Subaru – O FIRMIE

10 stycznia 2007
Komentarze wyłączone
Bez kategorii, O firmie

Subaru – japońska firma motoryzacyjna.

Historia tej firmy i w dużym stopniu jej logo to niemal historia dwudziestowiecznego przemysłu japońskiego w pigułce.

Sięga 1917 r., a więc jest krótsza od dziejów najważniejszych firm motoryzacyjnych Kraju Wschodzącego Słońca – za to o wiele bogatsza.

W dodatku w przeciwieństwie do pozostałych japońskich rekinów samochodowych ma prawdziwe motoryzacyjne korzenie – Subaru nie produkowało nigdy wiklinowych mebli, nie zajmowało się krawiectwem czy w najlepszym razie rowerami.

Jeden z pionierów japońskiej techniki lotniczej, Nakajima, zarejestrował w 1917 r. firmę Nakajima Aircraft Company.

Przedsiębiorstwo błyskawicznie się rozrastało, co jest całkowicie zrozumiałe, jako że jego działalność rozpoczęła się w czasach największego rozwoju imperializmu i zbrojeń cesarskiego Nipponu.

Po zakończeniu II wojny światowej, podobnie jak inne zbrojeniowe firmy Państw Osi, Nakajima Aircraft uległa demilitaryzacji i decyzją władz okupacyjnych została podzielona na 12 odrębnych, niepowiązanych ze sobą w żaden sposób firm, których maleńki potencjał uniemożliwiał powrót do imperialnych i militarystycznych trendów.

W 1953 r. sześć z tych przedsiębiorstw zjednoczono ponownie za zgodą Stanów Zjednoczonych oraz ONZ (takie były jeszcze w latach 50. realia funkcjonowania przemysłu tego kraju) w koncern Fuji Heavy Industries zajmujący się wytwarzaniem m.in. maszyn roboczych, sprzętu budowlanego i gospodarstwa domowego.

Jedną z gałęzi przemysłu, w której Fuji miało podjąć działanie, była motoryzacja, więc nowo powstała marka mogła mieć tylko jedno skojarzenie: ponownie zjednoczenie.

I właśnie takie jest znaczenie słowa Subaru. Podobnie jak nazwa, tak i symbol musiały odnosić się jakoś do tak nagłej zmiany sytuacji.

Nic dziwnego więc, że entuzjastycznie przyjęto propozycję, by logo marki Subaru przedstawiało konstelację sześciu gwiazd – dynamicznych firm z dawnego gwiazdozbioru Nakajimy.

Założona przez Chikuhei Nakajime w 1917 r. w Gunma Prefecture firma Aircraft Research Laboratory zajmująca się produkcją samolotów dla amerykańskiej marynarki zmieniała trzy razy swoją nazwę: w 1931 r. na Nakajima Aircraft Co. Ltd osiągając dominującą pozycję w branży lotniczej.

Po zakończeniu wojny w 1945 r. zaprzestano produkcji samolotów zmieniając nazwę na Fuji Sangyo. Początkowo firma zajęła się wdrażaniem nowych technologii w produkcji samolotów, jednak w 1946 r. koncern wyprodukował pierwsze skutery nazwane Rabbit S-1.

Skuter miał moc 2 KM i pojemność 135 ccm. Rok 1950 był rokiem podziału koncernu na 12 firm.

Pięć osiągających największe zyski Fuji Jidosha, Utsunomiya Sharyo, Fuji Kogyo, Omiya Fuji Kogyo, Tokyo Fuji Sangyo w 1953 r. połączyło się tworząc Fuji Heavy Industries Ltd. które istnieje do dzisiaj.

W lutym 1954, Fuji Heavy Industries ogłosił swój prototyp samochodu osobowego nazwanego P-1, a w następnym roku Subaru 1500.

Był to pierwszy samochód tego typu w Japonii. Ten osobowy samochód zapewniał doskonały komfort jazdy i stabilność dzięki niezależnemu zawieszeniu przednich kół, olejowo-gazowym amortyzatorom z hydrauliczną regulacją, tylnemu zawieszeniu opartemu na belce skrętnej i niezależnym wahaczom wleczonym.

Mimo to, z powodu trudności produkcyjnych i sieci handlowej zawieszono sprzedaż tego modelu.

W 1958 r. koncern wyprodukował pierwsze autobusy. W tym samym roku rozpoczęto produkcję małych samochodów Subaru 360.

Był to samochód, który zmotoryzował Japonię. Jego produkcja zakończyła się w 1970 r.

W 1961 r. zadebiutował Sambar – tania ciężarówka na podwoziu Subaru 360.

Rok 1966 był debiutem rynkowym Subaru 1000. Był to pierwszy samochód oparty na schemacie obecnie wykorzystywanym w większości nowoczesnych konstrukcji samochodowych z napędem na przednie koła z poprzecznie ułożonym silnikiem.

W tym czasie z doskonałym trzymaniem się drogi i stabilnością była to technologa, która interesowała wielu inżynierów. Pomimo innowacyjności powyższy system nie był wolny od wad takich jak: ciężkie prowadzenie, zbyt silne wibracje od skrzyni biegów, przenoszenie wibracji silnika, podsterowność samochodu na zakrętach.

Te techniczne problemy nie były łatwe do rozwiązania i wielu producentów w Japonii próbowało dokonać przełomu.

Wiele innych fabryk optowało za tylnym napędem, ale Subaru postawiło na napęd przedni i twardo trzymało się tej polityki. Fabryka rozwinęła cały wachlarz technologii mający na celu przezwyciężenie problemów.

Stworzono schemat ułożenia silnika w samochodzie z napędem na przednie koła, który zdał już egzamin w przemyśle lotniczym. Umieszczając silnik wzdłuż osi samochodu Subaru stworzyło idealnie symetryczny schemat napędowy, który zniwelował wiele dotychczasowych wad.

W 1969 r. pojawił się następca 360-tki. Był nim R-2 i był to godny następca, który osiągnął bardzo dużą popularność.

Rok 1971 był bardzo ważnym rokiem dla Subaru. Pojawił się model Leone, a rok po nim Leone Station Wagon. Był to pierwszy samochód osobowy, który trafił do produkcji masowej z napędem 4WD.

Kiedy samochód pojawił się na rynku, nagłe zapotrzebowanie wzrosło, ponieważ dostrzeżono możliwości poruszania się tego samochodu po zaśnieżonych i górskich rejonach. Jakkolwiek na obu rynkach, na krajowym i zagranicznym był postrzegany Subaru jako oryginał.

Popularność sięgnęła szczytu, kiedy to stał się najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku i został mianowany jako oryginał Subaru AWD.

W 1972 r. pojawił się Rex następca R-2 i oczywiście odniósł sukces.

W 1977 r. postanowiono wyruszyć na podbój USA. Samochodem, który miał w tym pomóc, był model Brat.

Był to uwielbiany przez Amerykanów dwumiejscowy pick-up z napędem 4×4. Brat zachwycił użytkowników przede wszystkim swoją ekonomicznością i zdolnością do jazdy po różnych drogach.

W 1983 wyjechało z taśmy pięciomilionowe Subaru.

W tym samym roku zadebiutował minivan Domingo.

W 1984 r. pojawił się mały Subaru Justy, oczywiście z napędem 4WD.

Firma może się poszczycić samochodem posiadającym najniższy stopień oporu powietrza (0,29 CD), był nim produkowany od 1985 r. Alcyone.

W 1989 r. zadebiutował następca Leone – Legacy. Produkowane do dziś Legacy z napędem 4WD zajmuje półkę samochodów klasy wyższej i jest cenione głownie w Europie ze względu na swoje właściwości jezdne i cenę.

Legacy pokonało rekord prędkości na dystansie 100 000 km, mknąc bez przerwy przez 447 godzin 44 minuty i 9,887 sekund przez Arizonę osiągając prędkość 223,345 km/h.

W 1991 r. zadebiutował Subaru SVX, sprzedawany głównie na rynku amerykańskim i japońskim. Charakteryzował się dynamicznymi kształtami.

Następca Rexa pojawił się w 1992 r., a był nim malutki Vito. Nie Vito jest jednak najważniejszym wydarzeniem tego roku w historii firmy.

ok 1992 jest rokiem premiery Subaru Imprezy. Najpopularniejszego modelu firmy Subaru. Ten niepozorny samochód dwa lata później pod „dowództwem” szkockiego kierowcy fabrycznego team’u Subaru, Colina McRae wygrał dwie eliminacje Mistrzostw Świata – Rajd Nowej Zelandii oraz Rajd RAC. Rok 1995 był jeszcze lepszy – Colin McRae zdobył tytuł mistrza świata, a firma Subaru tytuł mistrza świata wśród producentów.

Rajd RAC zakończył się dla kierowców team’u Subaru potrójnym zwycięstwem.

W latach 1996 i 1997 Subaru dominowało na trasach rajdowych. Trzy lata z rzędu Subaru wywalczyło tytuł mistrza świata wśród producentów.

W 1997 r. dzięki namowom Davida Richards’a (szefa Prodrive’u – firmy produkującej rajdowe wersje Subaru Impreza), FIA wprowadziła nowy regulamin zezwalający na większe przeróbki samochodów rajdowych.

Subaru jako pierwsze wykorzystało tę okazję i stworzyło nowy model – Subaru Impreza 555 WRC’97. W ślad za Subaru poszedł Ford, a później również Toyota. Dzięki nowej specyfikacji samochody WRC stały się jeszcze szybsze, a liczne zewnętrzne modyfikacje, do tej pory niedozwolone, spowodowały upiększenie samochodu.

Wszystko rozpoczęło się w 1992 r., kiedy rozpoczęto produkcję Subaru Imprezy WRX. Silnik miał moc 240 KM, w 1994 r. zwiększoną do 260 KM i do 280 KM w 1996. Trzeba jednak zaznaczyć, że pomiary dokonywane były przy użyciu 100 oktanowego paliwa japońskiego.

W standardzie była klimatyzacja, elektrycznie ustawiane lusterka, a nawet tylna wycieraczka i spryskiwacz. Równolegle sprzedawany był model odchudzony RA (m.in. brak tylnego spojlera, lamp przeciwmgielnych).

Ostatnim wypuszczonym wariantem był model kombi. Oprócz pięciodrzwiowego, wydłużonego nadwozia i mocy zmniejszonej do 220 KM (zwiększonej w 1997 do 250 KM i zmniejszonej do 240 KM w 1998) w niczym się nie różnił od podstawowej WRX.

Chyba nieporozumieniem była opcja z czterobiegowym automatem – nie pasuje to do wizerunku samochodu na trasy rajdowe.

Subaru pierwszą Imprezę na rynek europejski wypuściło w 1994 r. Była to odchudzona Impreza WRX, której nadano nazwę Turbo. Dzięki zasługom narodowego mistrza w Wielkiej Brytanii, kraju wielce konserwatywnym, gdzie japońskie samochody nie cieszą się popularnością, Subaru Impreza stało się autem kultowym.

By kupić nową Imprezę Turbo trzeba było czekać co najmniej pół roku. Jeszcze większą popularnością cieszyły się wersje specjalne tego modelu wydawane przez brytyjską filię Subaru UK.

W 1997 r. pojawiło się terenowe Subaru Forester. Prezentuje on nowy styl w klasie samochodów terenowych. Z zewnątrz przypomina kombi napędzane 4×4. Są to jednak tylko pozory.

Forester świetnie sobie radzi w terenie jak i na autostradzie. Subaru są produkowane w Japonii, USA, na Tajwanie i na Węgrzech oraz montowane w Malezji i Wietnamie.

Poza tym chińskie Yungue powstają na licencji Subaru.

Produkowane w Japonii modele to:

Pleo/Pleo LM/ Pleo RM, Pleo Nesta, Impreza (sedan, kombi, coupe), Impreza WRX (sedan, coupe), Impreza Casa Blanca, Legacy (sedan i kombi), Legacy Outback/Lancaster. Sport Utiiity Sedan, Forester, Sambar/Sambar Dias (van, pick-up), Leone Van (=Nissan AD Wagon); model Justy jest produkowany na Węgrzech.

Wielkość produkcji w Japonii w 1998 roku wyniosła 353 161 samochodów osobowych.

Pod koniec 1998 r. usunięto z programu modele Vivio i Domingo/Vanille/Libero, natomiast wylansowano nowy, mały model Pleo.

Na salonie w Birmingham ’98 zadebiutowała III generacja Legacy kombi i Legacy Outback.

W 1999 r. doszły Sambar/Sambar Dias, Pleo Nesta i nowy Sport Utility Sedan.

Na salonie w Genewie ’99 Subaru zaprezentowało Legacy sedan III generacji, a na salonie w Tokio ’99 – Station Wagon Concept i Imprezę Wagon Concept.

Pod koniec 2000 roku firma zmieniła image Subaru Imprezy. Poprzestano tylko na zmianach zewnętrznych. Silnik, przeniesienie napędu, zawieszenie jest wzięte z starej Imprezy.

Ten model nie był już tak piękny jak poprzednik, głównie za sprawą wyłupiastych reflektorów. Zbyt bardzo przypominał zwykłe japońskie samochody.

W 2002 roku Subaru przedstawiło nowe, odświeżone wersje Forestera oraz Imprezy. Impreza otrzymała m.in. nowe reflektory, przez co nie straszy już wyglądem, jak jej poprzedniczka.

W 2003 roku pojawiło się najnowsze Legacy B4 oraz produkowane na Węgrzech Justy G3X bliźniacze dla modelu Suzuki Ignis.

Modele:

* Subaru XT

* Subaru 1800

* Subaru Libero

* Subaru Leone

* Subaru SVX

* Subaru Justy

* Subaru Vivio

* Subaru Legacy – Produkowany

* Subaru Impreza – Produkowany

* Subaru Legacy Outback – Produkowany

* Subaru Forester – Prdukowany

* Subaru Legacy Baja – Produkowany

* Subaru Justy G3X – Produkowany

źródło: wikipedia

Comments are closed.