Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI – AUTO TEST

Swoisty klasyk

czas trwania testu: 10-18.06.2009

test na dystansie: 4813 km

Skoda Auto przy współpracy w koncernem Volkswagena stworzyła w 1996 roku pierwszy model Octavii. Partnerstwo z Niemcami pozytywnie wpłynęło na reputację czeskiej marki. VW udzielił Skodzie wielu komponentów i przy wykorzystaniu własnego doświadczenia pobudził nakreślony w szkicowniku pojazd do życia. Drugą generację wprowadzono w 2004 roku. Pojazd zbudowano na płycie podłogowej Golfa V. Autu udało się zdobyć popularność i zebrać pozytywne opinie.

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Octavia ceniona jest przede wszystkim za funkcjonalność i niskie koszty eksploatacji. Po czterech latach od premiery przyszedł czas na modernizację. Facelifting objął przede wszystkim pas przedni. Subtelne odświeżenie było słusznym posunięciem, ponieważ auto zachowało przy tym swoje doskonałe walory stylistyczne i użytkowe. Czeska nowość ukazała światu swoje oblicze na targach motoryzacyjnych w Paryżu.

STYLISTYKA

Octavia, jak zawsze subtelna i piękna w swojej prostocie, odświeżona wygląda jeszcze bardziej dystyngowanie. Nowe oblicze, choć nie powstało w skutek radykalnych zmian przypada do gustu wielu potencjalnym klientom. Auto jest mixem obejmującym funkcjonalność, urodę i odrobinę słowiańskiego temperamentu. Z przodu uwagę przyciągają przede wszystkim rasowe klosze reflektorów o agresywnym kształcie oraz ciekawie zaprojektowany zderzak z wbudowanymi lampami halogenowymi. Estetykę wzmaga chromowany grill wzbogacony filigranowymi żebrami. Maskę zdobią tradycyjne, proste przetłoczenia ciągnące się od logo marki ku przedniej szybie.

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Harmonijna linia boczna mocno nawiązuje do poprzedniczki. Zabieg ten jest swoistym odwołaniem do klasyki, która przyczyniła się do rozpromowania modelu na rynkach światowych. W lusterkach zewnętrznych zintegrowano kierunkowskazy. Drzwi urozmaicono jedynie lakierowaną listwą przeciw obiciom. Przedłużone nadwozie Octavii nie jest może tak atrakcyjne jak nowopowstałe projekty konkurencji, ale przy wyborze auta typu kombi bardziej cenimy użyteczność aniżeli urok zewnętrzny. Nawet jeśli nie znamy szczegółowych parametrów auta, już po pierwszym kontakcie możemy spodziewać się wysokich not w dziedzinie ładowności czy też ilości miejsca w kabinie pasażerskiej.

Nieszczególnie innowacyjny tył pojazdu przeniósł do odświeżonego modelu pierwotne atuty. Klapa bagażnika ozdobiona została zaledwie chromowanymi oznaczeniami. Delikatnej zmiany można dopatrzeć się przy wnikliwej obserwacji lamp tylnych, które aktualnie nabrały kształtu idealnego „C”. Nad przyciemnioną szybą widnieje diodowe światło stopu. Jak przystało na użytkowe kombi Czesi w wyposażeniu standardowym zagwarantowali relingi dachowe. Wygląd zewnętrzny auta urozmaicają pięcioramienne felgi ze stopu metali lekkich.

WNĘTRZE

We wnętrzu Octavii pomimo dominacji czerni panuje przyjazdy klimat. Projektanci postarali się by ich dzieło było solidnie wykonane. W projekcie użyto wysokojakościowych materiałów, a elementy scalono razem z wyjątkową dokładnością. Nowa, bardziej współczesna aranżacja wiąże się nie tylko z poprawieniem estetyki ale także komfortu i ergonomii. Zmodyfikowana deska rozdzielcza, panel centralny, kierownica czy fotele sprzyjają podniesieniu poziomu zadowolenia klientów. Testowana przez nas wersja była jedną z lepiej wyposażonych co znacznie urozmaica doznania wizualne i właściwości praktyczne.

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

W centrum znalazła się funkcjonalna stacja medialna Skoda Auto Bolero ze zintegrowaną zmieniarką na sześc płyt CD/MP3 oraz wejściem Aux-in oraz systemem bluetooth umożliwiającym podłączenie telefonu komórkowego. Niżej umiejscowiono dwustrefową klimatyzację automatyczną z funkcją chłodzenia schowków i czujnikiem AQS a także przyciski dezaktywacji systemu ESP i asystenta parkowania. Panel okala ozdobny, srebrny plastik rozchmurzający ciemne wnętrze. Gustowną trójramienną kierownicę pokryto miękką skórą. Zachwyca ona swoją praktycznością nie tylko w kwestii poprawnego manewrowania ale także możliwością sterowania systemem audio i telefonem. Tuż za nią znalazły się czytelne i estetyczne wskaźniki prędkości i obrotów, pomiędzy którymi wygospodarowano miejsce na komputer pokładowy. Urządzenie to monituje stan techniczny pojazdu i stanowi centrum informacji na temat m.in. zasięgu paliwa czy przejechanego dystansu. Fotele Octavii w podróży okazują się być bardzo komfortowe. Wygodne siedziska oraz możliwość wszechstronnej regulacji pozwalają na dostosowanie odległości i wysokości fotela w sposób najbardziej odpowiadający kierowcy. Jeśli chodzi o trzymanie boczne określić je można jako przyzwoite. Profil fotela nie należy do sportowych dlatego szczuplejsze osoby mogą narzekać na czystą fizykę, czyli zgodne z ruchem pojazdu zmiany pozycji ciała. Pomiędzy fotelami umieszczono praktyczny podłokietnik ze schowkiem.

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Ilość miejsca w Octavii powoduje co prawda stykanie się pasażerów przedniego rzędu łokciami, ale nie można przecież krytykować za to auta zbudowanego na bazie kompaktowego Golfa. Jak na swój segment pojazd sprzyja dalekim podróżom pod względem ilości miejsca i swobody ruchów zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie. Największą jego zaletą jest oczywiście pojemność bagażnika. W 580 litrowym bagażniku śmiało zmieścimy nie tylko grila, namioty i kosz piknikowy bez którym nie wyobrażamy sobie letniego wyjazdu weekendowego, ale także przedmioty o większych gabarytach i bardziej nierównomiernych kształtach. W miarę potrzeby możemy wykorzystać również funkcję składania tylnej kanapy, która przyczynia się do zwiększenia przestrzeni ładunkowej do 1620 litrów.

W standardowym wyposażeniu Octavii znajdziemy wiele przydatnych gadżetów. Podnieseniu poziomu komfortu podróżowania sprzyja m.in. elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego (Servotronic), elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu z systemem zabezpieczającym przed przytrzaśnięciem, czujnik parkowania tyłem, uchwyty na napoje a także liczne schowki na drobiazgi. Bezpieczeństwo poruszania się Octavią zapewnia komplet poduszek powietrznych oraz systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy do których należą m. In. ABS, system regulacji poślizgu kół napędowych ASR z MSR, układ wspomagania nagłego hamowania MBA, elektroniczny rozdział siły hamowania EBV i system stabilizacji toru jazdy ESP.

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

Skoda Octavia Combi FL 1.4 TSI

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Pod maską testowanej Octavii znalazła się benzynowa jednostka z turbodoładowaniem o pojemności 1,4 litra i mocy 122 KM. Przy masie własnej auta wynoszącej 1300 kg rozpędzenie pojazdu do pierwszej setki trwa 9,8 sek. Prędkość maksymalna sięga nieco ponad 200 km/h. Octavia to przyjemne i potulne autko o całkiem niezłej dynamice i ponadprzeciętnych właściwościach jezdnych. Aktywnie uczestniczy w życiu każdego kierowcy spełniając jego wszelkie życzenia, w zależności od tendencji prowadzenia i warunków drogowych.

Poza tym należy do jednych z wygodniejszych w kwestii prowadzenia dzięki optymalnie zestrojonemu zawieszeniu, które oprócz tłumienia nierówności sprzyja także poprawieniu stabilności pojazdu na drodze. Do jej największych zalet należy wymierne zużycie paliwa. W mieście auto wykazuje zapotrzebowanie na 8 litrów benzyny. Poruszanie się w cyklu mieszanym wymaga zabezpieczenia się w 6,3l cennego surowca na każde sto kilometrów. Na trasie Octavia potrzebuje około 5,3 l. Jak widać silnik TSI charakteryzuje się spalaniem na poziomie niemieckiego diesla, jednak jego cechą przeważającą, w porównaniu do jednostek z pompowtryskiwaczami jest wysoka kultura pracy.

PODSUMOWANIE

Octavia to przyzwoita propozycja dla osób ceniących pojazd za funkcjonalność i solidność a nie za prestiż. Auto posiada te same zalety co wynoszony na piedestał za jakość i niezawodność Volkswagen a do tego można go kupić za wymiernie niższą cenę. Testowany egzemplarz wyceniono na 92,250 zł. Przy takiej zasobności wyposażenia, wyglądzie zewnętrznym i walorach użytkowych wydaje się, że czeska propozycja jest bardzo konkurencyjna w stosunku do ofert rywali.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1390 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

90 kW (122 KM) @ 5000 obr/min

moment obrotowy

200 Nm @ 1500-4000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

automatyczna, 7 biegowa

prędkość maksymalna

201 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,8 s

zużycie paliwa*

8,0 / 5,3 / 6,3

dług. / szer. / wys.

4569 / 1769 / 1468 mm

rozstaw osi

2578 mm

masa własna / dopuszczalna

1300 / 1960 kg

bagażnik w standardzie

580 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1620 l

pojemność zbiornika paliwa

55 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

62,000 zł wersja Classic 1.6 benz.

cena wersji testowanej

92,250 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment