Mercedes E Coupe 350 CDI – AUTO TEST

Z limuzyny do coupe

czas trwania testu: 01-04.12.2009

test na dystansie: 1382 km

Tuż po premierze długo wyczekiwanej klasy E Mercedes-Benz pokazuje jej usportowioną wersję. Model w nadwoziu typu coupe, tak jak i pierwowzór szokuje przede wszystkim futurystycznym designem i niemieckim dystyngowaniem. Auto zostało zaprezentowane w br. na Salonie Samochodowym w Genewie. W Stuttgarcie obchodzono więc podwójny sukces. Klasycznie pięknej limuzyny i uduchowionego coupe.

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Auto jest atrakcyjnym uzupełnieniem oferty producenta. Skupia w sobie cechy charakterystyczne starszych braci, wsparte o wieloletnie doświadczenia konstruktorów, które od lat cieszyły się entuzjazmem. Mercedes, jak przystało na lidera rynku motoryzacyjnego rusza na podbój serc potencjalnych klientów, szukających dynamiki, emocji i pasji. Czy testowany model jest w stanie zaspokoić potrzeby owej elity?

STYLISTYKA

E coupe bije rekordy. Oprócz wysublimowanej gracji okazuje się być najbardziej aerodynamicznym samochodem świata. Sylwetka usportowionego coupe posiada możliwie najniższy współczynnik oporu powietrza. Sferyczna linia dachu zespojona idealnie z maską i pozostałymi elementami nadwozia jest jak widać nie tylko pełna wdzięku, wpływa także znacząco na możliwości pojazdu.

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Wyznacznikiem modelu jest konstrukcja pozbawiona słupków środkowych i całkowicie chowane szyby boczne. Kształtem przypominają one te znane z CLSa. Intensywnie zaakcentowane rysy sylwetki pojazdu tworzą apodyktyczny i temperamentny image. Masywny przód ze złowrogo zerkającymi reflektorami ksenonowymi, szeroką, chromowaną atrapą z olbrzymim logiem marki w centrum i odważnymi przetłoczeniami na masce kreują wizerunek buntownika. Testowanemu modelowi nie brakuje jednak klasy. Linia boczna podkreśla luksusową stronę coupe. Obie cechy nadają autu indywidualny styl. Styl, który jest wszechobecnie respektowany i pożądany. Zgrabny, uskrzydlony tył jest dostojnym zwieńczeniem projektu.

Testowany model nie byłby aż tak rasowy, gdyby nie dodatkowy pakiet stylizacji AMG. Osiemnastocalowe felgi ze stopów lekkich, progi i wydechy wzmacniają zawadiackość E klasy. Idealnym uzupełnieniem jest także panoramiczny dach, pakiet estetycznego oświetlenia zewnętrznego oraz chromowane, ozdobne detale. E klasa bezwarunkowo rzuca urok, otępia swoim magnetycznym wdziękiem.

WNĘTRZE

Na myśl o wnętrzu nowej klasy E w nadwoziu typu coupe nasuwają mi się na myśl dwa spostrzeżenia. Po pierwsze niemiecka jakość i precyzja znana z pierwowzoru, a po drugie przestrzeń i swoboda ruchów zaczerpnięte w oparciu o klasę C, z której to właśnie pochodzi płyta podłogowa auta.

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Zaletą pojazdu jest oczywiście dbałość o szczegóły. Elementy kokpitu wykonano z ekskluzywnych, naturalnych tworzyw takich jak skóra i aluminium. Każdy detal wykonany został z niezwykłą dokładnością. Komponenty są doskonale spasowane, estetyczne i trwałe. Wnętrze zaaranżowano w stylu sportowym. Łatwo dostrzec sportową, spłaszczoną u dołu kierownicę AMG, aluminiowe pedały czy dostosowane fotele. Mercedes oczywiście obfituje w wyposażenie standardowe.

Konsola centralna mieści w sobie wielofunkcyjne radio z zestawem ośmiu wysokiej jakości głośników i zmieniarką CD, dwustrefową klimatyzację automatyczną, przyciski podgrzewania i klimatyzacji foteli przednich z możliwością regulacji intensywności, telefon i nawigację satelitarną. W najwyżej położonym punkcie deski rozdzielczej umieszczono kolorowy wyświetlacz cyfrowy, którego obsługa odbywa się przy pomocy umieszczonego przy skrzyni biegów, niezwykle czułego joysticka. Kierownicę wyposażono w przyciski obsługi radia, telefonu i tempomat ze zmiennym ogranicznikiem prędkości Speedtronic. Za kierownicą, w sportowych tubach umieszczono estetyczne i czytelne wskaźniki prędkości i obrotów. W centrum wygospodarowano miejsce dla komputera pokładowego.

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Fotele zostały doskonale dopasowane do ciał pasażerów. Wyposażone w system pompowania zamontowanych w fotelach poduszek przylegają idealnie umożliwiając zajęcie najbardziej wygodnej pozycji. Zapewniają komfortowe podróżowanie dzięki wszechstronnej, elektrycznej regulacji z pamięcią ustawień, klimatyzacji i profilowi. Pomiędzy nimi znalazł się szeroki podłokietnik ze schowkiem. Auto jeżeli chodzi o przednią część kokpitu gwarantuje absolutną wygodę i przestrzeń. Linia dachu niekorzystnie wpływa natomiast na ilość miejsca z tyłu. Nadwozie ogranicza znacznie swobodę ruchów pasażerów ulokowanych na dwóch tylnych miejscach. Osoby przy wzroście 180 cm mogą czuć istotny dyskomfort.

Wnętrze nowoczesnej klasy E przesiąknięte jest elektryką. Poczynając od szyb, lusterek, poprzez zbliżeniowy kluczyk, aż do bardziej zaawansowanych systemów. Chodzi przede wszystkim o inteligentne systemy bezpieczeństwa. W czasach gdy ESP i kontrola trakcji stają się standardem, Mercedes znów podnosi poprzeczkę i jeszcze bardziej ułatwia życie ich właścicielom. Pierwszy kontakt z autem pozwala na poznanie jego możliwości. E klasa zaskakuje właścicieli efektowną aktywacją systemów pokładowych, i w końcu dostosowaniem siły naprężenia pasów bezpieczeństwa w wypadku kolizji w zależności od profilu pasażera.

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Mercedes E Coupe 350 CDI

Bardzo dobrze znany system Pre-Safe został wspomożony przez Attention Assist, ostrzegający kierowcę przed niekontrolowanym zaśnięciem podczas jazdy oraz Distronic Plus – system sprawujący kontrolę nad zachowaniem odpowiedniej odległości od pojazdu poprzedzającego. Urządzenie podczas poruszania się w korkach i przy gwałtownych hamowaniach pojazdów poprzedzających automatycznie dostosuje prędkość pojazdu do nowej sytuacji na drodze unikając tym samym szarpnięć, czy też nawet kolizji. W razie potrzeby system może zatrzymać pojazd do zera. Wprawienie go w ruch wymaga delikatnego muśnięcia pedału gazu.

Na liście wyposażenia standardowego znajdują się również takie mechanizmy jak Adaptive brake, hamulec adaptacyjny z funkcją hold ułatwiający ruszanie pod górkę, układ kierowniczy ze wspomaganiem i bezpieczną kolumną kierownicy Direct Control, ESP, BAS, system mocowania fotelika dziecięcego Isofix, automatyczne podajniki pasów przednich, z dodatkowym przyciskiem obsługowym na konsoli środkowej, aktywne zagłówki dla kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne przednie wyzwalane wielostopniowo, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera, poduszki nadokienne oraz poduszka chroniąca kolana kierowcy, sygnalizacja spadku ciśnienia w oponach oraz system Assyst i Easy Entry. Wszystkie te urządzenia skutecznie dbają o bezpieczeństwo podróżujących zapewniając im maksimum ochrony w każdej sytuacji.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Wsiadając za kółko Mercedesa klasy E czuliśmy się wyśmienicie. Wydaje się, że to auto może sprostać nawet najbardziej wybrednym kierowcom. Oprócz klasy, stylu i gracji ma również serce, waleczne i hardo bijące serce. Jest nim trzylitrowa jednostka diesla nowej konstrukcji, znana jako BlueEfficiency pozwalająca na zmniejszenie zużycia paliwa aż o 17 procent i ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Po naciśnięciu przycisku Start do życia budzi się stado 231 koni mechanicznych. Rasowe V6 wydaje z siebie aksamitny baryton. Pierwsza setka pokazuje się na liczniku po 6,1 sekundy. Auto przyspiesza dynamicznie i żwawo, dopóki nie osiągnie 250 km/h. Dalszy przyrost blokuje ogranicznik prędkości. Jeżeli chodzi o częstotliwość wizyt właściciela E350 CDI ma stacjach benzynowych trzeba przyznać, że udało się skutecznie ją zminimalizować. Dzięki nowej konstrukcji silnika auto potrafi bardziej efektownie wykorzystywać olej napędowy, ograniczając spalanie do 11,5 l/100 m w mieście i 8 na trasie.

Agility Control dostosowuje twardość zawieszenia pojazdu w zależności od stylu jazdy. W miarę potrzeby system steruje reakcją amortyzatorów. Pomimo obecności pakietu dynamiki jazdy trudno jest skutecznie zmienić specyfikę pojazdu, tak aby nadać mu bardziej zadziornego, sportowego charakteru. Pomimo konfiguracji nadal jest bardziej komfortowo. Różnice w specyfikacji tyczą się większego wyczulenia na pedał gazu oraz żywszej zmiany przełożeń siedmiostopniowej skrzyni automatycznej 7G-Tronic. Skrzynia w trybie standardowym jest co prawda nieco ospała, co jest elementem charakterystycznym leniwych limuzyn, których nie czepiają się szaleństwa.

PODSUMOWANIE

E klasa nie zawiedzie potencjalnych klientów. Zwłaszcza tych, których nie ogranicza cena. Podstawowy model z 1.8 l silnikiem benzynowym kosztuje ponad 180 tys. Wersja z dieslem pod maską to wydatek rzędu 230 tys. Cena testowanego modelu wzrasta adekwatnie do wydłużania się listy wyposażenia dodatkowego i przekracza 330 tys. Auto wytwarza wokół siebie magiczną aurę hipnotyzującą swoich właścicieli.

E klasa wodzi spojrzeniami zainteresowanych. Jej niesamowity, dystyngowany wygląd zewnętrzny, estetyka projektu, wysoka, niemiecka jakość i dynamiczny silnik są w stanie uwieść nawet najbardziej opornych.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2987 cm³

układ

/ liczba zaworów

V6 / 24

moc maksymalna

170 kW (231 KM) @ 3800 obr/min

moment obrotowy

540 Nm @ 1600-2400 obr/min

zawieszenie przód

sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe z selektywnym systemem amortyzacji

zawieszenie tył

sprężyny śrubowe, jednorurowe amortyzatory gazowe z selektywnym systemem amortyzacji

napęd

tylny

skrzynia biegów

automatyczna, 7 biegowa

prędkość maksymalna

250 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

6,1 s

zużycie paliwa*

11,5 / 8,0 / 9,5

dług. / szer. / wys.

4698 / 1786 / 1397 mm

rozstaw osi

2760 mm

masa własna / dopuszczalna

1730 / 2180 kg

bagażnik w standardzie

450 l

pojemność zbiornika paliwa

66 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

według wskazań komputera

cena wersji podstawowej

183,500 zł – E 250 CGI (1.8 l – 204 KM)

cena wersji testowanej

334,800 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment