Nowe Audi TT (2014) – męski samochód?

5 kwietnia 2014
Bez kategorii, Audi Genewa 2014 Nowości
Audi Quattro Sport Concept (2014)

Podział samochodów na te przeznaczone dla kobiet jak i ich męskie odpowiedniki to bezprecedensowe zamknięcie się w kanonie określonych reguł sterowanych przez ludzkie gusta tudzież narażenie własnego „ja” na chwilę szyderczych uśmieszków. Czy powinniśmy zaznaczać wyraźną granicę pomiędzy intensywnym zapachem „świeżej” benzyny i pomiętą bluzeczką w biedronki udając, że niekonwencjonalne wybory są surowo zabronione? Spokojnie, tematem niniejszego artykułu nie będzie Volkswagen New Beetle – zakup dzisiejszego bohatera to dużo bardziej ambitna czynność aniżeli wyklejanie flory na karoserii wspomnianego samochodu …


Tegoroczny salon motoryzacyjny w Genewie był miejscem debiutu również trzeciej generacji Audi TT – stąpającego poniekąd własną drogą coupe, które w najnowszej odsłonie przeszło drobną rewolucję. Nie mówię bynajmniej o stylistyce pojazdu zachowującej co prawda rysy swojego poprzednika, acz nadającej całości odrobiny agresji w nieco innym wydaniu (od frontu samochód przypomina koncepcyjny model Quattro) tudzież o robiącej pozytywne wrażenie gamie jednostek napędowych (TT będzie dostępne z 2-litrowym silnikiem TFSI o mocy 230 KM i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego [w wariancie o mocy 310 KM i 380 Nm montowanym w Audi TTS] łączonym z napędem FWD i AWD [w tym przypadku również z automatyczną skrzynią S tronic] oraz 2-litrowym TDI produkującym 184 KM i 380 Nm momentu obrotowego [obiecywane spalanie to w danym przypadku 4,2 l/100 km]) – tutaj chodzi o coś innego, o wnętrze.

Kabina pasażerska nowego Audi przeszła niemałą metamorfozę – „germańscy” inżynierowie postawili bowiem na minimalizm, nowoczesną formę, bogate wyposażenie (co nowością raczej nie jest) i coś, co nazwano Audi virtual cockpit czyli ekran systemu MMI i większość funkcji obsługiwanych z deski rozdzielczej zamknięte w 12,3-calowym wyświetlaczu TFT pełniącym także rolę tradycyjnych zegarów. Trzeba przyznać, że jest …, zdecydowanie inaczej, a to jeszcze nie wszystko …

Widownia szwajcarskich targów miała bowiem też okazję zobaczyć koncepcyjne Quattro Sport czyli samochód o wątpliwej przyszłości (biorąc pod uwagę seryjną produkcję) ze specjalnym pakietem aerodynamicznym (mowa o m.in. tylnym spojlerze, zmodyfikowanych zderzakach czy też przednim dyfuzorze z tworzywa wzmocnionego karbonem), 20-calowymi, aluminiowymi obręczami, ogumieniem typu semi-slick i znakomitymi parametrami (0-100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy). Tym właściwie trudno się dziwić – przy masie 1344 kilogramów wyposażone w elementy z włókna węglowego Audi generowało bowiem (z 2-litrowego silnika TFSI) 420 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego …

Czy trzecia generacja modelu TT, z bagażnikiem o pojemności 305 litrów, reflektorami w technologii Matrix LED i wymagającym przyzwyczajenia wnętrzem, daje delikatny prztyczek radosnym wieczorom w pubie? Odłóżmy ten nierówny podział wartości i powiedzmy sobie z dużą dozą przyjemności, że nowe Audi TT jest w dalszym ciągu „bi-samochodem” …, jakkolwiek to rozumieć …

Patryk Rudnicki

Leave A Comment