Lexus RX 400h – AUTO TEST

Modna Hybryda

czas trwania testu: 29.10-05.11.2008

test na dystansie: 3115 km

Japoński koncern Toyota Motor Corporation pod koniec lat osiemdziesiątych zdecydował się na wprowadzenie bardziej luksusowej odmiany swoich wozów. Stworzyli pojazdy będące godną konkurencją dla Mercedesa czy BMW. Z upływem czasu modele zostały odświeżone co zapewniło im status luksusowych limuzyn, których komfort znacznie przewyższa wartości jakimi dysponują rywale. Odmienionej, lepszej Toyocie z uzasadnionej przyczyny nadano nazwę Lexus. Limuzyny tego koncernu słyną z niebywałej jakości, prestiżowego wyglądu i nowoczesnych technologii.

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Urzekają klientów perfekcyjnym wykonaniem, solidną konstrukcją i wyrafinowanym stylem zainspirowanym japońską kulturą. Lexus ma również propozycję godną polecenia klientom, których nie specjalnie urzeka stylistyka gustownego wozu prezydenckiego. Dla miłośników jazdy offroadowej, a właściwie terenowej sylwetki auta szczególnie wartym polecenia jest model RX, charakteryzujący się kuriozalnym wyglądem i innowacyjną specyfikacją silnika. W testowanym modelu umieszczono bowiem dodatkowy napęd hybrydowy, który jest wyznacznikiem japońskiego koncernu.

STYLISTYKA

Testowany przez nas model RX posiada dość kuriozalną sylwetkę. Producenci na ten temat spotykają się z różnymi opiniami. Uterenowionemu Lexusowi nadano iście ekstrawaganckie kształty, przez co auto stało się mniej lub bardziej lubiane. Jednych urzeka nawiązanie stylistyczne do modelu poprzedniej generacji, inni woleliby ujrzeć zupełnie nową odsłonę tego oto pojazdu. Fakt jest taki, iż nowy RX zachował kształty swojego poprzednika, które w gustowny sposób zostały odświeżone i idealnie wkomponowały się w obecną rzeczywistość.

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX nosi w sobie historię. Bryła nadwozia posiada niemalże identyczne linie. Widoczne podobieństwo istnieje w kwestii wysoko umieszczonego zderzaka przedniego zadartego ku górze. W nowym modelu utożsamiającym się z autami Sport Utility Vehicle (SUV), którego głównym zamiarem jest połączenie luksusowego samochodu osobowego ze spartańskimi właściwościami samochodów terenowych zainstalowano stosowne reflektory ksenonowe o niezbyt finezyjnym kształcie, reflektory przeciwmgielne oraz dachowe relingi. Wysoki prześwit zwiększa zakres możliwości jezdnych. Dzięki tej cesze RX jak i wiele innych modeli o podobnych właściwościach znajduje rzesze miłośników wśród naszych rodaków. Testowany RX wyposażony został w spore opony osadzone na subtelnych felgach ze stopu metali lekkich. Maskę auta zdobi stylowa atrapa pokryta chromem oraz nie schematyczne przetłoczenia.

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Ogromne lusterka zewnętrzne poprawiają znacznie widoczność, nie szpecąc przy tym harmonijnej konstrukcji. Wszystkie elementy sugerują luksusową klasę jaką reprezentuje RX. Mowa tutaj o listwach bocznych, klamkach i zderzakach, które jak przystało na tak prestiżowy koncern nie dają o sobie zbytnio znać stapiając się z kolorem karoserii. Szyby o delikatnie geometrycznym kształcie zostały estetycznie przyciemnione. Te filigranowe zabiegi kosmetyczne podkreśliły indywidualny charakter samochodu. Personalizacji modelu dokonał niekonwencjonalny projekt tyłu. Klapa bagażnika zamyka się specyficznym kontem. Nad nią widnieje zgrana z ciemną szybą lotka. Zwieńczeniem całej konstrukcji są klosze reflektorów tylnych.

WNĘTRZE

Wnętrze tego konkretnego modelu zaprojektowane zostało w odmiennym stylu w stosunku do bardziej popularnych sedanów marki, w których zauważalne jest powiązanie wizualne. RX posiada swój osobisty, niepowtarzalny design. Koncern wykazał się wyjątkową dbałością o szczegóły, troskliwością o perfekcyjne spasowanie elementów, dobraniem materiałów najwyższej jakości oraz zapewnił klientom wygodne i godne podróżowanie. Wszystkie swoje modele wzbogacił również w szereg inteligentnych technologii, których nie brakuje również w RXie.

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Auto, którym mieliśmy okazję jeździć szczególnie przypadło nam do gustu. Idealnym i najbardziej prestiżowym połączeniem czarnego lakieru nadwozia jest oczywiście jasne wnętrze w kolorze écru. Dopełnieniem tego wyjątkowego widoku są maksymalnie dopieszczone elementy deski rozdzielczej, fotele, kierownica i wszystkie inne detale składające się na unikalną krasę auta. Luksusowe wnętrze Lexusa uzupełnia jego walory. Poczynając od wspaniałego wyglądu należy wspomnieć o szykownej kierownicy obszytej skórą urozmaiconej jasnym drewnem, oczywiście naturalnym. Ze strony technicznej zintegrowano w niej przyciski obsługi radia oraz tempomat, co w znaczny sposób ułatwiło prowadzenie pojazdu. Panel centralny zdobi srebrny plastik, w którym skupiają się przyciski sterujące klimatyzacją, radia oraz nawiewy. Znajdujący się w niej ciekłokrystaliczny, kolorowy ekran dotykowy mieści w sobie całą zaawansowaną technologię. Między innymi monituje pracę silnika elektrycznego i spalinowego. Na tylnym biegu na ekranie wyświetla się widok z kamery, co jest kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem. Bardzo dobra jakość systemu Parking Assist Monitor pozwala na manewry jakich nie bylibyśmy w stanie wykonać zdając się jedynie na lusterka. Ekran obsługuje również precyzyjną nawigację.

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

System Advanced Climate Control reguluje temperaturę, wilgotność i jakość powietrza w kabinie samochodu. Filtry automatycznie oczyszczają z zanieczyszczeń wpadające do kabiny powietrze, w tym z kurzu i pyłków. Nieco niżej zainstalowano pokrętła podgrzewania foteli. Wokół dźwigni zmiany biegów widnieje ekskluzywne drewno. Tym szlachetnym materiałem wykończony został także szeroki schowek otwierany i zamykany przyciskami oraz miejsce na napoje. Filigranowy chrom dopełnia elegancki wygląd. Dzięki tym dodatkom auto nabiera spektakularności aucie zastosowano perfekcyjny system audio, zaprojektowany specjalnie dla Lexusa przez firmę Mark Levinson. Z zestawu jedenastu głośników wydobywa się czysty, nie zaburzony dźwięk. Auto ponadto cieszy się doskonałym wyciszeniem. Warto zauważyć też, że przy pracy silnika elektrycznego do wnętrza nie dobiegają żadne odgłosy.

W pełni zautomatyzowany Lexus obsługiwany jest w dużej mierze przez elektronikę (szyby, lusterka, drzwi bagażnika). Na szczególną uwagę zasługują wskaźniki prędkości i obrotów, zaskakujące wyjątkową przejrzystością. W Lexusie zainstalowano technologię Optitron, polegającą na dostosowywaniu się intensywności podświetlenia zegarów do zmieniającego się natężenia światła słonecznego. Wysoki komfort podróżowania zapewniają miękkie, dobrze wyprofilowane fotele. Dzięki nim pasażerowie mogą miało pokonywać dalekie dystanse. Regulacja foteli kierowcy i pasażera odbywa się w ośmiu płaszczyznach w sposób automatyczny. Wygodnym rozwiązaniem są dwa oddzielne podłokietniki. Kierowcy ułatwiono zajmowanie swojej pozycji poprzez automatycznie regulowaną i wysuwaną kierownicę, która po wyłączeniu silnika podnosi się zwiększając ilość miejsca. Dzielona tylna kanapa jest nie tylko wygodna, ale oferuje opcje składania w różnych konfiguracjach. Jej wielofunkcyjność zapewnia zatem możliwość przewożenia rozmaitych przedmiotów. RX od strony technicznej został również bardzo obficie wyposażony.

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

W standardzie posiada elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (ESP), system doświetlenia podczas jazdy w zakrętach (AFS), system rozdzielający siłę hamowania (EBD), system wspomagania hamowania awaryjnego (BAS) oraz system kontroli stabilności toru jazdy (VSC). Nad tym wszystkim kontrolę sprawuje VDIM (zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu). Nowatorskim rozwiązaniem jest elektronicznie sterowana bezstopniowa przekładnia (E-CVT). Kabina auta została skonstruowana tak, by w razie uderzenia pochłaniała wytwarzaną energię.

Podróżujących chronią poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne w oparciach foteli przednich, boczne kurtyny powietrzne, oraz poduszka chroniąca kolana kierowcy. Wysoki próg załadunku ze względu na obecność koła dojazdowego pod jego podłogą może sprawiać trudności. W tym samym miejscu znajdują się dodatkowo niewielkie schowki na drobniejsze przedmioty. Pojemność bagażnika wynosi 439 l. To delikatne niedopatrzenie koncern zrekompensował stosując automatyczną klapę otwieraną pilotem, która zamyka się przy pomocy przycisku na niej. Ponadto uaktywniona może się zatrzymać, w przypadku, gdy coś przeszkadza w jej zamknięciu. Lexus dla swoich klientów nie szczędzi żadnych wygód.

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Lexusa RX 400h napędza 3311 cm³ silnik benzynowy oraz dwa elektryczne silniki o łącznej mocy 650 V. Silnik spalinowy wytwarza 211 KM przy 5600 obr/min. Przedni silnik elektryczny osiąga 167 KM, a tylny 68 KM. RX400h rozpędza się do 100 km/h w 7,6 sek. Maksymalna prędkość wynosi niestety tylko 200 km/h. Dzięki hybrydzie auto zaskakuje pozytywnie apetytem na paliwo. W mieście potrzebuje 11,5 lita, na trasie 8, a w cyklu mieszanym zadowoli się mniej niż 10 litrami. Napęd hybrydowy działa w kilku różnych trybach, w zależności od warunków jazdy: podczas ruszania i przy niewielkich prędkościach (ok. 45 km/h) samochód jest napędzany tylko przez silnik elektryczny, zaś w ustabilizowanych warunkach jazdy działa tylko silnik benzynowy, jednocześnie napędzając samochód i ładując akumulator silnika elektrycznego.

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Lexus RX 400h

Gdy konieczne jest gwałtowne przyspieszenie, działają oba silniki w takiej sytuacji z akumulatora czerpana jest dodatkowa energia do zasilania silnika elektrycznego, który z kolei chwilowo wspomaga silnik benzynowy. W trakcie zwalniania i hamowania silnik benzynowy jest wyłączany, a energia kinetyczna samochodu zamieniana jest na energię elektryczną, wykorzystywaną do ładowania akumulatora. Takie rozwiązanie eliminuje konieczność doładowywania akumulatora ze źródeł zewnętrznych. Kierowca nie będzie miał również problemów z prowadzeniem RX’a. Auto jest niezwykle zwrotne i posłuszne. Wspomaga je dodatkowo E-FOUR (elektryczny napęd na 4 koła).

PODSUMOWANIE

Lexus RX400h to alternatywa dla ludzi oczekujących komfortowego, szybkiego oraz luksusowego SUV-a przy zachowaniu umiarkowanych kosztów utrzymania. Na stacjach benzynowych nie odczujemy zbytnio, że mamy do czynienia z ponad trzy litrową, dynamiczną jednostką. Spalanie RX jest na poziome przeciętnej osobówki ze sporo mniejszym silnikiem. Dodając jeszcze cenę jaką należy zapłacić za hybrydową, najbogatszą wersję Prestige robi się całkiem ciekawie. Nieco ponad 224.000 zł nie brzmi zbyt drastycznie. Konkurencja liczy sobie znacznie więcej. Jeszcze taniej można nabyć podstawową ale i tak dobrze wyposażoną wersję Classic. Jej cena wynosi 186.600 zł i wydaje się być wręcz promocyjna. Tak więc jeżeli jest ktoś znudzony przesytem BMW X5 czy Mercedesa ML na naszych drogach nie powinien się długo zastanawiać.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 3311 cm³

elektryczny / 650 V

układ / liczba zaworów

V6 / 24

moc maksymalna

spalinowy: 155 kW (211 KM)@5600 obr/min

elek. przedni: (167 KM) @ 4500 obr/min

elek. tylny: (68 KM) @ 4610-5120 obr/min

moment obrotowy

spalinowy: 288 Nm @ 4400 obr/min

elek. przedni: 333 Nm @ 1500 obr/min

elek. tylny: 130 Nm @ 0-610 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

przedni, dołączany tylny

skrzynia biegów

automatyczna, bezstopniowa

prędkość maksymalna

200 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

7,6 s

zużycie paliwa*

11,5 / 8,0 / 9,7

dług. / szer. / wys.

4755 / 1845 / 1670 mm

rozstaw osi

2715 mm

masa własna / dopuszczalna

2040 / 2505 kg

bagażnik w standardzie

439 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1180 l

pojemność zbiornika paliwa

65 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 100.000 km

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

186,600 zł wersja Classic 450h

cena wersji testowanej

224,800 zł wersja Prestige

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment