Co ile lat wymieniać pasek rozrządu? Kluczowa kwestia dla sprawności silnika

17 września 2021

Pasek rozrządu odpowiada za odpowiednią pracę silnika. Jego zerwanie się podczas pracy może być wyrokiem śmierci dla naszej jednostki. Dlatego należy zadbać o jego stan. Sprawdźmy, co ile wymieniać pasek rozrządu.

Dlaczego pasek rozrządu jest tak ważny?

Rozrząd może być napędzany dwojako: paskiem lub łańcuchem. Jego głównym zadaniem jest przeniesienie siły napędowej z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu. To właśnie on jest odpowiedzialny za częstotliwość zamykania zaworów ssących i wydechowych w komorze spalania. W niektórych samochodach rozrząd odpowiada także za napędzanie pompy wody.

Jeśli pojawią się problemy w działaniu paska, może się okazać, że po jakimś czasie konieczna będzie naprawa silnika. Wszystkie niezbędne elementy można obecnie zakupić w sklepach internetowych. Kierowcy różnych modeli Jeepa mogą znaleźć części do swoich aut np. na https://deler.pl/czesci-do/jeep.

Pasek rozrządu wyposażony jest w zęby. Jest ich dokładnie tyle, aby zapewnić silnikowi stabilną pracę. Całość uzupełniają rolki oraz napinacze. Dzięki nim pasek jest odpowiednio naprężony i nie przeskakuje na kolejne zęby. Jak widać, pasek zębaty jest bardzo ważny i jest niejako gwarancją sprawnego działania silnika. Jednak jak wiele innych podzespołów, również pasek rozrządu z czasem ulega zużyciu. Aby uniknąć niepotrzebnych napraw i kosztów, trzeba go wymieniać regularnie. Warto sobie z tego zdawać sprawę, jednak nie każdy wie, co ile wymieniać pasek rozrządu.

Kiedy wymienić pasek rozrządu? Co ile lat wymieniać rozrząd?

Wielu kierowców zastanawia się, co ile konieczna jest wymiana paska rozrządu, jednak nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od producenta auta, który takie informacje zawiera w instrukcji pojazdu. Datę tę można poznać po podłączeniu samochodu do programu pracującego na Auto Dacie. Średnio powinno się to robić co 5 lat lub po przejechaniu 100 tys. km. Warto również podjąć się wymiany paska po zakupie samochodu używanego. Jest to szczególnie ważne, kiedy nie posiada się potwierdzonej historii serwisowej.

O konieczności wymiany paska rozrządu może świadczyć charakterystyczne stukanie pod maską samochodu. Innym objawem jest włączenie się żółtej kontrolki (check engine) na desce rozdzielczej. Jeśli dojdzie do zerwania lub przeskoczenia paska rozrządu, może się okazać, że silnik zatrzyma się w trakcie jazdy. Wówczas nie powinno się próbować go ponownie uruchamiać, ponieważ można w ten sposób uszkodzić kolejne elementy układu. Wyciek oleju lub płynu chłodniczego również może mieć wpływ na żywotność paska rozrządu. Zmieniają one jego strukturę i osłabiają jego właściwości. Po wycieku cieczy istnieje duże ryzyko zerwania tej części rozrządu.

W jaki sposób dbać o pasek rozrządu?

Aby nie zastanawiać się, co ile lat wymieniać rozrząd, można zastosować się do kilku prostych wytycznych. Należy przede wszystkim zapamiętać, że dbanie o jego żywotność, zaczyna się od jego regularnej wymiany. Poza tym nie można przechodzić obojętnie obok wycieków oleju czy płynu chłodniczego. Na jego żywotność wpływa również sposób poruszania się po drogach. Gwałtowne ruszanie oraz sportowy i brawurowy styl jazdy z pewnością nie będą sprzyjały żywotności paska. Warto również wiedzieć, że dla prawidłowej pracy paska rozrządu, ważna jest także terminowa regulacja luzu zaworowego.

Zadbaj o swoje auto, aby nie zastanawiać się, co ile konieczna jest wymiana rozrządu

Wymiana paska rozrządu to jeden z nieuniknionych obowiązków, jednak ten moment można znacząco odroczyć. Aby tak się stało, należy kontrolować jego stan oraz uważać podczas codziennej jazdy. Jeśli dojdzie do wycieku, również trzeba reagować szybko. Kiedy jednak nadejdzie czas na wymianę paska, warto zaopatrzyć się w części najlepszej jakości. Takie elementy, jak rolka napinacza paska rozrządu czy sam napinacz można znaleźć m.in. na Deler.pl.

Leave A Comment