Jak co roku na targach motoryzacyjnych w Poznaniu koncerny zaprezentowały sporo nowości i premier. Oto i one, przedstawione w kolejności alfabetycznej.
Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Koncern z Inglodstad po raz kolejny rozbudowuje rodzinę Q czyli terenową. Po Q7, Q5, Q3 przyszła pora na pierwsze Q z parzystą cyferką: Q2. Najmniejszy crossover mierzy 4,19 długości, 1,79 szerokości oraz 1,51 cm wysokości. Pod maską znajdzie się sześć silników, między innymi 1.0 TFSI, 2.0 TFSI czy 2.0 TDI o mocach od 116 do 190 KM. Przewagą Audi Q2 nad innymi modelami marki jest zupełnie nowy, oryginalny wygląd. Samochodu nie sposób pomylić z pozostałymi z gamy.
BMW M760Li
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
U Bawarczyków, jak przystało, panował król czyli BMW M760Li. Najmocniejszy, najdroższy, największy. Pod maską tej ogromnej, bo aż 5,23-metrowej limuzyny znajduje się silnik V12 z dwoma turbosprężarkami, który generuje aż 600 KM i 800 Nm. Sprint do setki to bagatela, 3.9 s, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Bez kagańca (pakiet performance przesuwa ogranicznik) auto bez problemu pojedzie nawet 305 km/h…
Citroen Spacetourer
Citroen zastępuje swojego busika Jumpy modelem Spacetourer. Jest to zupełnie nowa konstrukcja, zaprojektowana i stworzona od podstaw. Auto będzie dostępne w trzech długościach (4,6 m, 4,95 m i 5,3 m) oraz będzie mogło przewieźć nawet 9 osób. Bliźniacza konstrukcja to Peugeot Traveller.
Fiat 124 Spider
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Włosi oddają hołd swojej legendzie sprzed prawie 20 lat i prezentują jego współczesne wcielenie. Samochód został opracowany wspólnie z Mazdą i na dobrą sprawę jest inaczej ubranym modelem MX-5. Ale to bardzo dobrze, bowiem ten samochód jest bardzo chwalony. Pod maską Fiata początkowo będzie tylko silnik 1.4 turbo o mocy 140 KM. Przyspieszenie do pierwszej setki będzie wynosić 7,5 s, a prędkość maksymalna to 215 km/h. Aby dawać maksymalna frajdę z jazdy, auto będzie dostępne tylko z manualną przekładnią.
Fiat Fullback
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Drugą nowością na stoisku Fiata jest pickup Fullback. Samochód powstał we współpracy z Mitsubishi i jest inną wizją modelu L200. Pod maskę trafi 2.4-litrowy turbodiesel o mocy 150 lub 180 KM.
Fiat Tipo
Fiat wreszcie tworzy auta, na których się zna, tanie i dobre. Takie właśnie ma być nowe Tipo, którego cena zaczyna się już od 42 600 zł za odmianę z silnikiem benzynowym 1.4 95 KM. Spory sedan za rozsądne pieniądze ma namieszać w segmencie, gdzie niewątpliwie najważniejsza jest niska cena.
Ford Fiesta ST200
Na tym samym stoisku pojawiła się nowa odmiana bardzo chwalonego hot hatcha, Fiesty ST. Ford, aby nie wypaść z gry, musiał podnieść nieco moc, ponieważ konkurencja już dawno przeskoczyła 200, a czasami i 220 KM. Nowy Ford Fiesta ST200, jak sama nazwa wskazuje ma teraz nie 182 KM (260 Nm), a 200 (290 Nm) dzięki czemu sprint do pierwszej setki trwa 6,7 s (było 6,9 s).
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Ford Focus RS
Co prawda oficjalnego stoiskach Forda w tym roku nie było, ale to auto pojawiło się aż na dwóch stanowiskach, więc nie możemy o nim zapomnieć. Najnowszy Ford Focus RS jest wreszcie pędzony na cztery koła tak jak jego protoplasta Escort RS, który, swoją drogą, stał tuż obok. Foka ma 2.3-litrowy silnik z turbo, który generuje 350 KM oraz 440 Nm. Samochód jest dostępny tylko z manualem i rozpędza się do pierwszej setki w czasie 4,7 s. Ciekawostką jest, że na pokładzie znajduje się tryb Drift, który tak żongluje momentem na kołach, żebyśmy mogli polatać bokami. Cena wyjściowa w Polsce to 147 900 zł.
Hyundai Elantra
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Jedyną europejską premierą całych targów jest zupełnie nowy Hyundai Elantra. Jest to już szósta generacja popularnego sedana. W stosunku do poprzednika auto jest o 20 mm dłuższe, 25 mm szersze i o 5 mm wyższe. Rozstaw osi pozostał bez zmian i wynosi 2700 mm.
Infiniti Q60
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Głównym daniem na japońskim stanowisku był sportowy model Q60. Jest to dwudrzwiowe, pięknie narysowane coupe. Pod maskę trafi między innymi zupełnie nowy silnik V6 z dwoma turbinami, który będzie dostępny w dwóch wariantach 304 oraz 405 KM. Ciekawostka: pierwsze Infiniti Q60 na świecie zamówił Polak i to w ciemno. Zamawiając auto za ponad 400 000 zł nie widział go nawet na żywo, a tym bardziej nie jeździł nim.
Jaguar F-Pace
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Moda na SUVy i crossovery nie przemija, co świetnie widać na targach w Poznaniu. Teraz do gry wchodzą marki premium takie jak Jaguar. Ten pokazał swojego pierwszego crossovera o nazwie F-Pace. Pod maską silniki o mocach od 180 do aż 380 koni. Najmocniejszy wariant to benzynowe turbodoładowane V6, które pozwala osiągnąć pierwszą setkę w czasie 5.5 sekundy. Cennik w Polsce zaczyna się od 199 900 zł brutto.
Kia Optima SportWagon
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
SportWagon czyli kombi. Jest to pierwsze kombi klasy średniej od producenta w historii marki. Najmocniejsza wersja GT z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem, będzie miała aż 245 KM i 353 Nm. Cennik rozpoczyna się od 93 900 zł, czyli o 4000 zł więcej od sedana.
Kia Niro
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Drugą nowością był mały crossover Niro. Jest to hybryda, w której połączono wolnossący benzynowy motor 1.6 GDi oraz elektryczny silnik o mocy 32 kW. Całość generuje 141 KM, które przenoszone są na przednie koła za pomocą automatycznej dwusprzęgłowej przekładni.
Maserati Levante
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Kolejna marka, która wkracza w nieznany dla siebie rynek. Maserati Levante to sportowy SUV, który będzie mógł przyspieszyć do pierwszej setki w czasie nawet 5.2 sekundy. To oczywiście w najmocniejszym 430 KM wariancie. Najsłabsza odmiana wysokoprężna szczyci się mocą 275 KM oraz sprintem do setki w 6,9 sekundy.
Mercedes klasy E
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Najważniejszym samochodem na stoisku Mercedesa była nowa klasa E. Stylistycznie samochód bardzo mocno nawiązuje do mniejszej C oraz większej S klasy. Technologicznie również czerpie on całymi garściami od króla czyli od eSki.
MINI Cabrio
MINI zaprezentowało jeden zupełnie nowy model, czyli otwartą wersje MINI: Cabrio.
Peugeot 308 GTi
Fani hothatchów będą zadowoleni, bowiem oto jest: 270-konny Peżo 308 GTi. Pod maską turbodoładowane 1.6 THP, znane z 208 GTi czy RCZ R. Dzięki takiej mocy pierwsza setka pojawi się po 6 sekundach. Producent planuje dwa warianty mocowe: 270 oraz słabsze 250 KM.
Porsche 718 Boxster
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Pierwszą premierą w Porsche był następca najmniejszego Boxstera, czyli 718 Boxster. Pod maską prawdziwa rewolucja, bowiem w podstawowej odmianie drzemie dwulitrowy czterocylindrowy bokser generujący 300 KM. Mocniejsza wersja S ma 2.5-litrowy silnik, który szczyci się mocą 350 koni.
Porsche 911 R
Marce Porsche chyba nigdy nie znudzi się wymyślanie kolejnych wersji jednego z najpopularniejszych samochodów sportowych świata. Tym razem zaprezentowano model 911 R w limitowanej do 991 sztuk serii. Literka R to oczywiście skrót od Racing, a sam samochód nawiązuje do modelu z 1967 roku. Samochód zbudowano na bazie GT3 RS oraz GT3 (karoseria z GT3, maska i dach z GT3 RS), dzięki czemu jest piekielnie lekki. Tak naprawdę to jest to najlżejsza 911 w gamie: z wagą 1370 kg jest aż o 50 kg lżejsza od hardkorowej GT3 RS. Samochód nie ma klatki bezpieczeństwa oraz ogromnego spojlera, dzięki czemu prędkość maksymalna wynosi aż 323 km/h (GT3 RS ma „tylko” 310). Pod maską silnik 4.0 w układzie boxser, który generuje 500 KM i rozpędza 911 R w 3,7 s do setki. Samochód jest dostępny tylko z manualną skrzynią, która posiada funkcję automatycznego międzygazu.
Renault Megane Grandtour oraz Talisman Grandtour
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Na stoisku Renault królowały dwa zupełnie nowe modele w kombi : Megane oraz Talisman.
Seat Ateca
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Pierwszy SUV w historii hiszpańskiej marki: Seat Ateca. Jak przystało na panującą modę, samochód będzie miał w podstawowej odmianie napęd tylko na przednią oś, dopiero droższe wersje będą pędzone na cztery łapy. Pod maską od 115 do 190 KM.
Suzuki Baleno
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Nowością od Suzuki jest Baleno. Taki model już kiedyś był dostępny, jednak wówczas należał do klasy kompaktów, a obecnie bliżej mu do miejskich aut pokroju Skoda Fabia. Pod maską tylko benzynowe jednostki: 3-cylindrowy, litrowy motor z turbo (111 KM) oraz wolnossąca 90-konna czterocylindrówka.
Volkswagen Tiguan
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Volkswagen jak zwykle miał największe stoisku, a jego najjaśniejszym punktem była nowa generacja modelu Tiguan. Crossover zyskał nieco bardziej wyrazisty i agresywny wygląd oraz dostał sporo nowych nowinek technologicznych, wśród których chociażby dach solarny potrafiący przez rok wyprodukować energię wystarczającąna przejechanie 1000 km. Tego typu rozwiązanie będzie dostępne w hybrydzie, która osiągać będzie 218 KM.
Volvo S90 i V90
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
- Audi Q2
Szwedzi pokazali swoje dwa flagowe produkty: limuzynę S90 oraz kombi V90. Ten pierwszy zastępuje mocno wysłużone S80, a ten drugi V70. Podobnie jak w niedawno pokazanym XC90 pod maską znajdą się póki co tylko silniki czterocylindrowe i o pojemności dwóch litrów. Najmocniejsze odmiany T8 generowały będą łącznie aż 400 KM. Łącznie, bowiem jest to hybryda: silnik spalinowy oraz elektryczny.
Tekst Bartłomiej Urban. Zdjęcia Bartłomiej Urban i Bartosz Kowalewski