„Zimowe” problemy z samochodem. Te przypadki zdarzają się najczęściej

24 stycznia 2023
Bez kategorii, Nowości

Zima to dla kierowców uciążliwa, a czasami wręcz znienawidzona pora roku. Powodem są głównie warunki drogowe, które wymagają od nich większej uwagi, ostrożności i przede wszystkim zdjęcia nogi z gazu. Mroźna aura daje się ostro we znaki nie tylko właścicielom samochodów, ale także samym pojazdom, prowadząc do wielu problemów.

Uważaj – jest ślisko i… dziurawo

Ujemne temperatury na termometrach, marznące opady deszczu i śniegu – tak wygląda typowa zima. Na drogach zaczyna robić się wtedy ślisko i niebezpiecznie, dlatego priorytetową kwestią jest ogumienie. Wymieńmy wariant letni na zimowy, gwarantujący lepszą przyczepność – przykładowo, jeżeli jeździliśmy na „czternastkach”,  poszukajmy nowego kompletu wśród opon zimowych 14-calowych. Ponadto aura i warunki drogowe powinny skłonić kierowców do rezygnacji z brawurowej jazdy. Warto zredukować prędkość i zachować odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu. W przeciwnym wypadku o przykry incydent naprawdę nietrudno.

O tej porze roku jakość dróg pozostawia wiele do życzenia. Ciągłe zamarzanie i odmarzanie wody prowadzi do pojawiania się dziur i wyrw, których ominięcie nie zawsze jest możliwe – zwłaszcza kiedy są przysypane śniegiem. Po najechaniu na taki uszczerbek w jezdni cierpią zawieszenie (głównie amortyzatory) i koła. Warto skontrolować ich stan, ponieważ elementy gumowe twardnieją w niskich temperaturach, a te metalowe stają się wrażliwe na przeciążenia. Zwłaszcza po zimie mechanicy mają więcej pracy z zawieszeniem i układem kierowniczym.  

Posypane drogi, a karoseria

Pokłady piasku, żwiru i soli zwłaszcza zimą muszą „być w gotowości”. To właśnie nimi posypywane są drogi przez odpowiednie służby w walce z oblodzeniem, by zwiększyć przyczepność do nawierzchni lub spowodować obniżenie temperatury topnienia śniegu. Wspomniane działania drogowców nie sprzyjają karoserii. Najgorzej w tej kwestii wypada sól drogowa, która zalegając przez długi czas na lakierze, staje się ogniskiem korozji. Im szybciej ją usuniemy, tym lepiej. Więcej o szkodliwym działu soli na elementy samochodu znajdziesz na https://www.motofaktor.pl/wplyw-soli-drogowej-na-czesci-samochodowe/.

Również piach i żwir należy w miarę możliwości sprzątnąć z powierzchni auta. Myjąc pojazd, warto skupić się na dokładnym pozbyciu się maleńkich ziarenek z jego powierzchni i pod żadnym pozorem nie trzeć! W ten sposób nie doprowadzimy do powstania szpecących rys.

Uruchamianie auta zimą

Ujemne temperatury i mroźne dni wpływają także na sprawność akumulatora – zwłaszcza jeśli ma on już swoje lata. Powodują one zmniejszenie pojemności elektrycznej. Wespół z rosnącymi oporami silnika podczas uruchamiania auta i spadkiem wydajności rozrusznika, mogą przyczyniać się do niemałych problemów przy próbach odpalania pojazdu. Warto zadbać o stan akumulatora i udać się w tym celu do warsztatu mającego profesjonalny sprzęt diagnostyczny. Nic nie będzie kosztowało nas pozbycie się zabrudzeń z obudowy, klem i biegunów oraz sprawdzenie połączenia elektrycznego. Ważne jest także odpowiednie naładowanie akumulatora.

W skrajnych warunkach również rozrusznik będący urządzeniem elektromechanicznym może odmówić posłuszeństwa. Nie jest on dostatecznie osłonięty przed działaniem zimowych czynników zewnętrznych, stąd niewykluczone, że jego awaria niemiło zaskoczy kierowców. Do częstych usterek należą m.in.: brak reakcji, nadmierny hałas, praca z małą prędkością lub nawet po wyłączeniu silnika.  

Pomocy! Zamarzło!

Kiedy zbliża się zima, skrobaczki i płyny odmrażające są niemalże atrybutami kierowcy. Któż z nas nie miał do czynienia o poranku z usuwaniem zalegającej warstwy śniegu z auta i lodu z szyb? Raczej mało kto lubi stać na mrozie i przygotowywać samochód do drogi, ale to konieczność. Zamarznięte szyby ograniczają pole widzenia, a nieodśnieżony pojazd stwarza zagrożenie w ruchu drogowym, dlatego warto się poświęcić. W przeciwnym wypadku podczas kontroli, funkcjonariusze policji mogą wystawić mandat nawet na kwotę 3000 zł!

Zalegająca na pojeździe kurtyna śnieżna i zlodowaciałe szyby to jednak niejedyne „zimowe” utrapienia kierowców. Tylko o tej porze roku słyszy się też o zamarzniętych zamkach w drzwiach lub – co gorsza – odmie olejowej, mogącej prowadzić do uszkodzenia silnika. O konsekwencjach zapchanej odmy olejowej dowiesz się tutaj.

Leave A Comment