W nasze ręce po raz kolejny trafia auto za oceanu. Tym razem otrzymaliśmy najmniejszy i najnowszy samochód ze stajni Dodga.
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY
Pomimo amerykańskiego rodowodu, Caliber ma bardziej europejski wygląd. Sylwetka typowa dla hathbacka, może nieco „nadmuchana”. Duże koła i wysoko umieszczone małe szyby potęgują te doznanie. Auto staje się bardziej masywne. Z przodu typowa dla tej marki, duża prostokątna atrapa nadaje smukłości.
SILNIK
Jednostką napędową testowanego egzemcxarza był 2 litrowy benzyniak o mocy 156 KM i 190 Nm momentu obrotowego. Silnik nie zachwyca osiągami. Jest głośny i niezbyt dynamiczny. Przyśpieszenie do 100km/h zajmie 11,4 s i nie ma mowy o jakichkolwiek przeciążeniach, a prędkość maksymalna wynosi ok. 195 km/h .
WNĘTRZE
I tu stereotyp o amerykańskich autach sprawdza się w 100%. We wnętrzu znajdziemy twarde, chropowate plastiki. Plusem może być tylko ich dobre spasowanie. Tapicerka wydaje się być niezłej jakości i dosyć łatwa w utrzymaniu, pomimo jasnego koloru. Deska rozdzielcza jakby z mini vana. Drążek dźwigni zmiany biegów umieszczony jest wysoko. Wszystko jest proste i łatwe w obsłudze. Zegary „zanurzone”l trzech okrągłych „tubach” prezentują się ciekawie, szczególnie nocą. Podświetlane są na biało całe tarcze. Duża kierownica mogłaby być mniej śliska i bardziej wyprofilowana. Siedzenia są wygodne i pozwalają na wszechstronną regulacje.
Z zajęciem wygodnej pozycji nie powinniśmy mieć problemu. Miejsca z przodu nie zabraknie, nawet dla rosłych pasażerów. Podłokietnik ze sporym schowkiem i miejscem na iPoda zwiększa komfort podróżowania. Przejdźmy do tyłu pojazdu. Tu, jedynie na brak miejsca na nogi mogą narzekać tylko naprawdę wysocy pasażerowie. Kanapa nie oferuje dobrego trzymania bocznego. Bagażnik o pojemności 296 litrów nie powala na kolana. Po złożeniu tylnych oparć uzyskamy 1013 litrów przestrzeni.
WRAŻENIA Z JAZDY
Zawieszenie jest dość miękkie i komfortowe. W zakrętach auto sprawdza się zaskakująco dobrze. Układ kierowniczy jest precyzyjny. Niestety kabina nie jest zbyt dobrze wyciszona i szum wiatru dociera do niej już przy ok. 90km/h. Jednak nawet wielogodzinne podróże nie są męczące.
PODSUMOWANIE
Nowego Calibera z silnikiem 1.8 możemy nabyć już za 59 000 zł. Testowany egzemplarz to koszt 79 900 zł. Najdroższa wersja z benzynowym silnikiem 2.4 to wydatek rzędu 89 900 zł. Wspomniany wcześniej 2 litrowy diesel kosztuje 81 100 zł w wersji SE i 87 200 zł w wersji SXT. Jak widać ceny nie są astronomicznie wysokie. Jednak VW Golf V czy Astra III mogą okazać się mocnymi konkurentami w tej klasie za znacznie mniejsze pieniądze.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
benzynowy DOHC / 1998 cm³ |
układ / liczba zaworów | R4 / 16 |
moc maksymalna |
115 kW (156 KM) @ 6300 obr/min |
moment obrotowy |
190 Nm @ 5100 obr/min |
zawieszenie przód |
niezależne |
zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
bezstopniowa CVT2 z systemem Autostick |
prędkość maksymalna |
195 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
11,4 s |
zużycie paliwa* |
10,7 / 7,2 / 8,7 |
dług. / szer. / wys. |
4415 / 1800 / 1535 mm |
rozstaw osi |
2635 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1500 / 2000 kg |
bagażnik w standardzie |
296 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1013 l |
pojemność zbiornika paliwa |
51 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km |
cena wersji podstawowej |
59,000 zł |
cena wersji testowanej |
81,100 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!