Nowa twarz… |
czas trwania testu: 06-14.05.2009 test na dystansie: 720 km |
Hyundai Sonata to niemłody już wytwór południowokoreańskiego koncernu. Pierwszą generację zaprezentowano ponad dwadzieścia lat temu. Przez długi okres nie mieliśmy okazji przyjrzeć się bliżej temu modelowi, ze względu na ograniczenie jego dostępności. Dystrybucja Sonaty skupiała się przede wszystkim wokół rynku amerykańskiego i europejskiego. Dla nas żywot auta rozpoczął się dopiero w 2005 roku, kiedy to trafił on na polskie salony. Ekspansję na nasz kraj rozpoczęła czwarta generacja modelu. Auto w owym czasie doznało znacznych modernizacji, co spowodowało zatarcie podobieństw względem poprzedniczki.
Nowy wypust był na tyle oryginalny i atrakcyjny, że udało mu się znaleźć w kręgu zainteresowań polskich klientów. Debiut czwartej generacji miał miejsce na Paris Motor Show w 2004 roku. Po czterech latach od premiery zdecydowano się na facelifting, który w kwestii wyglądu zewnętrznego objął przede wszystkim pas przedni. Wnętrzu z kolei nadano elegancji i stonowania, a to uwydatniło walory auta. Konstrukcja Sonaty opiera się na nowoczesnej platformie zwanej NF. Auto syto wyposażono w nowoczesne rozwiązania technologiczne i gadżety, a ponadto nie pożałowano mu wdzięku.
STYLISTYKA
Testowany egzemplarz odznaczał się wyjątkową gracją. Czerń lakieru doskonale komponowała się z subtelnymi liniami nadwozia. Płynność konstrukcji sedana wraz z kuriozalnymi akcentami nadała autu charyzmy. Magnetyzm Sonaty tkwi w prostocie i wysublimowaniu każdego detalu. Widać to przede wszystkim w pasie przednim gdzie grill opiewa w zdobny chrom. Reflektory, którym nadano geometrycznych kształtów dodają autu pikanterii. W zderzaku umieszczono światła przeciwmgielne. Maskę zdobią intrygujące przetłoczenia. Facjata jednym słowem kreuje agresywny charakter pojazdu, który jest stonowany przez filigranowe linie nadwozia.
Wysmakowana linia boczna zachwyca swoim prostym, ale jakże interesującym wyglądem. Jest ona elementem, który dodaje autu odpowiedniej dawki powagi. Doskonałym dopełnieniem są pięcioramienne felgi ze stopu metali lekkich. Tył skonstruowany w sposób mający na celu dodawać autu optycznej dynamiki. Chodzi przede wszystkim o kształt klapy bagażnika, pokaźny zderzak i rozciągające się ku bokom lampy tylne. W projekcie nie użyto dużej ilości elementów dekoracyjnych, ale pomimo to auto trzyma fason. Sferyczne linie w kompozycji z nie przesadną geometrią są fundamentem ciekawego designu bliskiego klasyce, a ta jest strzałem w dziesiątkę ze względu na swoją nieprzemijalność.
WNĘTRZE
Wnętrze Sonaty, nieco zmodernizowane wykonano tak dokładnie, że gdyby na kierownicy nie było emblematu marki trudno byłoby uwierzyć w jego koreański rodowód. To komplement i za razem ukłon w stronę inżynierów. W miarę wysoka jakość materiałów, niesamowita aranżacja i tkwiący we wszystkim dobry styl kuszą każdego klienta, który zbliży się do testowanego auta. Deskę rozdzielczą wykonano z przyzwoitego plastiku, panel centralny bije nowoczesnością, która kontrastuje z klasyką drewna. Projekt Sonaty to istny majstersztyk, połączenie walorów przeszłości nie tylko ze współczesną modą ale także z przyszłością.
Pojazd zachowuje charakter, nie ma tu udziwnień o niezidentyfikowanych kształtach i przeznaczeniu. Inspiracja obiema dekadami sprawia, że auto nie może spotkać się z krytyką. Panel centralny mieści w sobie wielofunkcyjny panel radia z wyświetlaczem monochromatycznym. Duże przyciski ułatwiają sterowanie systemem podczas jazdy. Nieco niżej umieszczono panel dwustrefowej klimatyzacji automatycznej. Konsole ozdobiono gustownym srebrnym plastikiem, nawiewy okalają chromowane obwódki. Elementy poprawiające estetykę wpływają ponadto na pierwszy kontakt potencjalnego klienta z oglądanym autem. Niżej znajdziemy praktyczne schowki, uchwyty na kubki oraz praktyczny podłokietnik, który pomieści najbardziej przydatne drobiazgi. Kierownicę wykończono jasnym drewnem kontrastującym z czarną skórą. Wyposażono ją ponadto w przyciski obsługi radia, rozwiązanie niezwykle funkcjonalne zwłaszcza podczas jazdy. Kierownica dobrze leży w dłoni zapewniając komfortowe manewrowanie. Za nią widnieją klasyczne, analogowe zegary ozdobione aluminium. Pomiędzy nimi umieszczono wielofunkcyjny komputer pokładowy monitujący stan techniczny pojazdu i sprawujący pieczę nad poziomem paliwa.
Zajmując miejsce za kierownicą siadamy w wygodnym, dobrze wyprofilowanym fotelu. Zapewnia on komfortową podróż w każdych warunkach, poprawne trzymanie boczne i zapobiega niedogodnościom. Ważna jest możliwość swobodnej regulacji w wielu kierunkach dzięki której zarówno kierowca jak i pasażer mogą ustawić optymalnie dogodną pozycję. Kanapa tylna oferuje wiele miejsca. Gabaryty auta pozwalają na pełna swobodę ruchów. Narzekać z pewnością nie będzie nawet piątka pasażerów. Podróż Sonatą uprzyjemnia również wysokiej jakości system audio z zestawem sześciu głośników, z których wydobywa się czysty, niezniekształcony dźwięk. Kupując Sonatę w wyposażeniu standardowym otrzymamy ponadto czujniki cofania, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, regulowane elektrycznie i ogrzewane lusterka boczne, podgrzewane fotele przednie sprawdzające się zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy to ekskluzywna skóra nabiera pejoratywnych cech, a także pełnowymiarowe koło zapasowe z felgą aluminiową, podłokietnik kanapy tylnej, system kontroli jakości powietrza (AQS) oraz zaczepy ISOFIX na tylnej kanapie.
Amerykańska organizacja National Highway Traffic Safety Administration przyznała Sonacie pięć gwiazdek w dziedzinie bezpieczeństwa pasażerów. Wszystko to za sprawą bezpiecznej konstrukcji nadwozia, kompletowi poduszek powietrznych (kurtyny powietrzne, poduszki powietrzna kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne boczne) i pasom bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia. Niebezpiecznym sytuacjom zapobiegają systemy sprawujące czujną kontrolę nad zachowaniami pojazdu, do których należą między innymi asystent hamowania (BAS), elektroniczny system kontroli stabilności pojazdu (ESP) jak również system antypoślizgowy ABS z EBD. Auto dysponuje bardzo zasobnym bagażnikiem, który może pomieścić nie tylko cały ekwipunek jaki zabieramy ze sobą w daleką podróż ale także pół zestawu gospodarstwa domowego. Pojemność 523 l jest niezwykle zadowalającą wizją. W miarę potrzeby możliwe jest złożenie tylnej kanapy w proporcji 60/40.
|
|
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Jednostką napędową testowanej Sonaty jest dwulitrowy turbo diesel o mocy 151 KM. Specyfikację takową uznać można za optymalną. Jest ona bowiem kompromisem pomiędzy dynamiką i oszczędnością. Sonata rozpędza się do pierwszej setki w nieco ponad 11 sekund. Prędkość maksymalna sięga 203 km/h. Według danych technicznych testowany model należy do jednych z bardziej żwawych i chętnych do współpracy. Jak to wygląda w praktyce? W rzeczy samej auto zachowuje się bardzo poprawnie nie odmawiając posłuszeństwa nawet w skrajnych warunkach.
Ponadto podczas jazd testowych zauważyliśmy, że pojazd chętnie reaguje na dociskanie pedału gazu. Na najwyższą notę zasługuje przede wszystkim komfort prowadzenia. Po przejechaniu dalszego dystansu kierowca nie czuje zmęczenia. Zawieszenie niweluje efekty poruszania się po łatanych czy też dziurawych drogach. Spalanie w cyklu miejskim oscyluje w granicach 8,5 litra ON/100 km. Na trasie auto wykazuje zapotrzebowanie na 5,7 l. W cyklu mieszanym apetyt na paliwo sięga 7,3 l.
PODSUMOWANIE
Hyundai Sonata to świetna propozycja dla klientów szukających auta zapewniającego wysoki komfort, wymierne koszty eksploatacji i dobrą prezencję a wszystko to za niewygórowaną cenę. W komplecie z Sonatą otrzymamy szereg nowinek technologicznych, bogate wyposażenie podstawowe i zadowolenie z użytkowania. Koszt testowanego modelu wyniósł 114,400 zł. Pomimo starań producenta o jakość auta, cena wydaje się być mocno przesadzona. Wersję podstawową Comfort z dwulitrowym silnikiem benzynowym można „dorwać” już za 80 tysięcy złotych.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1991 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
111 kW (151 KM) @ 3800 obr/min |
moment obrotowy |
305 Nm @ 1800-2500 obr/min |
zawieszenie przód |
podwójne wahacze |
zawieszenie tył |
niezależne wahaczowe ze sprężyną spiralną |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
203 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
11,6 s |
zużycie paliwa* |
8,5 / 5,7 / 7,3 |
dług. / szer. / wys. |
4800 / 1830 / 1475 mm |
rozstaw osi |
2730 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1585 / 2150 kg |
bagażnik w standardzie |
523 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
70 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
3 lata bez limitu km. |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
80,400 zł wersja Classic 2.0 benz. |
cena wersji testowanej |
114,400 zł wersja Executive |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!