Citroen Xsara

Zaprezentowana w 2000 roku Xsara po face-liftingu dość znacznie różni się od swej poprzedniej wersji.

Przede wszystkim modernizacji uległa przednia część samochodu, która dzięki dużym, owalnym reflektorom upodobniła się do pozostałych modeli Citroena. Linia nadwozia nie uległa zmianie. Nadal dostępna jest 3- i 5- drzwiowa odmiana Berline oraz model Coupé. Sylwetka Citroena odznacza się dynamicznym wyglądem, który zawdzięcza wznoszącej się linii bocznej i dość mocno pochylonej masce silnika. Zwarty masywny tył auta doskonale pasuje do całej jego stylistyki.


Wnętrze kompaktowej Xsary w miarę swobodnie mieści cztery osoby. Cztery, gdyż trzy osoby na tylnej kanapie podróżować powinny jedynie na krótkich odcinkach. Dłuższa podróż z kompletem pasażerów może być uciążliwa ze względu na to, iż kabina jest zbyt wąska. Ponadto osoby wysokie powinny zająć raczej przednie fotele, gdyż z tyłu może zabraknąć im miejsca na kolana. Jakość wykończenia i użytych materiałów pozostaje na całkiem przyzwoitym poziomie. Funkcjonalna deska rozdzielcza nie przysparza kłopotów w obsłudze a pewnego przyzwyczajenia wymagają jedynie typowo francuskie, wielofunkcyjne dźwignie przy kierownicy. Dobrze wyprofilowane siedzenia zapewniają wystarczający komfort. Wyposażenie obejmuje cztery wersje: X, SX VTR i VTS. Pojemność bagażnika w odmianie Berline wynosi od 408 do 1190 litrów. Funkcjonalność zwiększa tylna kanapa, która jest dzielona w stosunku 2/3 1/3. Dostępu do przedziału bagażowego broni duża, wysoko unoszona pokrywa.


Podstawową jednostką napędową modelu Xsara jest 75-konny 1,4i o momencie maksymalnym 120 Nm. Już ten najsłabszy silnik benzynowy zapewnia autu prędkość maksymalną 172 km/h. Dynamika i elastyczność pozostawiają jednak nieco do życzenia. Rozpędzenie samochodu do setki zajmuje prawie 13 sekund. Drugi w kolejności jest szesnastozaworowy motor o pojemności 1600 cm3, który odznacza się mocą 110 KM i momentem o wartości 147 Nm. Maksymalna prędkość tak wyposażonej Xsary wynosi 195 kilometrów na godzinę a przyspieszenie, 9,7 sekundy. W wersji pięciodrzwiowej silnik ten dostępny jest również z przekładnią automatyczną.


Najsilniejsza jednostka benzynowa ma pojemność dwóch litrów, moc 137 koni mechanicznych i moment 190 Nm. Występuje ona jednak tylko w trzydrzwiowych odmianach Citroena Xsara. Największą zaletą tego silnika jest dynamika, jaką zapewnia on autu. Sprint do setki trwa w tym przypadku tylko 8,6 sekundy a rozpędzanie kończy się po uzyskaniu 212 km/h. Ofertę silnikową uzupełniają motory wysokoprężne, z których najsłabszy to 71-konny 1,9 o momencie maksymalnym 125 Nm. Zastosowanie właśnie tej jednostki zapewnia wprawdzie oszczędną lecz niestety mało dynamiczną podróż. Na uzyskanie 100 km/h samochód potrzebuje aż 16 sekund a jego prędkość maksymalna to 162 km/h.


W pięciodrzwiowych odmianach Citroena dostępne są ponadto dwa turbodoładowane, nowoczesne diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oba mają pojemność dwóch litrów; jednak różnią się uzyskiwaną mocą. Słabsza wersja ma 90 koni mechanicznych i 205 Nm, natomiast silniejsza 110 KM i 250 Nm. Prędkość maksymalna tak wyposażonej Xsary wynosi odpowiednio 180 lub 193 kilometry na godzinę.


Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie jest niezależne i wyposażone w stabilizatory. Różnica polega jednak na tym, że z przodu zastosowano kolumny McPersona, trójkątne wahacze dolne i sprężyny spiralne. Tył wyposażony został w oś samoskrętną, wahacze wleczone, poprzeczne drążki skrętne i poziome amortyzatory hydrauliczne. Podciśnieniowo wspomagany układ hamulcowy składa się przednich tarcz wentylowanych. Przy kołach tylnych w wersji 1,4 i 1,9 D zastosowano bębny a w pozostałych przypadkach tarcze pełne. Poza odmianą X wszystkie Xsary wyposażane są w antypoślizgowy układ ABS.

Leave A Comment