Aktualności
Cars&Coffee Poland – Wrocław 2017 (Czerwiec 20, 2017 7:00 pm)
Wersja Keiko Mitsubishi Outlandera (Czerwiec 18, 2017 8:23 pm)
Jak wybrać OC? (Czerwiec 2, 2017 12:04 pm)

Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD Cross Plus – AUTO TEST

Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD Cross Plus

Przypakowana legenda

Po teście Jeepa Renegade przyszła pora na jego bliźniaczą konstrukcję czyli Fiata 500X.

Mimo iż Fiata 500X i Jeepa Renegade łączy ze sobą naprawdę sporo, to na pierwszy rzut oka ciężko jest stwierdzić, że to bracia. Ba, jestem przekonany, że mało kto dostrzegłby cechy wspólne patrząc tylko na nadwozie. Jeep to kanciasta, nieco zabawkowa bryła o uśmiechniętej mordce, a Fiat to modny bulwarowiec, który zawsze wygląda świetnie. Zresztą idealną genezą wyglądu najnowszego modelu od Włochów jest jego telewizyjna reklama:

Swoją drogą, genialna produkcja, brawo Fiat. Patrząc na 500X nie sposób nie dostrzec licznych nawiązań do najmniejszego i można już śmiało powiedzieć kultowego modelu 500. Cała bryła, przetłoczenia, reflektory: wypisz wymaluj przypakowana pięćsetka. Do tego mnóstwo stylowych akcentów, jak końcówka wydechu czy felgi. Mimo niemal takich samych wymiarów co Renegade, auto nie wydaje się tak małe, dzięki opływowej karoserii. Naprawdę, udał się projektantom ten samochód i naszym zdaniem wygląda dużo lepiej niż Jeep.

Tak samo jak nadwozie, tak i deska rozdzielcza oraz wnętrze są całkowicie różne od tego zaprezentowanego w Renegadzie. Już nawet pomijamy sam fakt genialnej konfiguracji testowanego egzemplarza (śliczne brązowy skóry, wstawki z aluminium szczotkowanego i dwa okna dachowe), Fiat 500X wydaje się bardziej luksusowy i nowoczesny. Układ przycisków czy sama obsługa jest bardzo intuicyjna. Jedyne zastrzeżenie mamy do centralnego, dotykowego wyświetlacza (taki sam jak w Jeepie), który jest umiejscowiony nieco za daleko od kierowcy. Podobnie jak na zewnątrz, środek posiada wiele smaczków zaczerpniętych z kultowej małej 500. Wytłoczenia na fotelach, napis na desce czy też guzik przy skrzyni biegów z napisem 500. Wszystko to daje niepowtarzalny klimat. To już powoli standard, że nawet w klasie dość małych aut wyposażenie może być bardzo bogate. Testowana wersja to odmiana Cross Plus, czyli ta z końca cennika, oferująca niemal każdą opcję. Nawigacja, bluetooth, podgrzewane fotele, automatyczne światła drogowe i mijania, 2 wejścia USB, czytnik kart pamięci, kamerka cofania (słaba jakość), audio Beats o mocy 520W i tak dalej.

Podobnie jak w Jeepie, miejsca w kabinie jest zaskakująco dużo, co ciężko stwierdzić z zewnątrz. W porównaniu do Renegade, Fiat odstaje minimalnie po tym względem jeśli usiądziemy na tylnej kanapie, gdzie osobie o wzroście powyżej 185 cm zaczyna brakować miejsca na głowę. Bagażnik jest tak samo mizerny i z kołem zapasowym oferuje zaledwie 245 litrów. Zestaw naprawczy zwiększa przestrzeń do, wciąż słabych, 350 litrów. Warto pochwalić za to fotele w 500X, które są dużo wygodniejsze od tych w amerykańskim bracie, a ich jedyny mankament to strasznie twardy zagłówek. O ile jakość materiałów jest na podobnym średnim poziomie, tak spasowanie jest już dużo gorsze. Plastiki w okolicach wyświetlacza potrafią czasem lekko zaskrzypieć, czego w Renegade nie uświadczyliśmy. Nie występuje to na szczęście podczas jazdy, ale mocniejsze wciśniecie niektórych elementów może przywołać niechciane dźwięki. Na usprawiedliwienie 500X ma więcej schowków niż Renegade.

Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD Cross Plus

Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD Cross Plus

No i dochodzimy do sedna porównania czyli do właściwości jezdnych i silnika. Zacznijmy od tego drugiego, bowiem szybciej pójdzie. Zarówno Fiat 500X jak i Jeep Renegade mogą mieć pod maską dokładnie te same silniki. W tym wypadku do porównania wybraliśmy takie same dwulitrowe jednostki diesla o mocy 140 KM. Jedyna różnica to skrzynia biegów, gdzie do Włocha wybraliśmy przekładnię automatyczną o aż 9 przełożeniach (również dostępna w Jeepie). Nadaje się nieźle do zwykłej jazdy (choć potrafi czasami minimalnie szarpnąć), nieco gorzej do szybkich manewrów, bowiem reakcja czasami jest nieco ospała. Można to poprawić przełączając tryb samochodu w ustawienie sport, kiedy auto dłużej trzyma na obrotach i szybciej zrzuca biegi. Silnik pracuje tak samo głośno jak Jeepie, co przeszkadza tylko podczas odpalania, potem szybko o tym zapominamy. Spalanie jest o około litr większe niż w Jeepie z manualną skrzynia biegów i oscyluje w mieście wokół 8, natomiast w trasie koło 6 litrów.

Największe różnice są jednak podczas jazdy. Jeep zgodnie ze swoim rodowodem został skonstruowany tak, aby połykać kolejne bezdroża, natomiast Fiat kolejne asfaltowe drogi. Zawieszenie jest minimalnie sztywniej zestrojone, a auto mniej wychyla się na zakrętach. Co ciekawe, mimo sporej masy niemal półtorej tony, auto nie wykazuje podsterowności. Niestety, jest też nieco gorsze w terenie, choć posiada bardzo podobne kąty natarcia (21 stopni tyle samo co Renegade) i zejścia (30 stopni, a Jeep ma 32) to w praktyce wygląda to nieco inaczej. Tę samą testową terenową trasę 500X co prawda pokonał, ale kilkukrotnie musieliśmy wybierać nieco inne warianty ponieważ okazywało się, że przedni zderzak dotykał już ziemi. Auto nie ma też terenowych trybów jazdy z możliwością blokady momentu. Jedyne ustawienia to AUTO SPORT i TRACTION, gdzie to trzecie ma nam właśnie pomóc na mniej przyczepnym terenie.

Chcesz być panem miasta i krawężników – wybierz Fiata 500X. Interesuje Cię nieco bardziej dzika przygoda – czas udać się do salonu Jeepa po model Renegade. Oba auta są bardzo dobre i jak się okazuje zupełnie różne. Dużą przewagą Fiata jest jego wyjściowa cena, która na poziomie 59 900 zł, jest o 10 000 niższa od najtańszego wariantu Renegade. A to już spora różnica.

DANE TECHNICZNE Fiat 500X 2.0 MultiJet AWD Cross Plus
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1956 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 102 kW (140 KM) / 3750 obr/min
Moment obrotowy 350 Nm / 1750 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył kolumny MacPhersona
Napęd 4x4
Skrzynia biegów automatyczna, 9 biegów
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 8,4 / 6,1 . 7,1 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4273 / 1800 / 1620 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1495 / 2100 kg
Bagażnik w standardzie 350 l (z zestawem naprawczym, bez 245)
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1000 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 59 900 zł (1.6 E-TorQ /110 KM, 4x2, Pop)
Cena wersji testowanej ok 130 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

  • michal

    130 tys…? jaki musi być rabat na to auto żeby wychodzić od takiej wartości?

    • barturban

      to jest maskymalnie doposażony 500X z najdroższym wariantem silnikowym i z dość drogim automatem, dlatego cena z kosmosu. NIkt raczej o zdrowych zmysłach nie kupi aż tak drogiej odmiany…