Miejski mikrus |
czas trwania testu: 03-09.01.2008 test na dystansie: 1171 km |
W 2002 roku koncern Nissana wypuścił kolejną generacje bardzo popularnego auta miejskiego, a mianowicie nowe wcielenie Micry, które to w 2007 roku przeszło niewielki facelifting. Auto jest określane mianem eleganckiego sprzymierzeńca w podboju miasta. Dzisiaj postaramy się sprawdzić czy tak jest naprawdę.
STYLISTYKA
Mikra, jak na auto miejskie przystało jest niewielka. To jej duża zaleta, która ułatwia poruszanie się w ruchu miejskim. Nie będziemy mieli problemu z zaparkowaniem, czy jazdą po wąskich uliczkach osiedlowych. Auto przyciąga oko przechodniów swoja masywnością jak również opływowa linią. Jak wspomniałem, masywny wygląd uzyskano poprzez zastosowanie dużych zderzaków. Patrząc na przód auta nie da się przeoczyć sporych okrągłych „żabich” reflektorów umieszczonych dość wysoko na błotnikach. Podobnie jak lampy, rzuca nam się w oczy atrapa chłodnicy z wkomponowanymi w nią kierunkowskazami, oraz chromowanymi elementami które dodają elegancji temu autku.
Przyglądając się, zauważamy mało spotykane w autach miejskich akcenty sportowe. Duży wlot powietrza w zderzaku jak również obudowy na lampy przeciwmgielne. Z boku auto prezentuje się równie dobrze jak przodu dzięki 16 calowym felgom aluminiowym. Z tyłu Micry projektanci dali się ponieść fantazji. Dominują zaokrąglane finezyjne kształty. Całość akcentuje niewielki spoiler umieszczony tuż ponad szybą.
WNĘTRZE
Wnętrze Mikry wręcz nas zaskakuje biorąc pod uwagę przeznaczenie auta. Jest w miarę eleganckie i dobrze wyposażone jak na ten segment aut. Od razu w oczy rzuca nam się 2 kolorowa z dość finezyjnymi kształtami deska rozdzielcza, dzięki której auto wydaje się przestronniejsze i nie zawiewa nudą. Świetnie dobrane kolory i wykonanie z dobrej jakości materiałów z pewnością dodaje uroku i elegancji. W jej centralnym punkcie zostało umieszczone radio z odtwarzaczem płyt CD dzięki któremu poza tradycyjnymi formatami plików audio możemy również odczytać pliki w formacie mp3, co z pewnością zadowoli młodszych użytkowników.
Posiada również funkcje bluetooth pozwalającą na komunikacje z telefonem i użycie radia jako zestawu głośno mówiącego. Przydatny, oraz poprawiający bezpieczeństwo gadżet dla osób rozmawiających przez telefon w aucie. Poniżej radia znajdziemy panel sterowania automatyczną klimatyzacją. I tu bardzo proste i czytelne rozwiązania, wręcz instynktowna obsługa. Całość podkreślają czytelne białe zegary. Za oznakę luksusu można także uznać obszyta skórą kierownicę, która bardzo wygodnie leży w dłoni. Jednak najważniejszym atutem auta miejskiego powinny być siedzenia i tu również Nissan stanął na wysokości zadania. Mikra została wyposażona w wygodne siedzenia dzięki którym stanie w miejskich korkach nie jest tak meczące. Podobnie jak na desce rozdzielczej tu też zastosowano w 2 kolory świetnie współgrające ze sobą jak i również z resztą wnętrza.
Ciekawe jest to, iż fotele wyposażone są w trzymanie boczne dzięki czemu łatwiej nam pokonywać miejskie zaułki. Jeśli chodzi o miejsce, jak na tak małe auto jest przestronne. Spokojnie pomieści 5 pasażerów. Jednak jak najwygodniej podróżować tym autem będzie w 4 osoby. Dzięki swojej linii nissan oferuje nam dodatkową przestrzeń nad głową, której często brakuje w autach z tego segmentu. Mikra jak na auto miejskie nie może się pochwalić dużym bagażnikiem, jednak w zupełności wystarczy na przewiezienie zakupów jak również nie dużych bagażów. Ciekawostką jest inteligentny system kluczyka dostępny opcjonalnie. Wystarczy się zbliżyć do auta na odległość nie większą niż 1 metr, a auto otworzy się samo nawet bez wyciągania kluczy z kieszeni. Podsumowując. Wnętrze jest ergonomiczne i bardzo przyjazne dla oka, a niektórych rozwiązań koncernu nie powstydziłyby się rasowe auta klasy średniej.
SILNIK
Nissan oferuje nam duża paletę jednostek napędowych. Każdy znajdzie tu coś dla siebie (silniki 1,0L; 1,2L; 1,4L; 1,5L; 1,5L; diesel 1,6L). Testowane auto było wyposażone w benzynową jednostkę o pojemności 1,6 litra i mocy 110 koni mechanicznych. Jednostka bardzo dynamiczna, elastyczna świetnie spisująca się w miesicie jak i w trasie. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje jedynie 9,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 185 km/h. Niestety jest mało ekonomiczna. Nie tego raczej oczekują przyszli użytkownicy tego auta, pamiętając o jego przeznaczeniu. Średnie spalanie w mieście na 100km to 9-10 litrów. W trasie jest nieco lepiej i apetyt na benzynę spada do 6,7l. Spalanie średnie wynosi ok. 7,3 l/100 km.
|
|
WRAŻENIA Z JAZDY
Mały Nissan prowadzi się dobrze. Pomaga nam w tym elektryczne wspomaganie kierownicy. Manewrowanie kierownicą nie przysporzy kłopotu nawet drobnym kobietom. Silnik też sobie świetnie radzi na zatłoczonych ulicach dzięki wyżej już wspomnianym dynamice i elastyczności. Jego mankamentem może być spory hałas przy większych obrotach co nie pasuje do wcześniej budowanego wizerunku. Na pochwalę zasługują hamulce. Każde wciśniecie pedału powoduje natychmiastowa reakcje na kołach.
PODSUMOWANIE
Nissan Micra jest naprawdę przyzwoitym, oraz eleganckim autem miejskim. Mimo paru niewielkich mankamentów ma też wiele zalet. Przyszłym nabywcom powinna z pewnością przypaść do gustu. Prezentowana Mikra jest to koszt rzędu 63,800 zł jak dla mnie trochę za drogo, biorąc pod uwagę nawet jej wyposażenie. Podstawowa wersja z takim samym silnikiem 1.6 to wydatek rzędu 58,400 zł.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
benzyna / 1598 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
81 kW (110 KM) @ 6000 obr/min |
moment obrotowy |
153 Nm @ 4400 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny McPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 5 biegowa |
prędkość maksymalna |
185 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
9,8 s |
zużycie paliwa* |
9,3 / 6,7 / 7,3 |
dług. / szer. / wys. |
3719 / 1660 / 1540 mm |
rozstaw osi |
2432 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1024 / 1490 kg |
bagażnik w standardzie |
251 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
46 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
3 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
58,400 zł |
cena wersji testowanej |
63,800 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński ; Łukasz Ejza / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!