Aktualności

Volvo C30 2.0d – AUTO TEST

23 czerwca 2007
tekst: Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
volvo-c30-2007-1

Typowa młodzieżówka

„Volvo for life” – tak właśnie brzmi hasło przewodnie marki. Co kryje się pod tymi słowami? Czym cieszy C30? Testowane auto wyraża ekspresję. C30 jest samochodem rezolutnym, agresywnym na drodze. Taki wizerunek ukształtowany został przede wszystkim przez niekonwencjonalne rysy stylistyczne.

STYLISTYKA

Urzekającą cechą Volvo jest jego pionierski projekt. Nowy, śmiały design to innowacyjne rozwiązanie. Dzięki niemu producent zaintrygował młodsze pokolenie, którego werwa stała się inspiracją dla marki. Uhonorowaniem za jego nowatorski wygląd była międzynarodowa nagroda „red dot design award”.

Brawurową stylistykę auta tworzą horyzontalnie zaprojektowane, wąskie reflektory. Przednie światła przeciwmgielne w spoilerze poprawiają widoczność w trudnych warunkach. Piękno tworzy smukła, chromowana atrapa. Jego przekątną jest prestiżowe logo Volvo. Dodatkowy zestaw stylizacyjny zawiera także listwy progowe. Samochód nabiera przy tym bardziej sportowego charakteru. Ponadto zawieszenie Volvo zostało obniżone o 20 mm. Z racji tego testowany model lepiej się prowadzi. Prosto wystylizowana maska wraz z tylnim spojlerem w kolorze nadwozia dbają o aerodynamikę auta. Uwidacznia to także jego wojownicze ego.

Niewątpliwie sportowy image auta tworzą masywne drzwi z małymi szybami. Zwężające się ku górze słupki drzwi poprawiają bezpieczeństwo. Lusterka boczne składane są elektrycznie. Dodatkowo posiadają funkcje oświetlenia podłoża. Wygląd klapy bagażnika to prekursorskie rozwiązanie. O jej kształtach można pisać poezję. Tworzy ją sześciokątna szyba sąsiadująca z tylnymi światłami rozszerzającymi się ku dołowi. W zderzakach zainstalowano ułatwiające manewrowanie czujniki cofania.

WNĘTRZE

W środku projektanci wykazali się pomysłowością. Stworzyli coś niezwykłego, odbiegającego od szablonów, odpowiadającego współczesności.

Prostota jest podstawą kreowania stylu. Srebrny panel konsoli centralnej został zmyślnie wyprofilowany. Za nim nie znajdujemy niczego. I to dosłownie, ponieważ jest zupełnie płaski. Mieszczą się tam pokrętła kontroli radia i przyciski obsługujące klimatyzację. Nad nimi wbudowano odtwarzacz audio CD i nawiewy. Wymagające przyzwyczajenia na pewno stanie się wkładanie kluczyka do stacyjki. Umiejscowiono ją bowiem niestandardowo – przy kierownicy na desce rozdzielczej a nie kolumnie. Kierownica Volvo została wykonana z niskojakościowego plastiku. Nie grzeszy urodą, ale jest naprawdę funkcjonalna.

Nie odrywając wzroku od drogi jesteśmy w stanie obsłużyć radio, komputer pokładowy, którego wyświetlacz umiejscowiono między zegarami i układ automatycznej kontroli prędkości. Za pomocą osobistego interfejsu podróżujących możemy określić komfort jazdy i parametry sterujące autem. Po wejściu do pojazdu podłogę oświetlają lampki wejściowe przestrzeni nóg kierowcy i pasażera. Na uchwytach drzwi znajdują się przyciski otwierające i zamykające przednie szyby. Nowe Volvo wyposażono w czujniki deszczu i elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka zewnętrzne. Wygodnym rozwiązaniem jest automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne.

Cztery oddzielne fotele C30 są bardzo ergonomiczne. Zadbano tutaj o trzymanie boczne, uwzględniono komfort. Tekstylna tapicerka jest zewnętrznie czarna, na środku ma jasny, szarawy odcień. Zimowe poranki nie będą straszne. Przednie fotele auta są podgrzewane w dwóch zakresach. Jak na kompaktowy samochód z tyłu pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Między fotelami znajduje się wygodny podłokietnik.

O schowkach można powiedzieć tyle, że jest ich dużo, ale czy są pojemne? Schowek przed siedzeniem pasażera producent określił mianem „schowka na rękawiczki”. Oprócz tego kilka drobiazgów możemy przechowywać w schowkach w panelach przednich drzwi, w oparciach przednich siedzeń, za środkową konsolą, wielofunkcyjnym, środkowym podłokietniku przednim i tylnich schowkach bocznych. Podróżowanie udogodniono poprzez zainstalowanie uchwytów na kubki, butelki i okulary. Przestrzeń bagażowa wynosi 233 l.

SILNIK

Pod maską testowanego modelu znajdziemy turbodoładowanego Diesla o pojemności 2.0 l, mocy 136 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Silnik w zupełności wystarcza do żwawego poruszanie się tym bądź, co bądź niedużym autem. Sprint do 100 km/h ukończymy po 9,6 s. a prędkość maksymalna wynosi 205 km/h. Spalanie na poziomie 8 l/100 km w cyklu miejskim oraz 4,7 l w trasie i 6 l w cyklu mieszanym to wynik godny pochwały.

PODSUMOWANIE

Volvo prowadzi się pewnie i zdecydowanie. W zakrętach spisuje się doskonale. Pomimo przedniego napędu nie ma efektu podsterowności. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności. We wnętrzu jest cicho nawet przy znacznych prędkościach. Reasumując jest to kolejne udane auto szwedzkiej marki, w którym ciężko jest znaleźć poważne wady. Jedyną z nich może być utrudniony dostęp do tylnej kanapy oraz niewygodna w użyciu roleta bagażnika. Ale kto by przejmował się takimi szczegółami. Ten samochód naprawdę można pokochać. Daje wiele frajdy z jazdy, a przy tym wyróżnia nas z tłumu niecodzienną, nowoczesną sylwetką.

Przejdźmy do konkretów, do ceny. A ta nie jest niska. Prezentowana wersja to wydatek bagatela prawie 117 tyś. zł. Cena wygórowana. Za te pieniądze możemy nabyć nowe BMW 318i czy Mercedesa C180. Jednak rezygnując z wielu dodatków i diesla pod maską, posiadaczami Volvo staniemy się za 74,900 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1997 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

100 kW (136 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

320 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

zawieszenie tył

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

205 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,6 s

zużycie paliwa*

8,0 / 4,7 / 6,0

dług. / szer. / wys.

4252 / 1782 / 1447 mm

rozstaw osi

2640 mm

masa własna / dopuszczalna

1421 / 1840 kg

bagażnik w standardzie

233 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

52 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys.

cena wersji podstawowej

74,900 zł wersja z silnikiem 1.6 benz.

cena wersji testowanej

116,740 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment