Renault Espace

Jednym z pierwszych samochodów typu van, jakie zaczęto produkować na początku lat osiemdziesiątych jest Renault ESPACE, który do dnia dzisiejszego przeszedł wiele zmian i modernizacji. Obecnie dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych (Espace i Grand Espace), które różnią się od siebie głównie długością. Źródło napędu stanowią silniki benzynowe o pojemnościach 2- i 3-litrów oraz 2,2-litrowy turbodoładowany diesel. To właśnie ten ostatni motor jest najoszczędniejszą wersją Espace, gdyż zadowala się ilością rzędu 6,5 litra paliwa na trasie i około dziesięcioma litrami w cyklu miejskim. Pewnym mankamentem pozostaje natomiast przeciętna dynamika tego 113-konnego silnika, rozpędzającego auto do 175 km/h i zapewniającego mu przyspieszenie od zera do setki w prawie 15 sekund.


Najsłabszy benzynowiec ma pojemność 2000 cm3, moc 114 koni i moment obrotowy 169 Nm. Parametry te zapewniają Espace prędkość maksymalną 175 kilometrów oraz przyspieszenie do setki w czasie 13,7 sekundy. Zużycie paliwa wynosi 12,8 litra w mieście i 7,9 poza nim. Ten dwulitrowy motor dostępny jest również w silniejszej, 16-zaworowej wersji, która osiąga moc maksymalną 140 KM i moment obrotowy o wartości 188 Nm.


Zastosowanie czterech zaworów na cylinder zaowocowało w tym przypadku znaczną poprawą dynamiki i obniżeniem zużycia paliwa. Prędkość maksymalną tak wyposażonego Renault producent określa na 185 km/h a przyspieszenie na 11,6 sekundy. Podczas jazdy na trasie samochód zadowala się 7,3 litrami benzyny a 11,6 w mieście. Topową odmianę vana francuscy konstruktorzy wyposażyli w 190-konny motor 3,0 o potężnym momencie obrotowym 267 Nm. Dzięki niemu pojazd potrafi nieznacznie przekroczyć prędkość 200 kilometrów a sprint do setki zajmuje mu około 10,5 sekundy. Niestety jednostka ta charakteryzuje się dość sporym zapotrzebowaniem na paliwo, którego w cyklu miejskim spala ponad 16 litrów.


Renault EspaceSolidnie wyglądające nadwozie jest bardzo nowoczesne, lecz nie futurystyczne. Konstrukturzy tej, będącej na rynku od 1996 roku wersji zachowali doskonale znany styl samochodu, który niewątpliwie ma swoich wielbicieli. Jednobryłową karoserię cechuje silnie pochylona szyba przednia, tworząca jedną płaszczyznę z maską silnika, płaski dach i oczywiście ścięty tył. Dach Espace wyposażyć można nawet w trzy dodatkowe okna. Cechą która odróżnia tego vana od konkurencji są tylne otwierane, a nie odsuwane drzwi. Ponadto otworzyć można samą szybę tylnej klapy, co bywa pomocne przy załadunku niewielkich, lekkich przedmiotów. Dużo uroku dodają Renault płynnie komponujące się z nadwoziem opływowe lusterka zewnętrzne.


Najwięcej kontrowersji wewnątrz Espace wzbudza nietypowa deska rozdzielcza, z centralnie umieszczonym, cyfrowym zestawem wskaźników. Przełączniki służące do obsługi pojazdu znalazły się przy kolumnie kierownicy i po jej lewej stronie. Niespotykany jest również system sterowania wentylacją składający się z dwóch niezależnych elementów znajdujących się na skraju kokpitu.


Uwagę przykuwają tu drzwiczki a właściwie drzwi, za którymi kryje się potężny schowek mieszczący radioodtwarzacz. Schowek ten nie jest jedynym, w jaki wyposażono deskę rozdzielczą, gdyż uzupełniają go jeszcze trzy mniejsze skrytki. Ogółem jak przystało na vana, Renault wyposażony został w bardzo dużą przestrzeń służącą przechowywaniu drobiazgów, ze schowkami w podłodze włącznie. Funkcjonalność tego auta podkreślają ponadto spory bagażnik i możliwość podróżowania w siedem osób. Warto przy tym wspomnieć, że wszyscy pasażerowie zapewnioną mają wystarczającą przestrzeń, choć oczywiście na tylnych siedzeniach jest jej mniej niż na przednich.

Leave A Comment