Hyundai i30 1.0 T-GDI TEST

3 września 2017
tekst: Piotr Ciechomski, zdjęcia: Piotr Ciechomski
Hyundai i30 1.0 T-GDI

Detronizator?

Hyundai i30 nowej generacji dostępny jest w Europie od stycznia 2017 roku i ma za zadanie zdetronizować dotychczasowych liderów: Golfa i Astrę w segmencie aut kompaktowych. Koreańczycy stworzyli całkowicie europejski samochód, zaprojektowany i testowany w Niemczech, którego produkcję podjęły zakłady Hyundaia w czeskich Nosovicach. i30 to flagowy model, na którym ma zostać oparta dalsza ekspansja marki na rynki europejskie. Konstruktorzy zaprojektowali auto o nowoczesnej linii, zwarte i mające określony charakter. Zarówno wygląd zewnętrzny jak i wnętrze są wykonane zgodnie z oczekiwaniami klientów nastawionych na indywidualizacje i nowoczesne rozwiązania technologiczne. Te wszystkie cechy, dodatkowo wzbogacone atrakcyjnym wyglądem, mają przekonać do zakupu nowego Hyundaia i30.


Auto odznacza się nowoczesnym designem z naturalnie płynnymi liniami nadwozia, podkreślonymi nowym elementem – kaskadowym grillem, który w przyszłości ma stać się znakiem rozpoznawczym marki. Drapieżnego wyglądu dodają mu reflektory LED oraz pionowe światła to jazdy dziennej z funkcją kierunkowskazu. Dzięki temu samochód wyróżnia się dynamiczną i zwartą sylwetką. Zadbano o właściwości aerodynamiczne, współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,30. Nowy Hyundai i30 dostępny jest z 16 lub 17-calowymi obręczami ze stopów lekkich. Do wyboru jest także 12 kolorów nadwozia. Równie ciekawie prezentuje się wnętrze. Projektanci położyli nacisk na prostotę i intuicyjność obsługi systemów z zachowaniem elegancji i jakości wykończenia.

Hyundai i30 1.0 T-GDI

Hyundai i30 1.0 T-GDI


Deska rozdzielcza jest wzorcem ergonomicznej schludności. Wszystkie przyciski, pokrętła i zegary rozmieszczone są w sposób optymalny a ich obsługa jest niezwykle prosta. Centralny punkt kokpitu zajmuje 5” wyświetlacz z kolorowym ekranem ciekłokrystalicznym obsługujący system multimedialny i kamerę cofania, opcjonalnie dostępny jest 8” ekran z nawigacją. Inżynierowie Hyundaia zadbali o bezpieczeństwo podróżujących i w standardzie zaoferowali sprawdzone rozwiązania technologiczne spełniające europejskie normy. i30 wyposażono system hamowania awaryjnego AEB, kontrolę poziomu uwagi kierowcy DAA oraz system utrzymywania pasa ruchu LKAS.


Gama silnikowa obejmuje trzy jednostki benzynowe 1.0 T-GDI o mocy 120 KM, stukonny 1.4 MPI oraz nowość, 1.4 T-GDI, mogący pochwalić się mocą 140 KM. W ofercie znalazł się też jeden silnik diesla 1.6 l w trzech wariantach mocy – 95, 110 i 136 KM. Napęd przenoszony jest przez 6-stopniową przekładnię manualną lub automat 7DCT.


Testowany egzemplarz zasilany był w trzycylindrową, turbodoładowaną jednostką 1.0, sprzężoną z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Taka konfiguracja godzi osiągi z niewielkim zużyciem paliwa. O ile możemy w miarę sprawnie ruszyć nim spod świateł, o tyle dalsze rozpędzenie samochodu nie przebiega już tak szybko. Rekompensatą za ten stan rzeczy są rzadsze wizyty na stacji benzynowej. Spalanie w trasie wynosi bowiem tylko 5,5 litra, a przy cięższej nodze dochodzi do 8. W mieście nowe i30 zadowoli się 7 litrami benzyny na 100 kilometrów.


Hyundai i30 1.0 T-GDI

Hyundai i30 1.0 T-GDI

Zawieszenie zestrojone jest w sposób komfortowy dla kierowcy i współpasażerów. Chętnie wybiera nierówności, przy czym pozwala na pokonywanie zakrętu z większą prędkością. Jest to idealny samochód do miasta, można nim spokojnie manewrować nawet w ciasnych uliczkach. W trasie stabilny i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa.


Hyundai i30 nowej generacji obecnie produkowany jest jako hatchback, ale już wkrótce w gamie oferowanych modeli pojawią się odmiany kombi i fastback oraz sportowa wersja oznaczona literą „N”. Strategia firmy zakłada, że do 2021 roku Hyundai ma zostać azjatycką marką numer jeden w Europie. Szeroki wachlarz odbiorców, w który celuje koreański producent, daje nadzieję, że założenia koncernu zostaną spełnione. Dodatkowym atutem jest również cena, która jest niższa niż u konkurentów. Można zatem stwierdzić, że uwzględniając nowoczesne wyposażenie, warunki gwarancji oraz przystępną cenę, i30 nowej generacji skazany jest na sukces.



DANE TECHNICZNE Hyundai i30 1.0 T-GDI TEST
Silnik / Pojemność turbobenzyna / 998 cm³
Układ / Liczba zaworów R3 /12
Moc maksymalna 120 KM / 6000 obr/min
Moment obrotowy 172 Nm / 1500–4000 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,1 / 5,5 / 6,2 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4340 / 1795 / 1455 mm
Rozstaw osi 2650 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1194 / 1800 kg
Bagażnik w standardzie 395 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1301 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 65 700 zł
Cena wersji testowanej 79 750 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

  • Gregor

    Wow nowa jakosc na portalu! Swietne zdjecia w ruchu, oby wiecej takich dynamicznych ujec.