Citroen Berlingo

Citroen Berlingo jest dostawczo-osobowym autem, którego nadwozia nie sposób łatwo zakwalifikować do którejkolwiek klasy.


Mieści się on pomiędzy samochodami dostawczymi a minivanami. Produkcja tych aut ruszyła wiosną 1996 roku a w rok później Berlingo wraz z bliźniaczym Peugeotem Partnerem uzyskał tytuł „Van of the year”.

Ten model Citroena napędzać może jeden z dwóch dostępnych silników. Jednostka benzynowa ma pojemność 1,4 litra i osiąga moc 75KM przy 5500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 111Nm przy 3400 obr/min. Pozwala to na rozpędzenie auta do prędkości 150 km/h i uzyskanie przyspieszenia w granicach 14,5 sekundy do 100 km/h. Średnie zużycie paliwa pozostaje na przyzwoitym poziomie i wynosi 7,2 litra na sto kilometrów.


Berlingo z silnikiem diesla spala znacznie mniej, bo 6,6 l/100 km przy czym w mieście zużycie wzrasta do około 8,5 litrów oleju napędowego. Pojemność 1,9 l zaowocowała mocą 71 KM przy 4600 obr/min i momentem obrotowym 125Nm, który jest dostępny już przy 2500 obr/min. Osiągnięcie setki zajmuje w tym przypadku nieco ponad 16 sekund a maksymalna prędkość wynosi 142 km/h.


Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem skrzyni 5-biegowej. Citroen Berlingo dostępny jest w wersji X, Multispace i najlepiej wyposażonej – Multispace Plus.


Przy długości 410 cm auto ma znaczną wysokość, która wynosi 180 cm. Sprawia to, że niewątpliwie wyróżnia się ono z tłumu. Prace nad nadwoziem przebiegały w następujący sposób: najpierw wydział nowoczesnego stylu PSA Peugeot – Citroen opracował wstępną koncepcję auta a następnie przedstawił ją włoskiej, stylistycznej firmie Bertone.


Tak powstałe Berlingo zostało dopracowane przez centrum stylu firmy Citroen. Efektem jest jednobryłowe nadwozie odznaczające się dużą powierzchnią przeszkloną z nisko poprowadzoną dolną krawędzią okien. W porównaniu z resztą nadwozia maska silnika znajduje się niezbyt wysoko. Tył auta, z dużą otwieraną klapą został ścięty niemal pionowo a wsiadanie na tylne siedzenia ułatwiają przesuwane drzwi.


Wnętrze jest bardzo przestronne i swobodnie mieści pięć osób. W fotelach siedzi się wygodnie i wysoko, co ułatwia kierowcy obserwację drogi. Dodatkowym udogodnieniem dla prowądzacego pojazd jest możliwość regulacji kierownicy. Deska rozdzielcza jest estetyczna i przyjemna w obsłudze, wszystkie włączniki są wygodnie usytuowane i ich obsługa nie nastręcza kłopotów. Jakość użytych materiałów i staranność montażu nie powinny wzbudzać zastrzeżeń. Najwiekszą zaletą wnętrza Berlingo jest jego bardzo wysoka funkcjonalność – wszelkie drobiazgi można umieścić w wielu bardzo praktycznych schowkach. Pojemność bagażnika wynosząca 624 l do osłony może zostać powiększona przez złożenie tylnych siedzeń do 2800 litrów i jest to bardzo dobry wynik.

Zawieszenie przednie typu McPerson składa się z trójkątnych wahaczy dolnych, sprężyn spiralnych i stabilizatora. Z tyłu znajdują się wahacze wleczone, drążki skrętne ustawione poprzecznie, poziome amortyzatory hydrauliczne i stabilizator przechyłów. Hamulce przednie są tarczowe (w dieslu wentylowane) a tylne bębnowe.

Leave A Comment