Citroen Jumpy

Citroen Jumpy może występować jako 2- lub 3-miejscowy furgon albo jako 5- lub 6-osobowa wersja przeszklona.

Do napędu odmiany osobowej wykorzystywane są dwie jednostki. Pierwsza z nich, zasilana benzyną poprzez wielopunktowy wtrysk ma pojemność skokową 1600 cm3. Rozwija ona moc 80 koni mechanicznych przy 5750 obr/min i osiąga maksymalny moment 125 Nm przy 2750 obr/min. Jednostka ta zapewnia autu predkość maksymalną 148 km/h, zużywając przy tym średnio około dziesięciu litrów na 100 km. Dostępny jest także turbodoładowany diesel osiagający moc 90 KM przy 4000 obr/min i moment 196 Nm przy 2250 obrotach. Wartości te uzyskiwane są z pojemności 1900 cm3. Jumpy 1,9 TD spala średnio 8,1 litra oleju napędowego na 100 km i rozwija maksymalna prędkość prawie 160 km/h.


W wersji dostawczej, oprócz wyżej opisanych dostępny jest silnik wysokoprężny 1,9 o mocy 71 koni mechanicznych przy 4600 obr/min i o maksymalnym momencie 125 Nm przy 2500 obr/min. Samochód wyposażony w tę jednostkę jest wprawdzie najwolniejszy (138 km/h) ale zużywa najmniej paliwa, średnio poniżej 8 litrów na 100 km. Wszystkie te czterocylindrowe, poprzeczne silniki współpracują z mechaniczną skrzynią 5-biegową.


Jednobryłowe nadwozie ma ciekawą, aerodynamiczną sylwetkę. Maska silnika i szyba przednia stanowią niemal prostą linię, która płynnym łukiem przechodzi w dach. Tylna ściana jest ścięta i zaopatrzona w szeroko otwierane drzwi, umożliwiające załadunek europalet. Dostęp do skrzyni ładunkowej lub tylnego rzędu siedzeń umożliwiają dodatkowo boczne rozsuwane drzwi umieszczone po prawej stronie auta.



Jumpy ma wygodne, przestronne wnętrze, które zapewnia komfort podróżowania zbliżony do samochodów osobowych. Tablica rozdzielcza o dość nietypowych kształtach zapewnia wygodną obsługę. Charakterystyczna jest trojkątna konsola środkowa, w której umieszczono m.in. dźwignię zmiany biegów w formie joysticka. Kilka ciekawych schowków i kieszeni pomaga odpowiednio rozmieścić niezbędne drobiazgi i zwiększa funkcjonalność wnętrza. Przestrzeń bagażowa osobowego Jumpy ma objętość 2300 litrów przy załadunku po sam dach. Maksymalnie można go obciążyć 810- (1,6) lub 770 kilogramami w przypadku turbodiesla. Skrzynia ładunkowa w odmianie dostawczej mieści od podłogi do dachu 4000 litrów bagażu. Ładowność wynosi w tym przypadku 815 kg w wersjach 1,6 i 1,9 TD lub 825 kg w 1,9 D.


Zawieszenie osi przedniej jest niezależne i składa się z kolumn McPersona, trójkątnych wahaczy dolnych, sprężyn spiralnych i stabilizatora przechyłów. W tyle znajdują się wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne i drążek poprzeczny. Oś tylna jest odkształcalna i spełnia rolę stabilizatora. Układ hamulcowy wyposażono w wentylowane tarcze z przodu i bębny z tyłu. Kierownicę we wszystkich wersjach standardowo wyposażono we wspomaganie.

Leave A Comment