niepowtarzalny klimat. Siedzenia zapewniają idealny komfort i świetnie utrzymują jadących, nawet w ostrych zakrętach. Bardzo czytelny zestaw okrągłych wskaźników umieszczony został centralnie. Ciekawie zaprojektowane zostały kierownica i dysze powietrza. Całość ocenić można jako przytulną, wygodną i jedyną w swoim rodzaju. Zawieszenie przednie oparte jest na precyzyjnej, zębatej listwie kolumny kierowniczej. Podobnie jak w tylnym, wykorzystano tu większość elementów aluminiowych.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_z8/bmw_seria_z8_1.jpg[/img][/center]
Konstrukcja ta zapewnia nieprawdopodobną stabilność i bezpieczeństwo podczas jazdy, nawet z wykorzystaniem maksymalnych parametrów. Układ hamulcowy sprawia, że Z8 zatrzymuje się niezwykle szybko. Wyhamowanie ze 100 km/h trwa jedynie 2,5 sekundy!