BMW Z8

30 października 2006

Jednym z najwspanialszych modeli firmy BMW jest Z8.

Jest to samochód nawiązujący swą stylistyką do lat pięćdziesiątych, w których produkowano legendarny model 507. Uruchamiana przyciskiem, potężna jednostka napędowa ma pojemność skokową az 5000 cm3. Rozwija ona całe 400 koni mechanicznych przy 6600 obr/min i 500 Nm momentu maksymalnego przy 3800 obr/min. Silnik ten to ośmiocylindrowiec w układzie V, wyposażony w zmienne fazy rozrządu.


Dla zapewnienia odpowiedniego środka ciężkości, a co za tym idzie dobrej kontroli nad autem, motor umieszczony został za przednią osią. Napęd na koła tylne przenoszony jest za pośrednictwem sześcioprzełożeniowej skrzyni sterowanej manualnie. Przyspieszenie do setki zapiera dech w piersiach i wciska w fotele; wynosi ono tylko 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna, ze względów bezpieczeństwa została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Powyżej tej wartości zostaje odcięty dopływ paliwa. Producent nie podaje zużycia paliwa, być może dlatego, że dla osób jeżdżących tego typu pojazdami nie jest ono zbyt istotne.


Nadwozie zaprojektowano ściśle według zasad budowy roadsterów. Charakteryzuje sie ono długą maską silnika i krótkim, zwartym tyłem.


Ciekawym elementem jest bardzo wysoko sięgający, wielki zderzak przedni. Umieszczono w nim okrągłe reflektory przeciwmgielne, atrapę chłodnicy, wąskie kierunkowskazy i wlot powietrza. Ksenonowe światła przednie chronione są wspólnym kloszem, w kształcie kropli wody. Duże, 18-calowe koła zaopatrzono w opony o szerokości 245 mm (z przodu) i 275 mm (z tyłu) oraz felgi z lekkich stopów. Przed drzwiami umieszczono dodatkowe wloty powietrza, będące tradycyjnym elementem sportowych samochodów firmy BMW. W tyle karoserii na uwagę zasługują wąziutkie, czerwone światła, kontrastujące z potężnym zderzakiem. Całości dopełniają dwie, chromowane końcówki układu wydechowego. Elementów pokrytych chromem jest w nadwoziu Z8 znacznie więcej, połyskują nim lusterka, klamki, obwódki wlotów powietrza i.in. Przedział pasażerski jest niewielki i mieści jedynie dwie osoby. Zapewnia im jednak najwyższy komfort podróżowania.


Wykończenia dokonano bardzo dokładnie, dominują tu następujące materiały: skóra, chrom i aluminium. Całość tworzy niepowtarzalny klimat. Siedzenia zapewniają idealny komfort i świetnie utrzymują jadących, nawet w ostrych zakrętach. Bardzo czytelny zestaw okrągłych wskaźników umieszczony został centralnie. Ciekawie zaprojektowane zostały kierownica i dysze powietrza. Całość ocenić można jako przytulną, wygodną i jedyną w swoim rodzaju. Zawieszenie przednie oparte jest na precyzyjnej, zębatej listwie kolumny kierowniczej. Podobnie jak w tylnym, wykorzystano tu większość elementów aluminiowych.


Konstrukcja ta zapewnia nieprawdopodobną stabilność i bezpieczeństwo podczas jazdy, nawet z wykorzystaniem maksymalnych parametrów. Układ hamulcowy sprawia, że Z8 zatrzymuje się niezwykle szybko. Wyhamowanie ze 100 km/h trwa jedynie 2,5 sekundy!

Leave A Comment