Alfa Romeo 147 1.9 JTDM – AUTO TEST

4 lutego 2008
tekst: Emil Grabiński, Łukasz Ejza, zdjęcia: Rafał Rogowski
alfa_romeo_147_1

Włoski styl

Alfa Romeo – marka będąca wzorem dla innych jeśli chodzi o stylistykę. Może nie są to auta przodujące w rankingach bezawaryjności, to i tak posiadają rzesze fanów. Mówią, że Alfę kupuje się sercem a nie rozumem i jest w tym stwierdzeniu trochę prawdy. Samochód o którym będziemy dzisiaj mówić miał swoja premierę w 2000 roku w Genewie. Należy do segmentu C. Mowa o modelu 147, który został wybrany w europie samochodem roku 2001 i również w tym samym roku został wypuszczony model z dodatkową para drzwi, którego dziś przetestujemy.

STYLISTYKA

Auto na pewno przyciąga wzrok przechodniów. Stylistyczny majstersztyk. Projektanci koncernu jak zwykle dali się ponieść fantazji co przyniosło wymierne skutki. Auto zyskało smukłą i opływową sylwetkę z drapieżnym charakterem. Patrząc na nie, nasze oczy wędrują od razu na grill będący rozpoznawalnym elementem stylistycznym nowych Alf. Ma kształt odwróconego trójkąta, przecinanego chromowanymi listwami. Ma to swój urok i od razu buduje w nas swoisty respekt do drapieżnej natury samochodu, którą podkreśla duży wlot powietrza w zderzaku, przedzielonym podobnie jak grill chromowym paskiem. Całość dopełniają długie wąskie umieszczone troszkę pod skosem ksenonowe reflektory, dzięki którym zyskujemy trochę prestiżu. Przód daje do zrozumienia, że auto ma charakter sportowy.

Przechodzimy dalej. Z boku od razu zauważamy chromowane klamki przednich drzwi. Spoglądając na tylne drzwi zadamy pytanie „gdzie są klamki?”. Znawcy marki od razu zauważają rozwiązanie z innych modeli . Klamki umieszczone zostały w tylnych słupkach. Kolejnym elementem wpadającym w oko są duże aluminiowe felgi z nisko profilowymi oponami, idealnie podkreślające naturę 147-ki. No i na koniec tył. Tu również dla ludzi mających styczność z marką nic nowego. Lampy tylnie do złudzenia przypominają światła innych modeli. Jednak ich umieszczenie jest podobne jak z przodu. Są delikatne nachylone.

WNĘTRZE

Wnętrze raczej nas nie zaszokuje. Tu styliści się nie popisali. Co prawda można się dopatrzeć elementów świadczących o zapędach sportowych auta, ale jest ich za mało. Wielu przyszłych nabywców może poczuć się rozczarowanym. Zawiewa nudą i monotonią. Kolory tapicerki są szare i ponure. Wnętrze mało ergonomiczne. Trudno się dostać do wyłącznika ESP jak również „poręcznego” panelu sterowania radiem. Zostały umieszczone za nisko. Niewygodnie trzeba oderwać rękę od kierownicy aby do nich sięgnąć. Jednakże wnętrze ma też swoje dobre strony.

Na pewno nie możemy nic zarzucić materiałom użytym do jego wykonania. Są dobrej jakości. Również nie możemy mieć zastrzeżeń do dbałości o szczegóły. Przykładem mogą być emblematy koncernu umieszczone nawet na pedałach. Elementami zasługującymi na pochwałę są na pewno fotele. Siedzenia wygodne, dobrze trzymające na bokach do tego w pełni regulowane. Wielki plus. Mankamentem może być miejsce, a raczej jego brak. Auto stworzone jest raczej do podróży w 4 osoby. Utrudnieniem jest też wysoki próg załadunku do niewielkiego, mogącego pomieścić zaledwie 280 litrów bagażnika.

SILNIK

Koncern zadbał o to, by auto potrafiło spienić oczekiwania wszystkich, jeśli chodzi o gamę silników. Możemy tu znaleźć mocne silniki benzynowe jak również oszczędne jednostki wysokoprężne. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Auto użyte do naszego testu zostało zaopatrzone w motor diesla, a mianowicie 1,9 JTDm. Jest to jednostka mogąca pochwalić się mocą 150 koni mechanicznych i momentem 305-ciu niutonometrów, dostępnym już od 2000 obrotów na minutę. Czas potrzebny do rozpędzenia tego auta od 0 do 100 km\h wynosi 8,9 s. Wynik zadowalający, jak na jednostkę wysokoprężną. 147 jest autem oszczędnym. Średnio na pokonanie dystansu 100km w trasie wystarczy 5,4 litra oleju napędowego, co jest wielkim plusem biorąc pod uwagę dzisiejsze ceny paliw. W mieście zadowoli się niespełna 9 litrami, a w cyklu mieszanym zużyje 6,7 l/100 km. Auto z tym silnikiem zachowuje się dynamicznie. Wyprzedzanie nie jest problemem, możemy mieć pewność, że nie zabraknie nam „gazu” pod nogą.

WRAŻENIA Z JAZDY

Nadszedł czas na jazdę próbną. Uruchamiamy silnik i… Tu czeka nas rozczarowanie. Jest dość głośno, nawet jak na diesla. Jednak nie zrażamy się tym faktem i ruszamy. Auto prowadzi się przyjemnie, dzięki wygodnej pozycji za kierownicą, jak również zawieszeniu, które nie jest ani twarde ani miękkie. Taki kompromis pomiędzy komfortem a pewnym prowadzeniem. Układ kierowniczy posłusznie reaguje na nasze „polecenia”, jest precyzyjny i potrafi przenieść każdy choćby najmniejszy ruch kierownicy na koła. Zaczynamy przyspieszać i dopiero wtedy odczuwamy drzemiący potencjał pod maską. Dzięki swojej dynamice auto nie powinno mieć problemów w poruszaniu się zarówno w ruchu miejskim jak i na trasie. Dodatkowo w mieście nie natkniemy się na problem z parkowaniem dzięki gabarytom auta, zaś na trasie z brakiem mocy podczas wyprzedzania. Poza hałasem, auto robi pozytywne wrażenie i nie mamy na co narzekać.

PODSUMOWANIE

Podsumowując 147-ka mimo swej smukłej i agresywnej linii nie spełni wszystkich oczekiwań zagorzałych fanów sportu motorowego. Ma zarówno wiele wad i zalet. Do tego nie jest tania. Prezentowany egzemplarz to wydatek rzędu 99,500 złotych.

Czy włoska stylistyka wystarczy by przekonać potencjalnych nabywców do kupna tego auta? Za tak wysoką cenę jest to mało prawdopodobne. Jedynym pocieszeniem może być cena wersji podstawowej. Za Alfę z benzynowym motorem 1.6 trzeba zapłacić 62,500 zł. Tyle, że otrzymamy 45 KM mniej mocy, słabsze wyposażenie oraz mniej ekonomiczny samochód.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1910 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

110 kW (150 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

305 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

wielowahaczowe

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

205 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

8,9 s

zużycie paliwa*

8,8 / 5,4 / 6,7

dług. / szer. / wys.

4223 / 1729 / 1442 mm

rozstaw osi

2546 mm

masa własna / dopuszczalna

1290 / 1790 kg

bagażnik

w standardzie

280 l

bagażnik

po złożeniu oparć

pojemność zbiornika paliwa

60 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys.

cena wersji podstawowej

62,500 zł wersja Impresion 1.6 benz.

cena wersji testowanej

99,500 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment