Lexus GS 460 – AUTO TEST

Perłowy Książę

czas trwania testu: 03-10.09.2008

test na dystansie: 3082 km

Lexus to japońska marka własności Toyota Motor Corporation. Koncern ten stanowi nowy wymiar luksusu. Od dziewiętnastu lat jest znany jako godny konkurent niemieckich wyjadaczy rynku. Posiada mocną siłę przebicia, jest wyrazisty i prestiżowy. Dlatego właśnie stał się ideałem wielu potencjalnych klientów, którzy w ten sposób chcieli zaznaczyć i ubarwić swoją postać.

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Pojazdy ze stajni Lexusa to nie tylko eksponaty czarujące nad wyraz swoim wdziękiem, ale także pełne werwy i zacięcia twarde sztuki, stanowiące nowy wymiar dynamizmu przy zachowaniu wszystkich szlachetnych detali. Na tej trudnej do ujęcia w słowa zasadzie powstał również model GS – elegancki, ale nieopieszały, gustowny i za razem znamienity.

STYLISTYKA

Nadwozie ekskluzywnej limuzyny klasy średniej walczącej w wyrównanym starciu z Mercedesem klasy E i BMW serii 5 to projekt Włocha Giorgio Giugiaro. Sferyczne kształty nadwozia, łagodne linie i dystyngowane dodatki stworzone z włoską czułością nadały autu unikatowego charakteru, natomiast wysoko rozwinięta japońska myśl techniczna udoskonaliła je pod względem praktycznym. Te dwie idee, na podstawie których powstał majestatyczny GS zaowocowały nieposzlakowanym sukcesem. Auto obdarzono subtelnym zarysem luksusowej limuzyny. Sylwetka samochodu jest bardzo masywna, dzięki czemu budzi on niesamowity respekt. Jest to szczególną zasługą jego gabarytów. Lexus mierzy niemal pięć metrów długości i niecałe dwa szerokości. Nietuzinkowe przetłoczenia na masce łączą się z kształtem szerokiej atrapy pokrytej chromem.

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Charakterne, smukłe żebra grilla z wyrafinowanym logiem są osobliwym widokiem. Zjawiskowe reflektory ksenonowe również otoczono sporą ilością tego błyszczącego materiału. Solidny zderzak mieści w dobie światła przeciwmgielne. Patrząc na GS’a z boku zauważamy niezwykłą spójność i dopasowanie wszystkich jego elementów. Wszystko jest dopracowane do perfekcji. Bez żadnych zakłóceń. Kapitalne scalenie maski, linii bocznej, dachu i tyłu auta nakreślają finezyjną krasę modelu. Tylny słupek (za razem kształt tylnej szyby) zaprojektowany został zgodnie z japońską filozofią L – Finesse. Przybrał on kształt charakterystycznego zwrotu, co również ma związek z poprawieniem dynamiki GS’a. Prestiżowy, perłowy lakier mieni się przecudnie w palącym słońcu. W jego tle kryją się lusterka i klamki, które oczywiście zostały również pokryte tą barwą.

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Chromowane ramki wokół szyb i listwa umieszczona u dołu drzwi podkreślają wyjątkowy szyk samochodu. Linia dachu spływa łagodnie od części środkowej ku tyłowi kreując sferyczny profil szyby i gustownie łączy się z tyłem pojazdu. Zwieńczeniem masywnej klapy bagażnika jest filigranowa lotka. Światła wykonane w technologii LED rozchodzą się ku bokom. Projekt urozmaicają chromowane emblematy. GS w wersji Prestige w standardzie otrzymuje osiemnastocalowe, gustowne felgi ze stopu metali lekkich.

WNĘTRZE

Wnętrze Lexusa GS jest skarbnicą luksusu. Bogactwo wyposażenia i dokładność wykonania wszystkich elementów przekładają się na niesamowite wrażenie wywierane na podróżujących. Stonowana kolorystyka podkreśla jego wyrafinowanie. Czerń jest odwzorowaniem elegancji. Ciemną deskę rozdzielczą wykonaną z miękkiego plastiku, pokrytą po części skórą rozchmurza panel środkowy w odcieniu srebra.

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Inteligentna konsola obsługuje dwustrefową, automatyczną klimatyzację która kontroluje wilgotność, temperaturę i jakość powietrza z zewnątrz, a filtry automatycznie oczyszczają je z zanieczyszczeń, wysokiej jakości system audio zaprojektowany specjalnie dla Lexusa przez firmę Mark Levinson, w którego skład wchodzi czternaście głośników i zmieniarka na sześć płyt, nawigację satelitarną rozpoznającą polecenia głosowe, telefon oraz wiele innych funkcji samochodu. Na tylnym biegu na monitorze pojawia się widok z tyłu auta. Dzięki kamerze i czujnikom cofania umieszczonym w zderzaku możemy perfekcyjnie zaparkować auto, ustrzegając się przy tym niechcianych stłuczek. W modelu tym występuje również archaiczna funkcja obsługi kaset magnetofonowych, co w dzisiejszych czasach jest ogromnym zdziwieniem. Lexus daje też możliwość oglądania wideo DVD z systemem dźwięku przestrzennego. Tunel środkowy pokryty szlachetnym drewnem mieści w sobie uchwyty na kubki oraz popielniczkę i zapalniczkę.

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Rozsuwany, skórzany podłokietnik pełni również funkcję schowka. Przesuwając go delikatnie do tyłu ujawniają nam się kolejne opcje auta. Należą do nich między innymi wentylacja i podgrzewanie foteli oraz przycisk wyłączający w pewnym stopniu kontrolę trakcji, ponieważ auto wpadające w poślizg automatycznie powraca do toru jazdy. Wszechstronna kierownica pokryta skórą i drewnem, z regulacją wysokości i głębokości pozwala również obsługiwać komputer pokładowy, radio i telefon. Ponadto mieści w sobie również sterowanie tempomatem. Po jej lewej stronie znalazł miejsce maleńki panel regulacji powiększających, fotochromatycznych, elektrycznie składanych i podgrzewanych lusterek z pamięcią ustawień. Znakomita przejrzystość zegarów zagwarantowana została dzięki wykorzystywanej w Lexusach technologii Optitron. W oświetleniu wnętrza kabiny oraz lusterek i tablicy rejestracyjnej wykorzystano technologię diod elektroluminescencyjnych.

Świetnie wyprofilowane fotele zapewniają wysoki komfort jazdy. Siedzenia z przodu posiadają elektryczną regulację w ośmiu kierunkach jak również pamięć pozwalającą zapamiętać indywidualne konfiguracje podróżujących. Na tylnej kanapie mamy również do dyspozycji przydatny podłokietnik z funkcją trzymania kubków bądź butelek. Przed kanapą znajdują się nawiewy trzeciej strefy auta. Ilość miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu jest gwarancją wygodnego pokonywania długich dystansów. Bogactwo rozwiązań technologicznych zastosowanych w testowanym GS’ie jest już chyba szczytem współczesnych możliwości. Poczynając od czujników ciśnienia w oponach, elektrycznie sterowanej rolety szyby tylnej, elektrycznych szyb, uruchamiania auta przyciskiem start, kluczyka zbliżeniowego, wycieraczki z czujnikami deszczu, systemu antykradzieżowego, immobilizera, a kończąc na domykaniu klapy bagażnika. Dzięki temu jesteśmy pewni słuszności swojego wyboru. Komfort poprawia perfekcyjne tłumienie hałasu. Wyciszenie auta w połączeniu z aktywnym zawieszeniem o zmiennej charakterystyce (AVS) nie pozwolą nawet na zbudzenie malucha.

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Lexus GS 460

Pewność siebie zapewnia kierowcy pakiet zintegrowanych systemów dbających o bezpieczeństwo oraz zapobiegających nieprzewidywalnym zachowaniom. Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) zarządza dynamiką pojazdu poprzez gromadzenie danych pochodzących z czujników w strategicznych punktach auta (należą do nich: system ABS, układ elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD, system kontroli trakcji TRC, kontrola stabilności pojazdu VSC, elektryczne wspomaganie kierownicy EPS poprawiające w odpowiednim momencie równowagę auta i system doświetlenia podczas jazdy w zakrętach AFS). VDIM scala wszystkie te układy i pozwala osiągnąć ich optymalną współpracę.

Lexus szczególnie dba o bezpieczeństwo dlatego też wyposażył swoje auto w poduszki powietrzne boczne (tylne), poduszki powietrzne boczne w oparciach foteli przednich (TAP), poduszki powietrzne chroniące kolana (kierowca i pasażer), poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne chroniące głowę, pięć 3-punktowych pasów bezpieczeństwa z napinaczami i zaczepy do mocowania fotelika dziecięcego w systemie ISOFIX. Ponadto konstrukcja przednich siedzeń zmniejsza urazy szyi i głowy w przypadku kolizji. Duża ilość schowków GS’a staje się przydatna gdy nie możemy rozstać się ze swoimi drobiazgami. Większe przedmioty pomieści natomiast 430 l bagażnik.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Testowany GS wyposażony jest w najmocniejszą jednostkę silnikową o pojemności 4608 cm3. Dzięki tej charakterystyce posiada 347 KM co umożliwia żwawą i zwinną jazdę. Rozpędzenie 1735 kg auta do 100 km/h zajmuje 5.8 sek. Nim zdążymy spojrzeć na licznik osiągamy już 200km/h. Po zorientowaniu się, że krajobraz wokół nas przemyka zadziwiająco szybko prędkość jest jeszcze wyższa. Perfekcyjne wyciszenie pojazdu, doskonałe zawieszenie, znakomita trakcja i szybko myśląca automatyczna skrzynia biegów sprawia, że nie odczuwamy prędkości z jaką się poruszamy. Aby jeszcze bardziej podnieść autorytet GS’a dodam, iż spalanie w mieście mieści się w granicach 17 litrów, na trasie spada do nieco ponad 10, a w cyklu mieszanym wynosi 13,5 litra. Producent podaje maksymalną prędkość 250 km/h.

PODSUMOWANIE

Kultowa limuzyna klasy średniej własności marki Lexus to wydatek rzędu 246,300 zł. Nie omieszkam stwierdzić, iż jest to cena wręcz śmieszna jak na takie auto. Stylistyka, bogactwo wyposażenia, komfort i technologie jakie oferuje koncern wydają się być znacznie droższe. Wersję Elegance możemy nabyć już za 216 tyś. Auto jest godne polecenia osobom chcącym zaznaczyć swój indywidualizm. Wybierając Lexusa otrzymamy coś więcej niż oferuje nam np. Mercedes klasy E. Otrzymamy większy komfort, bardziej ekscentryczną, współczesną stylistykę, staniemy się bardziej zauważalni dzięki atrakcyjnemu, niepowtarzalnemu wyglądowi naszego pojazdu, a do tego zachowamy trochę grosza w kieszeni.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 4608 cm³

układ / liczba zaworów

V8 / 32

moc maksymalna

255 kW (347 KM) @ 6400 obr/min

moment obrotowy

460 Nm @ 4100 obr/min

zawieszenie przód

aktywne, podwójne wahacze

zawieszenie tył

aktywne, wielowahaczowe

napęd

tylny

skrzynia biegów

automatyczna, 8 stopniowa

prędkość maksymalna

250 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

5,8 s

zużycie paliwa*

16,8 / 10,2 / 13,5

dług. / szer. / wys.

4825 / 1820 / 1430 mm

rozstaw osi

2850 mm

masa własna / dopuszczalna

1735 / 2160 kg

bagażnik w standardzie

430 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

65 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 100.000 km

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

216,000 zł wersja Elegance

cena wersji testowanej

246,300 zł wersja Prestige

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!