Citroen C4 Picasso More Life 1.2 PureTech 130 KM – AUTO TEST

2 kwietnia 2016
tekst: Grzegorz Stalewski, zdjęcia: Grzegorz Stalewski
Citroen C4 Picasso

Układ okresowy

Pablo Picasso to hiszpański artysta rzeźbiarz, malarz i grafik, który żył w latach 1881-1973. Jego twórczość dzieli się na 3 okresy: błękitny, różowy oraz kubizm. Za pomocą vana Citroena postaram się przybliżyć poszczególne okresy.

Okres błękitny

Jest to pierwszy okres, charakteryzujący się obrazami wypełnionymi uczuciem do ludzi prostych. Takim jest pięcioosobowe wnętrze z materiałowymi siedzeniami i sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów pozwalająca na dobre wykorzystywanie jednostki. Również z zewnątrz, mimo kontrowersyjnego przodu, który skupia uwagę na poziomych światłach wchodzących płynnie w grill połączony z emblematem, tworzy proste i spokojne linie, także w tylnej części nadwozia.

Dzieła Picassa z tego okresu charakteryzują wyraziste wydłużenie proporcji postaci. W C4 Picasso przejawia się to bardzo dużą przednią szybą, która w akompaniamencie z ogromnymi bocznymi szybami wplecionymi w przednie słupki, znakomicie likwiduje martwe pole.

Citroen-C4-Picasso-2016-1

Okres różowy

Drugi okres twórczości artysty nadal skupiał się na ludziach, ale bardziej w sposób poetycki, bardziej optymistycznie. Hiszpan puszcza wodze fantazji i to samo robi Citroen. Linia boczna wzbogacona o finezyjne przetłoczenia na drzwiach, ładnie poprowadzona linia deski rozdzielczej.

Różowy okres to okres radości w twórczości Pablo Picasso, czego odwzorowaniem jest również jednostka pod maską prezentowanego egzemplarza. Moda na downsizing nie blednie, więc Citroen również wpakował mały silnik wspomagany turbosprężarką. 1.2 litra pojemności o mocy 130 koni mechanicznych zaskakująco żwawo radzi sobie z rozpędzaniem 1,5 tony metalu, plastiku, tekstyliów i kabli. W trasie potrzebujemy w zasadzie dwóch biegów – czwartego do redukcji przed wyprzedzaniem i szóstego do ekonomicznego podróżowania. W mieście podczas żwawego podróżowania niski litraż okupiony jest wyższym spalaniem, oscylującym w granicach 9,4-10 litrów na 100 kilometrów.

Okres kubizmu

Twórczość kubistyczna została zainicjowana dziełem o tytule Panny z Awignon. Przedstawia 5 nagich kobiet, z czego 3 mają realistyczne twarze a 2 posiadają twarze w postaci masek. Charakterystyczne dla tego obrazu jest to, że postacie są zgeometryzowane. Właśnie tą cechę dobrze widać w designie C4 Picasso.

O ile pierwsze Picasso od Citroena, noszące przedrostek Xsara, było kanciaste jak mydelniczka, o tyle w aktualnym wydaniu widać dobre połączenie kubizmu z aerodynamiką i opływowymi kształtami. Dobrze widoczne jest to na przykładzie deski rozdzielczej, ostrych kantach obramowania szyb bocznych czy wyglądzie felg i środka kierownicy, który tym razem obraca się wraz z całą kierownicą (w poprzedniku środek kierownicy był nieruchomy). Kubizm zauważalny jest również w wyglądzie elektronicznych zegarów

Citroen-C4-Picasso-2016-13

Nie bez wad

Samochód, jaki otrzymaliśmy do testów był nowym egzemplarzem w parku, z przebiegiem zaledwie 203 kilometrów. Życzę każdemu, aby chociaż raz w życiu mógł się przekonać jakie uczucie towarzyszy goszczeniu w nowym samochodzie. Zapach nowości, nieskazitelność wskakujących biegów, braki luzów w układzie kierowniczym – czysta poezja. Jednak po pierwszym wrażeniu nastało trzeźwe spojrzenie. Drzwi lubią odskoczyć, więc należy użyć więcej siły zamykając je. Po ruszeniu samochodem, ryglowaniu się drzwi towarzyszy zaciskanie się pasów bezpieczeństwa, które przez pierwsze 2 dni denerwowało, a potem przestawało zwracać na siebie uwagę. Pod prawą dłonią wyczuwalne było niedokładne obszycie szwem kierownicy. Poza tym nieszczęsnym szwem, reszta wnętrza była wykonana z bardzo dobrej jakości materiałów i plastików.

Te niewielkie odskocznie od doskonałości sprawiły, że zacząłem patrzeć bardziej ludzko na ten samochód. Zapamiętam go na długo również dlatego, że jest bardzo wygodny w podróżowaniu i wieczorami zamiast jechać prosto do sklepu czy do dziewczyny, wybierałem trasę obejmującą najbardziej skrajne punkty miasta tylko po to, aby pojeździć bardziej pustymi ulicami niż za dnia. Powolny objazd miasta dobrze koi nerwy po ciężkim dniu, a odprężenie nadaje muzyka lecąca z bardzo dobrego jak na tą klasę zestawu audio.

Podsumowanie twórczości

Citroen C4 Picasso raczej nie zostanie pomnikiem sztuki jak dzieła sławnego Pablo, jednak trzeba przyznać, że jest to bardzo dobry samochód nie tylko dla rodziny celującej w program 500+. Citroen to klasyk wśród vanów i każdy, kto szuka samochodu z dużą przestrzenią w środku nie będzie zawiedziony. Zauważono to również w plebiscycie Auto Lider, organizowanym przez „Auto Moto” i „Motor”, gdzie C4 Picasso zostało wyróżnione jako van roku 2015.

DANE TECHNICZNE Citroen C4 Picasso More Life 1.2 PureTech 130 KM
Silnik / Pojemność turbobenzyna / 1197 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 96 kW (130 KM) / 5500 obr/min
Moment obrotowy 230 Nm / 1750 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 10,2 / 7,1 /9,2 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4428 / 1826 / 1610 mm
Rozstaw osi 2785 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1280 / 1905 kg
Bagażnik w standardzie 537 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1560 l
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Przeglądy co 15 tys. km
Cena wersji podstawowej 85 890 zł (1.2 PureTech 130 KM)
Cena wersji testowanej 90 590 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!