Aktualności

Citroen C5 – komfort w dobrej cenie

This is a view of Citroen C5 III interior view.

Historia francuskiego producenta jest nie tylko długa, ale też burzliwa i nasycona odważnymi decyzjami. Niemal od samego początku istnienia marki jednym z głównych założeń przyświecających konstruktorom było zapewnienie maksymalnej wygody zarówno kierowcy, jak i towarzyszącym mu pasażerom. Starania te dostrzeżemy już w jakże przecież spartańskim modelu 2CV, ulegną one znacznemu rozwojowi w futurystycznym Citroenie DS i będą z powodzeniem kultywowane podczas produkcji jego następców – modeli CX i XM. Nie inaczej jest w przypadku Citroena C5.

Niebanalny samochód

Citroen C5 został po raz pierwszy zaprezentowany w roku 2000, rok później trafił do masowej produkcji, a jego wytwarzanie zakończono w roku 2017. Pierwsza wersja samochodu produkowana była do końca roku 2007, przechodząc w tym czasie jeden facelifting. Modernizacja dotknęła zarówno wyglądu zewnętrznego, zmieniono między innymi kształt przednich i tylnych reflektorów, jak i gamy silnikowej. Wydłużeniu uległ także i tak niemały rozstaw osi. Druga wersja zadebiutowała w roku 2008 i poza zmianami stylistycznymi przyniosła też szereg modyfikacji technicznych. Długość samochodu wzrosła do 4779 milimetrów w wersji sedan i 4839 w wydaniu kombi, silniki benzynowe były dostępne w zakresie mocy od 125 KM (1.8 16V) do 207 KM (3.0 V6), natomiast najsłabsze wersje wysokoprężne dysponowały 109 KM (1.6 HDI). Najsilniejszy diesel dysponował pojemnością 2.2 (HDI 26V Bi-Turbo) i oferował 170 KM.

Największym wyróżnikiem Citroena C5 pozostaje zawieszenie hydropneumatyczne. Przez przeciwników uważane za wyjątkowo skomplikowane, awaryjne oraz drogie w utrzymaniu i naprawach, przez zwolenników chwalone za niezrównany komfort podróżowania i idealne tłumienie nierówności. W rzeczywistości hydropneumatyka nie jest systemem przesadnie złożonym, można się nawet pokusić o stwierdzenie, że konstrukcja jest w tym wypadku zdecydowanie prostsza od popularnych rozwiązań wielowahaczowych. Kontroli wymagają przede wszystkim przewody doprowadzające płyn hydrauliczny oraz gruszki zapewniające właściwy rozkład ciśnienia. Wszystkie te elementy są proste w serwisowaniu, nie generują również wysokich kosztów eksploatacyjnych.

Łatwy dostęp do części zamiennych

Citroeny C5 nie są pojazdami trapionymi uciążliwymi usterkami. Użytkownicy wskazują wyraźną poprawę jakości montażu w modelach poliftingowych, pierwsze egzemplarze wykazywały nadmierną podatność na zużycie tapicerki oraz elementów wyposażenia wnętrza. Również silniki cieszą się dobrą opinią, ewentualne narzekania dotyczą przeważnie zbyt małej mocy i niskiej dynamiki, co jest cechą charakterystyczną niewysilonych jednostek. Najczęstsze problemy dotykają układu elektrycznego i co za tym idzie systemów sterowania, zazwyczaj jednak nie są to poważne usterki i rzadko się zdarza, aby Citroen utknął w trasie, nie dowożąc pasażerów do celu.

Wybór części zamiennych jest spory. Wciąż są dostępne w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, jednak tu poziom cen nie zachęca do zakupów. Na drugim biegunie znajdziemy szeroką ofertę części używanych. Ceny są niskie, jednak ten rodzaj transakcji obarczony jest sporym ryzykiem, jeśli zdecydujemy się na zakup z przypadkowego źródła. Zupełnie inaczej jest w przypadku renomowanych dostawców części używanych – dokonują oni starannego doboru i selekcji podzespołów, co gwarantuje zachowanie odpowiedniej jakości. U najlepszych możemy liczyć na 30-dniową gwarancję. Warto przyjrzeć się propozycjom niezależnych dystrybutorów, na szczególną uwagę zasługuje oferta dostępna pod adresem franceauto.pl. Firma specjalizuje się w dostawach części i materiałów eksploatacyjnych dla samochodów francuskich. Ogromny katalog produktowy w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem sprzedawców stanowi gwarancję udanych zakupów.