Dacia Berlina

Najpopularniejszy model Dacii dostępny jest w dwóch odmianach: Berline (sedan) i Break (kombi). Oba pojazdy są kontynuacją legendarnego Renault 12 a co za tym idzie również pierwszych samochodów rumuńskiego producenta.


Już na pierwszy rzut oka widać, że karoseria samochodu od lat sześćdziesiątych nie uległa rewolucyjnym zmianom. Wprawdzie przez wszystkie lata produkcji dokonano kilku innowacji, jednak nie są to znaczne zmiany. Najnowsze wersja Dacii ma nieco odmłodzone nadwozie. Operacja ta polegała głównie na delikatnym wygładzeniu kształtów. Zastosowano nową atrapę chłodnicy, zderzaki i zmienione reflektory. Niewielkiej zmianie uległa także maska silnika i inne elementy blacharskie. Mimo wszystko nie naruszono linii nadwozia. Podobnie jak przed laty wersja Berlina odznacza się silnie nachyloną pokrywą bagażnika.

Niewielkie zmiany przeszła także kabina pasażerska. Głównie dotyczy to deski rozdzielczej, która jest nieco toporna i kanciasta. Nie można jej natomiast zarzucić nielogicznego rozplanowania. Wręcz przeciwnie, kokpit jest łatwy w obsłudze, co wynika głównie z jego prostoty. Niekorzystnie na tle współczesnej konkurencji wypada jakość wykończenia. Poszczególne elementy wykonane zostały z tanich materiałów i mało starannie zmontowane. Przestronność wnętrza nie budzi wielkich zastrzeżeń, jednak na tylnym siedzeniu brakuje nieco przestrzeni na wysokości kolan. Wada ta wynika z wieku konstrukcji, jednak pewne pocieszenie stanowi bardzo pojemny bagażnik.


Współczesne Dacie napędzane są 1,6-litrowym silnikiem benzynowym i mocy 72 koni mechanicznych. Jednostka ta nie zapewnia wprawdzie bardzo dobrych osiągów, jednak charakteryzuje się umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Z motorem tym współpracuje pięciobiegowa przekładnia manualna, która odpowiedzialna jest za przeniesienie napędu na koła przednie.

Leave A Comment