Opel Agila

Jednym z najciekawszych małych samochodów jest Opel AGILA. Ten niewielki samochodzik należy do kategorii tzw. mikrovanów, czyli aut które przy niewielkich rozmiarach zewnętrznych zapewnić mają maksimum przestrzeni, funkcjonalności i komfortu.


Agila wraz z bliźniaczym Wagon R wywodzi się z pierwszej generacji mikrovana firmy Suzuki. Opel pojawił się na rynku mniej więcej w tym samym czasie, co japoński konkurent – czyli w maju 2000 roku. Samochód produkowany jest w Polsce w gliwickiej fabryce Opla.


Będąca typowo miejskim pojazdem Agila ma krótkie, 3,5-metrowe nadwozie, które przy szerokości 162 centymetrów jest stosunkowo wysokie (166 cm). Takie rozwiązanie sprawia, że można zapewnić jadącym większą przestrzeń przy tej samej, niewielkiej długości. Zwiększenie objętości wnętrza wymagało ponadto nadania nadwoziu nieco kanciastego kształtu, nie szpecącego go jednak wcale. Wręcz przeciwnie autko może się podobać gdyż ma własny, niespotykany styl. Karoseria wyróżnia się w tłumie.
Jednobryłowa konstrukcja charakteryzuje się krótkim, przodem, płaskim dachem i ściętym, niemal pionowym tyłem. Maska silnika wraz z przednią szybą stanowią jedną, silnie pochyloną płaszczyznę. Niewątpliwie bardzo rzucającymi się w oczy elementami są duże reflektory przednie w kształcie trapezu.


Kabina pasażerska mieści cztery dorosłe osoby, zapewniając im bez wątpienia niezłe warunki podróżowania. Siedzenia są dość wysoko usytuowane, co w tego typu autach jest dość powszechnie stosowanym rozwiązaniem. Gwarantuje ono przede wszystkim dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, którą poprawia ponadto duża powierzchnia przeszklona. Każdy z jadących ma do dyspozycji własny fotel, przy czym tylne umieszczono względem przednich o parę centymetrów wyżej. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z założeniami Agila zapewnia podróżującym całkiem sporą przestrzeń do dyspozycji.


Bardzo pozytywne wrażenie wywiera również interesująco zaprojektowana deska rozdzielcza. Bardzo ważne podczas projektowania samochodu było bezpieczeństwo bierne pasażerów. Małemu Oplowi niczego pod tym względem nie brakuje, gdyż zastosowano w nim strefy kontrolowanego zgniotu. Energię zderzenia pochłaniać mają głównie przód auta i jego ściany boczne, co zapewnia wysoką wytrzymałość przedziału pasażerskiego. Konstruktorzy nie zapomnieli oczywiście o montażu poduszek powietrznych, napinaczy trzypunktowych pasów i bezpiecznej kolumnie kierowniczej. Przy komplecie pasażerów Agila zabiera 240 litrów bagażu. Złożenie tylnych siedzeń umożliwia przewóz 700 (do dolnej krawędzi szyb) a nawet 1250 litrów przy załadunku po sam dach.


W samochodzie montowany jest szesnastozaworowy silnik o pojemności skokowej 1200 cm3 Uzyskuje on moc 75 koni mechanicznych oraz moment 110 Nm. Jednostka ta sprawia, że autko przyspiesza do setki w 13,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 155 km/h. Przeciętne zużycie paliwa wynosi 6,5 litra na 100 kilometrów.

Leave A Comment