Fiat 500 1.3 Multijet Cult – AUTO TEST

Fiat 500 Cult

Dzień Kobiet

Panowie, dzisiaj Dzień Kobiet – światowy dzień wręczania kwiatów/czekoladek/bielizny/biżuterii i bycia niezmiernie miłym dla płci przeciwnej. Jeśli któryś z Was jest gotowy, aby kupić swojej kobiecie samochód, to podpowiadamy jak może on wyglądać.

Po pierwsze i najważniejsze – kobieta kupuje samochód oczami. Jak nie spodoba jej się dany model, to możecie zapomnieć, że skusi ją wyposażenie, osiągi czy właściwości jezdne. Nie i koniec. Zwróćcie uwagę jak opisuje auta koleżanek: „taki czerwony” lub bardziej precyzyjnie „taki fajny zielony”. No właśnie, dla nich nie liczy się marka i to co idzie w parze z tradycją producenta. Przeważnie nie wiedzą, że M3 to kozak, a 1.9 TDI to auto dla Januszy. Dodatkowo kobiety nie mają kompleksów tak jak my, więc nie potrzebują ogromnych SUVów, tylko starczy im małe miejskie autko. Jak się okazuje rozmiar ma dla nich znaczenie, kiedy staną przed obliczem parkowania… Dlatego też idealnym autem będzie dla nich: „Słodki Żółty Fiacik”, jakim jest Fiat 500 Cult.

Trzeba przyznać, że najnowsze wcielenie najmniejszego Fiata może się podobać płci żeńskiej. To auto, obok którego ciężko jest przejść obojętnie za sprawą swojej filigranowej, wesołej postury. Nawiązuje ona oczywiście do pierwszej serii Fiata 500, która w latach 70 i 80 zmotoryzowała całe Włochy. Nowy egzemplarz, mimo iż jest nieco większy, zachował cechy charakterystyczne poprzednika. Małego Fiacika można też ubierać w różne ciekawe naklejki, które jeszcze bardziej ubarwiają radosne autko.

Również środek przypadnie do gustu kobietom, zwłaszcza jeśli mówimy o odmianie specjalnej Fiata 500 – Cult. To najbardziej luksusowa wersja, która charakteryzuje się miedzy innymi skórzanymi fotelami czy bardzo bogatym wyposażeniem. Miejsca może nie jest za dużo, ale dla kobiety i jej przyjaciółki bądź ulubionego pieska wystarczy. Z tyłu jest przestrzeni wystarczy raczej tylko dla małych dzieci, choć dostęp poprzez brak tylnych drzwi może być nieco kłopotliwy. Plastiki również mogłoby być nieco lepszej jakości, a zegary są dość mało czytelne poprzez duży natłok informacji. Na szczęście, jeśli auto będzie prezentem, to nikt o nim nie powie złego słowa.

Wspominałem już o parkowaniu, czyli jednym z głównych wrogów lekko roztrzepanych kobiet. Oczywiście, nie chcę wrzucać wszystkich Pięknych Pań do jednego worka, ale prawda jest taka, że na zatłoczonym parkingu często mają problem. Dlatego też Fiat 500 ze swoimi naprawdę małymi wymiarami sprawdzi się świetnie. Zmieści się wszędzie, a dzięki małemu promieniowi skrętu łatwo się nim manewruje. Gdyby któraś z pań miała mniej siły – to również nie problem, Fiat zadbał o funkcję CITY, która zwiększa siłę wspomagania.

Fiat 500 pomimo filigranowych wymiarów powinien sprawdzić się na damskich zakupach. Bagażnik ma pojemność 182 litrów i wystarczy spokojnie na kilka siatek. Jeśli to za mało, to bardzo łatwo położyć tylną kanapę by uzyskać 510 litrów. Zresztą kobiety rzadko kiedy patrzą na praktyczną stronę auta. To samo tyczy się osiągów, dla nich nie ważne czy samochód będzie miał osiągi Formuły 1, czy tez będzie zamulał. Ma ładnie wyglądać i działać. Może i ma to jakiś sens…

Poczciwy Fiat 500 może kryć pod sobą jeden z 3 silników: wolnossące benzynowe 1.2 (69 KM), turbodaładowana 3-cylindrowa benzyna 0.9 (85 lub 105 KM) albo turbodiesel 1.3 (95 KM). Tak jak wspominałem dla kobiety to pewnie bez różnicy, który silnik będzie pod maską, ale jeśli zależy wam na jak najniższym spalaniu to polecamy jednostkę diesla. Może i nie ma ona najlepszej kultury pracy, ale wyniki średniego spalania w mieście będą niewiele przekraczać 5 litrów, a na trasie można zejść nawet poniżej 4 litrów! Naprawdę nieźle. Przy okazji samochód z tym motorem jest naprawdę żwawy i można nim bez problemu szybciej ruszyć ze świateł czy też wyprzedzić. W trasie przeszkadza dość słabe wyciszenie kabiny oraz kiepskie tłumienie nierówności spowodowane krótkim rozstawem osi.

Drogie Panie, z okazji Waszego święta w imieniu całej Redakcji Autowizja.pl życzymy spełnienia wszystkich motoryzacyjnych marzeń. Panowie, Fiat 500 Cult wydaje się idealnym wyborem dla Pań. Jest mały, ładny i do tego żółty. Oczywiście, nie jest to tani prezent, ale czego się nie robi z miłości?

P.S.: Panowie, jeśli chcecie również mieć radość z auta drugiej połówki, to polecam zakup Abartha 500. Istny szatan.
P.S.2: Panowie pamiętajcie o Dniu Kobiet! Przecież nie zawsze musi to być samochód, wystarczą czekoladki lub kwiatek!

Ogromne podziękowania dla redakcji Autocentrum.pl za pomoc ze zdjęciami.

DANE TECHNICZNE Fiat 500 1.3 Multijet Cult
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1248 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 74 kW (95 KM) / 4000 obr/min
Moment obrotowy 200 Nm / 1500 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 5 biegów
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 5,2 / 3,9 / 5,0 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 3546 / 1627 / 1488 mm
Rozstaw osi 2300 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1055 / 1465 kg
Bagażnik w standardzie 182 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 510 l
Pojemność zbiornika paliwa 35 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 15 tys. km lub co rok
Cena wersji podstawowej 41 500 (1.2 69 KM, Pop)
Cena wersji testowanej ok 75 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!