Skoda – O FIRMIE

10 stycznia 2007
Komentarze wyłączone
Bez kategorii, O firmie

Škoda Auto a.s.- czeska firma produkująca samochody, obecnie należąca do grupy Volkswagena.

Historia firmy

W 1895 roku Václav Laurin (mechanik) i Václav Klement (księgowy) założyli firmę Laurin & Klement produkującą rowery, a od 1898 roku – motocykle.

W 1901 roku zbudowali pierwsze prototypowe auto. Produkcja seryjna samochodów marki Laurin & Klement trwała do 1928 roku, aż do przejęcia przez koncern zbrojeniowy Škoda, wytwarzający wcześniej luksusowe pojazdy na licencji Hispano Suiza H6.

Podczas II wojny światowej zakłady Škody stały się częścią gospodarki III Rzeszy, produkcja została niemal w zupełności dostosowana do potrzeb militarnych. W latach powojennych Škoda przekształciła się w przedsiębiorstwo państwowe AZNP Mladá Boleslav (czes. Automobilové závody národný podnik), monopolistę na rynku czechosłowackich aut.

Po upadku komunizmu została nawiązana współpraca z Volkswagenem.

16 kwietnia 1991 Škoda dołączyła do grupy Volkswagena (należały do niej wówczas także Audi i SEAT).

Modele Škody

Obecne modele studyjne

W roku 2008 planuje się rozpoczęcie produkcji samochodu seryjnego na bazie koncepcyjnej Škody Yeti, a w roku 2010 sportowego samochodu na bazie Škody Joyster.

* Škoda Yeti – 2005 rok

* Škoda Joyster – 2006 rok

* Škoda Praktik – pojazd użytkowy na bazie Škody Roomster

Obecne modele

Obecnie w gamie produkcyjnej seryjnych samochodów Škody znajduje się 5 modeli:

* Škoda Roomster

* Škoda Octavia II/Laura

* Škoda Octavia I (wersja Tour)

* Škoda Superb

* Škoda Fabia

Modele, których produkcję zakończono

* Škoda Octavia (wersja podstawowa, Combi, RS / RS Combi, 4 x 4 / 4 x 4 Combi, WRC)

* Škoda Felicia (wersja podstawowa, Combi, Fun)

* Škoda Pickup (na bazie Škody Felicii)

* Škoda Forman

* Škoda Favorit

* Škoda Pick-up (na bazie Škody Favorit)

* Škoda Rapid/Garde

* Škoda 136

* Škoda 135

* Škoda 130

* Škoda 125

* Škoda 105

* Škoda 120

* Škoda 110 – następca modelu 1100 MB

* Škoda 100 – następca modelu 1000 MB

* Škoda 1100 MB / MBX de Luxe (typy 715 i 723)

* Škoda 1000 MB / MBX / MBG (de Luxe) (typy 990/721, 710, 990 T)

* Škoda 1203

* Škoda Felicia Super (typ 996)

* Škoda Felicia (typ 994)

* Škoda Octavia Super (typ 993, 703)

* Škoda Octavia (typ 985, 702), Touring Sport [TS] (995), 1200 TS (999), Combi (993C, 703C, 704)

* Škoda 440 Spartak – poprzednik Octavii

* Škoda 445 – poprzednik Octavii Super

* Škoda 450 – poprzednik Felicii

* Škoda Trekka – model Škody skonstruowany i montowany w Nowej Zelandii

* Škoda 1201

* Škoda 1200

* Škoda MOŽ-2 (972) – amfibia

* Škoda 973 – terenówka wojskowa

* Škoda 1102 Tudor

* Škoda 1101 Tudor (typ 938) – następca Škody Popular, pierwszy powojenny model Škody

* Škoda VOS

* Škoda RSO – Radschlepper OST

* Škoda 706 N, ND, RO, RTO – autobus

* Škoda 706 / 706 R, RT – ciężarówka

* Škoda 150

* Škoda 100

* Škoda 536

* Škoda 256

* Škoda Popular 1101 (typ 938) – następca Škody Popular

* Škoda Popular 995 (typ 937) „Ľudová Škoda” nazywana w skrócie „Liduška”

* Škoda Popular 1100 OHV (typ 927)

* Škoda Popular OHV (typ 912) – następca modelu 420 Popular

* Škoda 903

* Škoda Superb – typ 902 i 913 oraz Superb 3000 (typ 924 i 952), Superb 4000 (typ 919)

* Škoda Favorit – (904), 2000 OHV (923)

* Škoda 806

* Škoda 254

* Škoda Rapid OHV (922, 939R), 2200 (typ 953), Rapid Six (910), Rapid (901, 914)

* Škoda Popular Sport – Monte Carlo (typ 909)

* Škoda 640 Superb

* Škoda 418 Popular

* Škoda 420 Standard, Rapid, Popular

* Škoda 932

* Škoda 650

* Škoda 637

* Škoda 633

* Škoda 606

* Škoda 404

* Škoda 206

* Škoda 422

* Škoda 506

* Škoda 504

* Škoda 306

* Škoda 304

* Škoda 104

* Škoda 154

* Škoda 860

* Škoda 645

* Škoda 430

* Škoda 6 R

* Škoda 4 R

* Škoda – Hispano Suiza

Prototypy, które nie weszły do seryjnej produkcji

* Škoda 932 – 1932 rok

* Škoda 935 – 1935 rok

* Škoda Sagitta – 1939 rok

* Škoda 1101 Taub – 1947 rok

* Škoda 950 – 1947 rok

* Škoda 440 Karosa – 1956 rok

* Škoda 976 – 1956 rok

* Škoda 977-1 – 1956 rok

* Škoda 978 – 1956 rok

* Škoda 977-2 – 1957 rok

* Škoda 989 – 1958 rok

* Škoda 988 – 1957 rok

* Škoda 997 Z – prototyp modelu Škoda 1200 – 1962 rok

* Škoda 998 – prototyp samochodu terenowego – 1962 rok

* Škoda 990 – prototyp seryjnej Škody 1000 MB – 1962 rok

* Škoda 990T – prototyp seryjnej dwudrzwiowej Škody 1000 MBX – 1962 rok

* Škoda 991 (typ 991) – hardtop – prototyp seryjnej Škody 1000 MB – 1962 rok

* Škoda 990 Kombi (typ 990) – projekt kombi na bazie Škody 1000 MB 1962 rok

* Škoda Mikrobus – 1965 rok

* Škoda 720 – wersja sedan oraz kombi, planowany następca modelu 1000 MB – prace nad projektem trwały w latach 1967 – 1969

* Škoda Winetou – 1967 rok

* Škoda 740 – 1971 rok

* Škoda 727 – 1972 rok

* Škoda 736 – 1972 rok

* Škoda 760 (sedan) – wspólny projekt Škody i enerdowskiej fabryki Automobilwerk Eisenach – prace trwały w latach 1972 – 1979

* Škoda 761 (hatchback) – element projektu Škoda 760 – 1976 rok

* Škoda 762 (sedan) – element projektu Škoda 760 – lata 1977 – 1978

* Škoda 763 (coupe) – element projektu Škoda 760 – 1977 rok

* Škoda 764 (kombi) – element projektu Škoda 760 – 1977 rok

* Škoda 765 (kombi) – element projektu Škoda 760 – 1977 rok

* Škoda 1500V – planowany następca modelu Škoda 1203 – 1972 rok

* Škoda 742 C – 1977 rok

* Škoda 130 RS ÚVMV – 1978 rok

* Škoda 120 Kupé (typ 748)- prototyp Škody Garde – 1980 rok

* Škoda Furgonet – 1982 rok

* Škoda 780 – pierwszy prototyp Škody Favorit (typ 781) – 1983 rok

* Škoda Favorit Sedan (typ 782) – 1986 rok

* Škoda Favorit Coupe (typ 783) – 1987 rok

* Škoda 110 Long – 2000 rok

* Škoda Montreux – 2002 rok

* Škoda Ahoj – 2002 rok

* Škoda Tudor – 2002 rok

* Škoda Fabia Paris – 2002 rok

* Škoda Superb Kombi – 2002 rok

* Škoda ENVE – 2004 rok

Samochody rajdowe i wyścigowe

* Škoda Popular Sport – 1936 rok

* Škoda Sport – 1949 rok

* Škoda Supersport – 1950 rok

* Škoda Sport 1500 – 1953 rok

* Škoda Střela 1100 – 1956 rok

* Škoda 1101 OHC – 1957 rok

* Škoda F3 – 1963 rok

* Škoda 1000 MB B5 – 1969 rok

* Škoda 1600 MB B5 – 1970 rok

* Škoda 1800 MB B5 – 1970 rok

* Škoda 110 L Rallye – 1970 rok

* Škoda 1100 GT – 1970 rok

* Škoda 110 Supersport – Ferat – 1971 rok

* Škoda Spider B5 – 1972 rok

* Škoda 120 S Rallye – 1973 rok

* Škoda 180 RS – 1974 rok

* Škoda 200 RS – 1974 rok

* Škoda 130 RS – 1975 rok

* Škoda Spider (typ 733) – 1975 rok

* Škoda 2000 MI – 1975 rok

* Škoda 120 L/A – 1976 rok

* Škoda 120 LS – Sport – 1976 rok

* Škoda 130 RS Monte Carlo – 1977 rok

* Škoda Baghira Spider – 1977 rok

* Škoda 130 RS A5 – 1977 rok

* Škoda 130 RS ÚVMV – 1978 rok

* Škoda 120 L A2 – 1980 rok

* Škoda Garde Turbo Salamandra – 1983 rok

* Škoda 130 LR (typ 745) – lata 1984 – 1988

* Škoda 130 R – 1989 rok

* Škoda Favorit 136 L/A Rallye – 1989 rok

* Škoda Favorit H – 1992 rok

* Škoda AR 2000 – 1992 rok

* Škoda Felicia Kit Car – 1996 i 1998 rok

* Škoda Octavia WRC – 2001 rok

* Škoda Octavia Cup – 2001 rok

* Škoda Fabia WRC – 2003 rok

Zakłady produkcyjne

Škoda Auto ma trzy główne fabryki ulokowane w Republice Czeskiej.

Znajdują się one w następujących miejscowościach:

* Mladá Boleslav (produkcja Škody Fabii, Škody Octavii),

* Vrchlabí (produkcja Škody Octavii Tour, Škody Octavii 4 x 4),

* Kvasiny (produkcja Škody Superb, Škody Roomster).

Oprócz fabryk w Czechach Škoda ma także zakłady montażowe poza ich granicami.

Znajdują się one w:

* Bośni i Hercegowinie (VW Sarajevo, Sarajewo) – początkowo montaż Felicii, później Octavii, a od roku 2000 także Fabii, ponadto w zakładach montowane są inne modele koncernu Volkswagena (m.in. VW Passat, VW Golf, VW Polo, Audi A4 i Audi A6),

* Ukrainie (Eurocar Solomonovo, Czop na Zakarpaciu) – od roku 2001, cała paleta modeli Škody wraz z innym samochodami koncernu Volkswagena (m.in. VW Passat, VW Bora, VW Golf V, Audi A4 i Audi A6),

* Indiach (Škoda Auto India Ltd, Aurangabad) – od 2001 montaż modeli Octavii i Superb, rocznie łącznie około 15 000 egzemplarzy,

* Kazachstanie (Azia – Avto, Ust-Kamienogorsk) – od 2005 montaż Octavii.

W roku 2007 firma planuje uruchomienie zakładu w Rosji (Kaluga) oraz w Chinach (Szanghaj).

Do roku 2000 Škoda Felicia była montowana także w Polsce w poznańskich zakładach Volkswagena.

źródło: wikipedia

Comments are closed.