Aktualności

Prostownik – co to takiego i do czego służy?

mechanikzprostownikiem

Prostownik zazwyczaj kojarzy się ludziom ze starymi samochodami, dla których bywał on ostatnią deską ratunku, gdy auto odmawiało posłuszeństwa. Jednak to częściowo mylne myślenie. Nowoczesne samochody także mają problem z brakiem napięcia i ten problem nie zdarza się wcale tak rzadko. Z pewnością warto jest zainwestować w sprzęt, dzięki któremu łatwo i szybko naładujesz swój akumulator.

JAKI PROSTOWNIK WYBRAĆ?

Świadomość tego, że tylko dobry sprzęt gwarantuje wysoką jakość użytkowania, to wielu kierowców nadal decyduje na kupno tańszego i niekoniecznie prawidłowo działającego zamiennika. Często problem leży po stronie braku umiejętności znalezienie dobrego prostownika. Nie każdy wie, czym musi się charakteryzować, żeby go określać mianem dobrego.

CZYM JEST PROSTOWNIK?

Prostownik, potocznie nazywany ładowarką akumulatorów, jest urządzeniem, które służy do zmiany napięcia z przemiennego na napięcie stałe. Zadaniem prostownika jest umożliwienie naładowania akumulatora w aucie.

CECHY DOBREGO PROSTOWNIKA

Przede wszystkim ważne jest, aby dobrać prostownik odpowiednio do rodzaju akumulatora w Twoim samochodzie. Zgodność prostownika i akumulatora jest gwarancją poprawnej pracy urządzeń i dobrej wydajności baterii.

Ważne cechy, które musi mieć prostownik, to także:

  • napięcie zasilające powinno wynosić 12V lub 24V,
  • prostownik ładować winien ze skutecznością na poziomie 1/10 pojemności akumulatora,
  • napięcie prostownika i akumulatora powinno być takie samo.

Najlepszym prostownikiem jest taki, który ma rozruch, ponieważ świetnie sprawdzi się w sytuacjach awaryjnych.

Dodatkowym warto zwrócić uwagę na:

  • wentylator,
  • woltomierz/amperomierz,
  • automatyczne odsiarczanie akumulatora,
  • soft start prądu,
  • ekran LCD,
  • stabilizator napięcia i prądu.

Nie zaleca się wyboru taniego i uniwersalnego modelu prostownika. Mimo że wielu kierowców decyduje się na ten wybór ze względu na cenę, jednak nie powinien to być najważniejszy wyznacznik wyboru urządzenia. Głównie zimą powinno zwracać się szczególną uwagę na to, by akumulator był odpowiednio naładowany. Niedoładowanie, a także jego przeładowanie, spowodowane użyciem uniwersalnego prostownika, może prowadzić do skrócenia żywotności akumulatora. Tani prostownik ma wpływ także na zmniejszenie wydajności silnika, przez co komfort jazdy samochodem się zmniejsza. Warsztaty samochodowe takie jak warsztat Michała Kuty z Poznania posiadają prostowniki wysokiej klasy niezbędne w ich codziennej pracy.

prostownikiinneczesci

JAKI RODZAJ PROSTOWNIKA WYBRAĆ?

Jeśli nie chcesz, aby regularnie po Twój samochód przyjeżdżała pomoc drogowa, aby naładować akumulator lub przewieźć auto do warsztatu, zdecyduj się na wybór dobrego prostownika.

Na rynku dostępne są trzy rodzaje prostowników: standardowe, trakcyjne oraz mikroprocesorowe.

PROSTOWNIKI STANDARDOWE

Są z tych trzech rodzajów najprostszymi urządzeniami. Pracują na zasadzie działania transformatora i nie posiadają trudnej czy skomplikowanej elektroniki. Ich głównymi cechami jest ogólnodostępność, niska cena i przystosowanie do działania na starszych modelach akumulatorów.

PROSTOWNIKI TRAKCYJNE

Tych prostowników używa się do ładowania największych akumulatorów w profesjonalnych maszynach lub ładowania aut o napędzie elektrycznym. Podczas wybierania prostownika, zwróć uwagę na to do jakiego typu akumulatora jest przeznaczony: kwasowo-ołowiowego czy żelowego.

PROSTOWNIKI MIKROPROCESOROWE

Są to w pełni zaawansowane technologicznie rozwiązania, które są w stu procentach bezpieczne dla akumulatora. Ich praca jest bardzo wydajna i zautomatyzowana. Mają pełną regulację napięcia, które wykorzystywane jest podczas ładowania. To jest bardzo ważne, aby zapobiec ewentualnym zwarciom. Zazwyczaj używa się ich do akumulatorów bezobsługowych, ale również modeli AGM i EFB. Prostowniki mikroprocesorowe gwarantują ładowanie akumulatorów podłączonych pod instalację elektryczną samochodu. Ich ładowanie kończy się automatycznie. Prostowniki odpowiedzialne są również za stabilizację napięcia akumulatora – zazwyczaj posiadają automatyczną funkcję odsiarczania.

Sam prostownik nie wystarczy. Warto pamiętać, aby akumulator wymieniać średnio co 3 lata. Przez ten czas jego moc spada i zdecydowanie przyda się nowy.

JAK PRAWIDŁOWO PODŁĄCZYĆ PROSTOWNIK?

Jeśli wiesz już, czym jest prostownik, jakie są jego rodzaje i do czego służy, teraz warto dowiedzieć się, jak go prawidłowo podłączyć. Prawidłowe ładowanie akumulatora jest bardzo ważne dla wydajności i bezpieczeństwa procesu.

  1. Na początek wyłącz wszystkie urządzenia w aucie, które mogą zakłócać proces ładowania baterii;
  2. Odłącz klemy akumulatora;
  3. Wyjmij lub odkręć korki, które są na celach akumulatora;
  4. Podłącz za pomocą krokodylków prostownik do akumulatora;

Nie zapomnij o biegunowości zatrzasków i klem!

  1. Ustaw wartość prostownika, a także dopasuj ją adekwatnie do modelu akumulatora, który ładujesz;
  2. Uruchom prostownik;
  3. Sprawdź, jaki jest poziom gazowania akumulatora – jeżeli gazuje za bardzo, koniecznie od razu przerwij ładowanie;
  4. Po skończeniu ładowania odczekaj, aż urządzenie przestanie gazować;
  5. Przykręć korki w celach;
  6. Wyczyść bieguny akumulatora i przetrzyj je smarem;
  7. Podłącz klemy do baterii.

Każdy kierowca powinien zwracać uwagę na elementy, w jakie wyposażony jest jego samochód. Każda drobnostka składa się na całość. Jeśli jeden element jest niesprawny, to negatywnie wpływa na pozostałe. Tak samo jest w wypadku prostownika. Znacznie lepiej jest zainwestować w jeden prostownik lepszej jakości niż narażać się na konieczność kupna nowego akumulatora, a w dalszym czasie kolejnego prostownika. Jednorazowy wydatek okaże się znacznie lepszy niż częste wzywanie pomocy drogowej.

Tekst powstał przy współpracy z Michałem Kutą, właścicielem Kuta Autoserwis z Poznania.