Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S

Porsche rozpoczyna sprzedaż samochodu supersportowego Porsche 918 Spyder o nowatorskim napędzie hybrydowym, z możliwością ładowania zewnętrznego (plug-in). Model ten trafi do produkcji w efekcie entuzjastycznej reakcji nabywców na wersję koncepcyjną, przedstawioną na Salonie Samochodowym w Genewie w 2010 r.

PORSCHE 918 SPYDER CONCEPT
Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S

Dzięki swej unikalnej technologii hybrydowej, 918 Spyder zużywać będzie, jak się szacuje, tylko 3 l. paliwa na 100 km w Nowym Europejskim Cyklu Jazdy. Jego silnik V8 o mocy 368 kW (500 KM) wspomagany jest dwoma silnikami elektrycznymi dającymi łącznie nie mniej niż 160 kW (218 KM). Porsche 918 Spyder można już zamawiać. Ceny zaczynają się od 645 tys. Euro i zależą od stawki VAT i innych podatków w poszczególnych krajach.

PORSCHE 911 TURBO S “EDITION 918 SPYDER”
Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S

Gwarancją ekskluzywności dwumiejscowego modelu 918 Spyder będzie jego rzadkość – seria limitowana jest do 918 egzemplarzy. Im wcześniej nabywca zamówi pojazd, tym wcześniej go otrzyma, ponieważ auta schodzące z linii produkcyjnej dostarczane będą w kolejności składanych zamówień. Planuje się, że produkcja modelu 918 Spyder rozpocznie się 18 września 2013 r. w głównym zakładzie Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Część prac wykonywana będzie ręcznie. Dostawy mają się zacząć od listopada 2013 r.

Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S Porsche 918 Spyder i dedykowana edycja 911 Turbo S  

Konstrukcja nowego modelu bazuje na samochodach sportowych Carrera GT i Porsche 917, korzystając także z doświadczeń modelu RS Spyder i trzymając się ściśle wersji koncepcyjnej z 2010 r. Jednak, w odróżnieniu od niego, wersja produkcyjna Spydera, opartego na konstrukcji nośnej typu monocoque, z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym, posiadać będzie ręcznie zdejmowany dach, chowany do znajdującego się z przodu bagażnika.

918 Spyder napędzany jest przez jedyny w swoim rodzaju system hybrydowy, ładowany ze źródeł zewnętrznych. Jego głównym elementem jest umieszczony centralnie wysokoobrotowy silnik benzynowy V8 o pojemności skokowej ponad 4 l. i mocy przekraczającej 368 kW (500 KM). Wywodzi się on z wyczynowego silnika Porsche RS Spyder, wsławionego wieloma sukcesami w sporcie, m.in. szeregiem zwycięstw w Michelin Green X Challenge w American Le Mans Series, w Le Mans Series i w 24 h Le Mans. W przekazaniu mocy na tylne koła pośredniczy małogabarytowa, siedmiobiegowa skrzynia PDK (Porsche-Doppelkupplungsgetriebe).

Główną jednostkę napędową wspomagają dwa silniki elektryczne – po jednym przy przedniej i tylnej osi – dające łączną moc mechaniczną co najmniej 160 kW (218 KM). Efektem tej konfiguracji jest nowatorski napęd na 4 koła ze zmiennym podziałem i niezależną kontrolą momentu obrotowego trafiającego na każdą oś. Rolę elementu magazynującego energię pełni chłodzona cieczą bateria litowo-jonowa, którą można ładować z tradycyjnego gniazdka domowego. Zapewnia ona zasięg ponad 25 km wg norm Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC) w trybie całkowicie elektrycznym. Czas ładowania zależy od parametrów sieci energetycznej danego kraju – np. w Niemczech jest to ok. 3 godzin. Planuje się dodanie opcji szybkiego ładowania, by jeszcze bardziej skrócić ten czas.

Przewiduje się, że łączne zużycie paliwa przez 918 Spyder w NEDC (wg normy ECE-R 101) wynosić będzie 3,0 l/100 km, co przeliczyć można na emisję CO2 równą 70 g/km. Pomimo tego nowy supersportowy model oferuje osiągi na najwyższym poziomie: przyśpiesza z miejsca do 100 km/h w 3,2 s. i osiąga prędkość maks. powyżej 320 km/h. Oznacza to, że w rękach wprawnego kierowcy Spyder będzie w stanie pokonać jedno okrążenie północnej pętli toru Nürburgring w czasie poniżej 7 min. 30 s. czyli szybciej niż Porsche Carrera GT, która potrzebuje na to 7 min. 32 s. Prędkość maksymalna w trybie czysto elektrycznym wynosi 150 km/h.

Aby subiektywnie skrócić nabywcom czas oczekiwania na otrzymanie upragnionego egzemplarza 918 Spyder, Porsche oferuje osobom składającym zamówienie, wyłączną możliwość nabycia modelu 911 Turbo S „Edition 918 Spyder”, również powstającego w serii limitowanej do 918 egzemplarzy. Nadwozie i wnętrze tej edycji specjalnej zdradza inspiracje stylistyczne cechami wyróżniającymi model 918 Spyder: mowa np. o charakterystycznych, jaskrawozielonych akcentach (szwy, wyszywane logo, wskazówki zegarów, ekran PCM i podświetlane nakładki na progi). Na umieszczonej na pokrywie schowka plakietce informującej o limitowanej edycji znajdować się będzie ten sam numer egzemplarza w serii, co numer zamówionego 918 Spyder. 911 Turbo S „Edition 918 Spyder” można nawet zamówić w takim samym kolorze, jak 918 Spyder.

Rozwiązania techniczne i podstawowe wyposażenie nowego 911 Turbo S „Edition 918 Spyder” są takie same, jak w modelu 911 Turbo S o mocy 530 KM (295 kW). W edycji specjalnej bogate wyposażenie standardowe uzupełnione jest o bardziej luksusowe wykończenie wnętrza w skórze, specjalny zestaw wskaźników i dodatkowe elementy z włókna węglowego w środku i na zewnątrz.

Porsche 911 Turbo S „Edition 918 Spyder” oferowane jest jednocześnie z rozpoczęciem sprzedaży modelu 918 Spyder. Dostarczane będzie od czerwca 2011 r.

źródło: Porsche

Leave A Comment