Citroen Saxo

Citroen Saxo jest najmniejszym modelem tej firmy.

W wersji trzy- lub pięciodrzwiowej do wyboru są cztery warianty wyposażenia (A, X, SX i VTS), trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Pojemność skokowa diesla wynosi 1500 cm3. Osiąga on moc 58 koni przy 5000 obrotów i moment maksymalny 95 Nm przy 2250 obr/min. Jednostka ta rozpędza Saxo do prawie 160 km/h i zapewnia mu przyspieszenie w 15,7 sekundy do setki. Najwiekszą jej zaletą jest bardzo niskie zużycie paliwa, wynoszące średnio 5,3 litra na 100 km. Najmniejszy silnik benzynowy ma pojemność jednego litra i rozwija moc 50 KM przy 6000 obr/min oraz osiąga moment 73,5 Nm przy 3700 obr/min. Zużywa przy tym średnio 6,2 litra na 100 km, przyspiesza do setki w 16,6 sekundy i osiąga prawie 150 km/h.



Saxo X i SX napędzane są jednostką 1100 o mocy 60 KM przy 6200 obr/min i maksymalnym momencie 87,5 Nm przy 3800 obrotów. Prędkość maksymalna tej wersji wynosi 162 km/h a rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje jej 12,8 sekundy. Średnie spalanie wynosi sześć i pół litra bezołowiówki na setkę. Najmocniejsze jest Saxo 1,4i VTS, rozwijające 176 km/h i osiągające sto kilometrów w trochę ponad 11 sekund. Przy prędkości obrotowej 3400 moment maksymalny ma wartość 111 Nm, moc maksymalna (75 KM) jest uzyskiwana przy 5500 obr/min. Niezłe osiągi okupione są prawie siedmioma litrami paliwa, jakie średnio zużywa ten samochód każde na 100 km. VTS wyposażony jest w 5-biegową skrzynię typu Sport. Pozostałe wersje współpracują ze „zwykłymi” 5-biegowymi przekładniami, wszystkie natomiast przenoszą napęd na koła przednie.



W wyglądzie nadwozia w oczy najbardziej rzuca się przód Saxo z dużymi, owalnymi reflektorami i atrapą w kształcie uśmiechu, której środek zdominowany jest pokaźnych rozmiarów znakiem firmowym. Generalnie ten mały Citroen charakteryzuje się spokojną, płynną linią, w której trudno doszukać się jakichkolwiek ekstrawagancji. Z boku odmiany 3D uwagę zwracają inne niż w wersji pięciodrzwiowej, pionowe klamki drzwi. Wnętrze zapewnia niezły komfort, szczególnie na przednich siedzeniach. Trzy osoby z tyłu mogą podróżować raczej tylko na krótkich odcinkach, gdyż siedzenie zapewnia wygodę najwyżej dwóm pasażerom. Deska rozdzielcza pomimo, że dość skromnie wyposażona sprawia pozytywne wrażenie. Cechuje ją wygoda obsługi i dobre materiały użyte do jej wykonania.


Bagażnik zapewnia objetość 280 dm3. Złożenie tylnej kanapy zwiększa ją do 640 dm3 a załadunek do wysokości dachu zapewnia przestrzeń 953 dm3. Niezależne zawieszenie osi przedniej to: kolumny McPersona, trójkątne wahacze dolne, sprężyny spiralne i stabilizator przechyłów. Niestety wspomniany stabilizator nie występuje w wersji 1,0i A. W tyle znajdują się wahacze wleczone, drążki skrętne, poziome amortyzatory hydrauliczne i stabilizator. Wszystkie Saxo mają przednie hamulce zaopatrzone w tarcze a tylne w bębny. Tarcze w wersji VTS są dodatkowo wentylowane. Układ kierowniczy jest seryjnie wspomagany w wersjach 1,1 SX i 1,4 SX Automat.

Leave A Comment