Renault Koleos 2.5 – AUTO TEST

Francuskie V6

czas trwania testu: 20-23.01.2009

test na dystansie: 1524 km

SUV’a francuskiej produkcji znamy już od podszewki. Wiemy czym kusi potencjalnych klientów. Posiadamy również wiedzę na temat jego wad. I chociaż auto odbyło zaledwie roczny staż na naszym rynku zdążyło już wykreować sobie obiektywną opinię. Pierwszą styczność z pojazdem mieliśmy na początku grudnia zeszłego roku, kiedy to w nasze ręce trafił model z dwulitrowym silnikiem diesla. Tym razem testujemy drugą propozycję koncernu, znacznie ciekawszą – wyposażoną w 2,5 litrowy silnik benzynowy pochodzący z magazynów Nissana. Koleos wypełnia lukę w gamie pojazdów koncernu.

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

W 2000 roku w Genewie pokazano go jako auto koncepcyjne. Od momentu aranżacji do urzeczywistnienia wizji inżynierów minęło ponad dziesięć lat. Czy fakt długoterminowego składania auta wyeliminował możliwe niedociągnięcia związane z zerowym doświadczeniem Renault w projektowaniu SUVów? Być może producent starał się skonstruować solidne auto, któremu zaufaliby potencjalni klienci. Niestety o tym, czy Koleos wart jest zainteresowania przekonamy się jedynie z opinii nabywców, którzy mają stały, długoterminowy kontakt z autem. Warto zauważyć, że w projektowaniu Koleosa francuzów wspierał koncern Nissana. Japończycy użyczyli autu płyty podłogowej i napędu na cztery koła pochodzących z X-Triala.

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

STYLISTYKA

Francuzi od niedawna podążają odmiennym tropem ideologicznym. Zrezygnowali bowiem z charakterystycznych dla nich, dziwacznych kształtów, które niekoniecznie musiały się podobać. Ich odświeżone wytwory stają się bardziej nowoczesne, aerodynamiczne i kształtne, przez co znajdują odbiór wśród znacznie szerszej klienteli. Jeśli chodzi o samego Koleosa nie jest on autem nadzwyczaj indywidualnym. Tradycyjne kształty nadwozia identyfikowane są z większością dostępnych na rynku SUVów. Podobieństwa tyczą się proporcji, sposobu zespalania poszczególnych elementów i ich rozmiarów.

Taka zagrywka sprzyja pozyskiwaniu klientów, którzy mają większy i coraz trudniejszy wybór. Wygląd zewnętrzny Koleosa jest bardzo stonowany. Renault zastosował kilka rozwiązań, dzięki którym auto nie odbiega od obecnej mody i jednocześnie zachowuje swój osobliwy charakter. Masywny, dość wysoki przód auta podbudowuje pewność siebie właściciela. Auto robi wrażenie agresywnego zawadiaki. Szeroki zderzak w którym umieszczono światła przeciwmgielne scalony jest z niekonwencjonalną osłoną chłodnicy. Kilka dość wymownych przetłoczeń i kształt reflektorów przednich wyposażonych w soczewki i ksenony eksponują temperament pojazdu. Linia boczna natomiast jest znacznie bardziej subtelna.

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Delikatne wypukłości oraz aluminiowe akcenty takie jak klamki i progi tworzą płynną i estetyczną konstrukcję. Zwieńczeniem jest niekonwencjonalna klapa bagażnika opadająca gwałtownie ku lampom gdzie prostuje się i opada w stronę zderzaka. Urozmaica ją lotka z trzecim światłem stopu. Rekreacyjne właściwości Koleosa podkreślają srebrne relingi dachowe i plastikowe osłony. Istotne w ocenie wyglądu są pięcioramienne siedemnastocalowe felgi ze stopu metali lekkich.

WNĘTRZE

Wnętrze Koleosa podobnie jak i innych pojazdów francuskiego przedsiębiorstwa wypełniają połacie plastiku. Tym co zasługuje natomiast na pochwałę jest aranżacja kokpitu. Nowatorskie, nietuzinkowe rozwiązania są domeną koncernu Renault. W myśl tej idei powstała koncepcja deski rozdzielczej. Kształtem tworzy ona symetryczną falę. U góry wyłania się z niej ciekłokrystaliczny, kolorowy wyświetlacz będący częścią panelu centralnego. Przede wszystkim pełni on funkcję kontrolera stanu technicznego pojazdu, informując o nieprawidłowościach. Zintegrowano w nim niezbyt precyzyjną nawigację satelitarną Carminat Bluetooth, system DVD i audio marki Bose dostępne jako wyposażenie dodatkowe. Ponadto wyświetlacz posiada funkcję barometru i kompasu.

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Nieco niżej znajdują się przyciski regulacji automatycznej klimatyzacji dwustrefowej i intuicyjnie proste w obsłudze radio. W aucie dominuje czarna kolorystyka. Urozmaicają ją spore ilości srebrnych detali, dzięki którym wnętrze nabiera ekskluzywności. Ich brak oznaczałby monotonny, pesymistyczny i przytłaczający wydźwięk wnętrza. Regulowana kierownica Koleosa pokryta została czarną skórą i ozdobiona wstawkami w kolorze aluminium. Należy wspomnieć, że oprócz estetycznego wyglądu jest również komfortowa i funkcjonalna, ale przede wszystkim dobrze leży w dłoni. Mieści w sobie system obsługi radia oraz tempomatu. Klasyczne zegary ozdobione srebrną obwódką podświetlają się w odcieniach bieli i czerwieni. Kontrast jest miarą ich czytelności. Pomiędzy nimi znajduje się 7-funkcyjny komputer pokładowy (przebieg, średnia prędkość, przewidywany zasięg na pozostałym paliwie, zużycie paliwa: łączne/średnie/chwilowe, przebieg do wymiany oleju) z wyświetlaczem w języku angielskim. Pomiędzy fotelami znalazł się elektroniczny hamulec postojowy oraz joystick znany z Espace’a, za pomocą którego wybieramy i sterujemy opcjami wyświetlacza.

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Tuż przed manualną dźwignią zmiany biegów znalazły się przyciski ustawień napędu: AUTO – automatycznie rozdzielający moment obrotowy na przednią i tylną oś, przy czym w normalnych warunkach napędzana jest tylko oś przednia, a w razie uślizgu kół napędowych dołączany jest napęd na oś tylną, LOCK – moment obrotowy jest rozdzielany po równo na obie osie (50:50), ale tylko przy prędkości niższej niż 40 km/h lub 2WD, w którym napęd przenoszony jest tylko na przednią oś. Te możliwości, jak również system kontroli prędkości na zjeździe, czujnik przechyłu a także dolne osłony podwozia stwarzają perspektywy pokonywania bezdroży. Fotele auta obszyto miękką tkaniną. Posiadają wszechstronną regulację manualną oraz dopasowany profil zapewniający poprawne trzymanie boczne. Pomiędzy nimi znalazł się skórzany podłokietnik ze schowkiem oraz uchwyty na napoje. Liczne technologie, systemy, schowki i gadżety wraz z ogromną przestrzenią zapewniają wygodną i pełną swobody podróż nawet jeśli osiągnięcie jej kresu wymaga długiego przebywania w aucie. Tylna kanapa nie gwarantuje aż takiej wygody. Przeciętna ilość miejsca na nogi ogranicza niezależność. Nie jest to jednak skrajny stoicyzm.

Pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji podłokietnik ukryty w oparciu środkowego miejsca, rolety przeciwsłoneczne oraz stoliki lotnicze. Oprócz funkcjonalnego zagospodarowania wnętrza ważną kwestią jest zasobny bagażnik. Koleos dysponuje 455l przestrzenią. Ewentualność składania tylnej kanapy w proporcji 1/3 – 2/3 do pozycji „płaska podłoga” otwiera przed nami szereg możliwości zagospodarowania wnętrza według indywidualnych potrzeb. SUV od Renault otrzymał pięć gwiazdek w testach EuroNCAP dzięki wielu systemom bezpieczeństwa, elektronice, nowoczesnym technologiom i przyjaznej konstrukcji. Bezpośrednio przyczyniły się do tego poduszki powietrzne, zagłówki przednie anti whipash z regulacją , kolumna kierownicza cofającej się przy zderzeniu i pedał hamulca zagłębiający się w podłogę. Nad bezpieczeństwem zawsze czuwa ponadto układ ABS oraz układ wspomagania BAS i elektroniczny system stabilizacji jazdy ESP.

W przypadku kolizji nie bez znaczenia pozostaje automatyczne odblokowanie drzwi, odcięcie wtrysku i włączenie świateł awaryjnych w razie wypadku. Do wyposażenia standardowego Renault Koleosa należą elektrycznie podnoszone szyby z przodu i z tyłu, ze sterowaniem impulsowym, elektrycznie składane, sterowane i podgrzewane lusterka boczne, układ wspomagania przy parkowaniu przodem i tyłem oraz układ wspomagania przy ruszaniu w górę. Auto ponadto posiada funkcję oświetlenia drogi do domu, wycieraczki z czujnikiem deszczu i automatyczną regulacją częstotliwości pracy oraz kartę Renault „Hands free”.

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

Renault Koleos 2.5

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Koleosa napędza dynamiczna jednostka benzynowa o pojemności 2,5l i mocy 170 KM. Tym co różni ją od wcześniej prezentowanego diesla są lepsze osiągi i niestety sporo większe spalanie. Auto rozpędza się do pierwszej setki w 9,3 sek. Prędkość maksymalna wynosi 185km/h, co jest wynikiem niestety gorszym od egzemplarza z silnikiem wysokoprężnym. Auto co prawda zachowuje się nieco bardziej impulsywnie, aczkolwiek minimalne różnice pomiędzy obiema dostępnymi jednostkami nie przechylają znacznie szali.

Aspektem, który może przeważyć o kupnie benzyniaka jest jego japoński rodowód wzbudzający znacznie większe zaufanie. Spalanie w cyklu miejskim oscyluje w granicach 14-15 l. Na trasie auto wykazuje zapotrzebowanie na niespełna 9l. Koleos jak każde Renault z wyższej półki zadowala wyjątkowo komfortowym podróżowaniem. Sekret tkwi w miękkim, doskonale zestrojonym zawieszeniu, dzięki któremu auto niweluje skutki poruszania się po dziurawych drogach naszego kraju nie dopuszczając do przekazywania drgań i stuków do wnętrza kabiny. Koleos wyposażony został w prawdzie w napęd 4×4 jednak jego możliwości są bardzo ograniczone. Umożliwia przedzieranie się przez lekkie tereny off roadowe. Bardziej niecywilizowany teren stwarza jednak ryzyko niebezpieczeństwa. Koleos jest przecież tylko SUVem tak więc jego zapał jest naturalnie ograniczony.

Środowiskiem, w którym testowany model odnajduje się najlepiej jest polska rzeczywistość. Koleos dzielnie pokonuje marne drogi, pełne dziur, wyrw i wzniesień. Doskonale radzi sobie również z wysokimi krawężnikami i trudno dostępnymi podjazdami. Nie raz jego potencjał wykorzystywany jest na niskojakościowych nawierzchniach pokrytych piaskiem lub śliskim błotem.

PODSUMOWANIE

Renault Koleos w prezentowanej wersji Privilage z benzynową jednostką pod maską może być alternatywą cieszącą się większym zainteresowaniem. Wszystko to za sprawą częstych wad silników wysokoprężnych francuskiej konstrukcji. Koleos jest autem funkcjonalnym, przestronnym i bogato wyposażonym. Te cechy charakteryzują większość dostępnych na rynku SUVów dlatego to, czy uda mu się przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów zależy w dużej mierze od jego wyglądu i właściwości jezdnych. Cena testowanego auta znajduje się w granicy rozsądku i wynosi niespełna 106 tyś zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 2488 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

126 kW (170 KM) @ 6000 obr/min

moment obrotowy

226 Nm @ 4400 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

4×4

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

185 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,3 s

zużycie paliwa*

14,5 / 8,8 / 10,9

dług. / szer. / wys.

4520 / 2120 / 1695 mm

rozstaw osi

2690 mm

masa własna / dopuszczalna

1564 / 2100 kg

bagażnik w standardzie

401-455 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1380 l

pojemność zbiornika paliwa

65 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 150.000 km

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

82,200 zł wersja Expression 2.5 benz.

cena wersji testowanej

105,700 zł wersja Privilage

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Tomasz Skiba ; Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!