Dacia Logan 1.5 dCi – AUTO TEST

23 czerwca 2007
tekst: Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
dacia-logan-dci-2007-1

Auto dla dziadków?

Dacia Logan, auto w przystępnej cenie, w dodatku od podstaw zaprojektowane przez koncern Renault staje się coraz bardziej popularne w Polsce (3400 szt. – statystyka z VII 2006). Z upływem czasu Dacia zbiera zwolenników, darzymy ją coraz większym zaufaniem. W 2005 roku, kiedy nowy sedan o nazwie Logan zadebiutował na polskim rynku, traktowano je jako auto komercyjne. Ciężko było przezwyciężyć nacisk i złe zdanie, jakie wykreowała jej opinia publiczna. My mieliśmy okazję poddać próbie odmłodzoną wersie samochodu.

STYLISTYKA

Nie podlega wątpliwościom, że testowana Dacia nie wyróżnia się spośród tłumu. Jednak jego wygląd jest na tyle specyficzny, że od razu jesteśmy świadomi, z czym mamy do czynienia. Może nie jest na tyle atrakcyjne, aby o nim marzyć, ale z pewnością potrafi zadowolić.

Logan to klasyczny, rodzinny sedan. Charakterystyczna atrapa w kształcie trójkąta, delikatnie zaokrąglona, w testowanym modelu pokryta chromem, grill w kolorze nadwozia, na środku logo marki. Na tej samej wysokości umiejscowiono nieduże, trapezowate reflektory. Urody zdecydowanie nie dodaje ciemny, plastikowy zderzak. Nieco niżej znajdują się światła przeciwmgielne. Maska auta jest duża i kwadratowa, na jej środku widnieje niewielkie przetłoczenie, charakterystyczne dla Renault. Sylwetka auta przypomina kwadratową bryłę. Każdy jego element posiada ostre, śmiałe kształty. Forma bocznych szyb nie jest łagodna, przeciwnie jakby swoim wyglądem odbierała autu wrażenie dynamiki.

Testowany model wydaje się toporny. Boczne lusterka są lekko zaokrąglone. Klamki drzwi mają szary odcień. Na linii bocznej umieszczono takiego samego koloru listwę zapobiegającą efektom uderzeń. Jak na sedan auto jest dosyć wysokie i krótkie. Sprzyja temu brak opływowych elementów.

Najłatwiej Logana można poznać po równo ciosanej, wysokiej klapie bagażnika. Jego prostopadły zarys to niekonwencjonalne rozwiązanie. U jednych może wzbudzać zainteresowanie, inni natomiast będą mieli na ten temat odmienne zdanie. Kwestia gustu. Nowego kształtu nabrały tylnie światła, zostały odważnie zmienione, podkreśliły nowoczesny design. Ciężar auta opiera się na 15 calowych oponach. Niestety do tego zestawu nie dołączono ani stalowych ani żadnych felg. Musimy zadowolić się seryjnymi kołpakami.

WNĘTRZE

W środku Logan wygląda jak plastikowa zabawka dla maluchów. Właściwie chyba nie zastosowano tutaj innego materiału. Ale przecież auto musi być sprawne a nie dobrze wyglądające. Dla ekonomistów dodam, że testowany model ma prawie że pełne wyposażenie. Zabrakło jedynie elektrycznego sterowania tylnymi szybami. Jak na tą klasę, jesteśmy zachwyceni, bo naprawdę za niewielkie pieniądze otrzymujemy większość przydatnych urządzeń i wygód.

Szary kolor wnętrza nie porywa i nie kole w oczy. Jest całkiem przyjemnie.

Kierownica jest twarda, zawiera airbag. Prędkościomierz i obrotomierz są skromne aczkolwiek czytelne. W testowanej wersji Laureate otrzymujemy również elektroniczny komputer pokładowy i manualną klimatyzację z wszechstronnie regulowanymi nawiewami. Konsola środkowa ma kolor srebrny, znajdziemy tam radio, przyciski sterowania klimatyzacją oraz przednimi szybami. Poniżej zainstalowano uchwyt na kubki. Przed pasażerem umiejscowiono podświetlany, pojemny (8 litrów) schowek.

Tapicerka na fotelach nie różni się kolorystycznie od reszty wnętrza. Fotel kierowcy i pasażera możemy regulować w manualny sposób. W przednich fotelach znajdują się poręczne kieszenie na drobiazgi.

Pasażerowie „drugiej klasy”, czyli Ci zasiadający z tyłu nie będą narzekali na brak miejsca. Logan gwarantuje przestrzeń. Ponadto dla każdego z nich istnieje oddzielny zagłówek oraz pasy bezpieczeństwa. Pojemność bagażnika wynosi 510 litrów. Ponadto jest on podświetlany. Ten dodatek eliminuje problemy z szukaniem przedmiotów podczas podróżowania nocą.

Podsumowując „Projekt Logan” stał się zarówno ulubieńcem jak i wrogiem. Może nie jest idealny, jednak potrafił zebrać szerokie grono miłośników.

SILNIK

Pod maską znajdziemy turbodoładowanego diesla o pojemności 1,5 ze stajni Renault. Nawet górna osłona silnika podpisana jest francuską marką. Osiąga on moc zaledwie 68 KM i 160 Nm momentu obrotowego. Motor nie zachwyci nas swoimi osiągami. Rozpędzenia auta do 100 km/h pochłonie nam ponad 15 s. a prędkość maksymalna wyniesie 160 km/h. Lepiej natomiast rzecz ma się ze spalaniem. Wynik uzyskany w mieście godny pochwały. Logan zadowolił się 6 litrami oleju napędowego na 100 km. Na trasie spalanie spadło do 4,3 l/100 km a średni wynik to 5 litrów.

WRAŻENIA Z JAZDY

Logan zaskoczył nas swoim zawieszeniem. Jest miękko zestrojone i jazda po polskich wyboistych drogach nie jest dokuczliwa. Plusem jest również duży skok zawieszenia, przez co pokonanie nierzadko sporych dziur nie jest zbyt odczuwalne. W zakrętach jest nieco gorzej. Auto ma tendencję do podsterowności, nierzadko również nadsterowności, która zaskakuje w nieoczekiwanym momencie.

PODSUMOWANIE

Logan to idealny wybór dla osób nie dysponujących pokaźną kwotą, lecz chcących mieć nowiutkie, niemałe auto prosto z salonu, do tego na 3 letniej gwarancji! Cena testowanego modelu to wydatek rzędu 43,500 zł. Jak widać za nieduże pieniądze otrzymamy bardzo dobrze wyposażony model. Dla mniej wymagających, producent oferuje podstawową wersje Access z benzynowym silnikiem 1.4 za kwotę niecałych 29.000 zł. Cena naprawdę imponująca. Tylko czy gra warta jest świeczki? Czy używane 2 – 3, czy nawet 5 letnie auto, lepszej marki za tą kwotę nie będzie służyć nam lepiej i dłużej? Pytanie pozostawiam bez odpowiedzi.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1461 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 8

moc maksymalna

50 kW (68 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

160 Nm @ 1700 obr/min

zawieszenie przód

typu McPhersona z wahaczem trójkątnym

zawieszenie tył

sprężysta oś typu H; resory śrubowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

160 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

15,3 s

zużycie paliwa*

6,0 / 4,3 / 5,0

dług. / szer. / wys.

3581 / 1611 / 1605 mm

rozstaw osi

2630 mm

masa własna / dopuszczalna

1065 / 1600 kg

bagażnik w standardzie

510 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

siedzenia nie składane

pojemność zbiornika paliwa

50 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 100.000 km

przeglądy

co 20 tys.

cena wersji podstawowej

28,850 zł wersja Access silnik 1.4 benz.

cena wersji testowanej

43,500 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment