Wymiana paska rozrządu

6 września 2016
Bez kategorii, Nowości

Rozrząd jest integralną częścią każdego silnika. Odpowiada zarówno za zasilanie silnika, jak i odprowadzanie z niego spalin. Układ rozrządu napędzany jest przez wał korbowy i pasek zębaty, który należy wymieniać. Dlaczego wymiana paska rozrządu jest ważna i na czym polega?

Jak wybrać pasek rozrządu? Elementy dodatkowe

Dobór odpowiedniego paska rozrządu jest niezwykle ważny. Musi być to produkt atestowany, a przede wszystkim dopasowany do danego modelu silnika. Przy wyborze paska kieruj się również krajem produkcji. Z reguły lepiej wykonane i ogólnie trwalsze są zestawy pochodzące z krajów takich, jak Niemcy, czy Włochy. Produkty pochodzenia chińskiego nie zawsze gwarantują wysoką jakość i mogą być obarczone wadami fabrycznymi. Odpowiedni wybór zestawu jest o tyle ważny, że montaż produktów słabej jakości może skutkować późniejszymi problemami.

Przed przystąpieniem do wymiany sprawdź również, czy pasek nie napędza bezpośrednio pompy wody, lub innego osprzętu silnika. Jeżeli tak – go również należałoby wymienić. W zestawie wraz z paskiem rozrządu powinny znajdować się elementy takie, jak wszystkie uszczelki, ramię i rolka napinacza, a także rolka prowadząca. Elementy te mają wpływ na pracę i ułożenie paska, jak i całego rozrządu, dlatego ich wymiana jest konieczna.

Kiedy dokonać wymiany paska rozrządu? Dlaczego należy robić to regularnie?

Wymiana paska rozrządu jest integralną częścią eksploatacji każdego samochodu. Nie ma jednak jednoznacznej reguły w jakim momencie należy tego dokonać. Pomocna w określeniu czau wymiany paska może okazać się dokumentacja techniczna pojazdu. Producent zapisał w niej informację przy jakim przebiegu, lub po jakim czasie eksploatacji rozrząd kwalifikuje się do wymiany.

Zdarza się również, że własne obserwacje mogą wskazać moment, kiedy należy dokonać wymiany. Dobrze jest okresowo sprawdzać stan paska rozrządu. Przy kontroli sprawdzaj uwagę na jego wygląd i napięcie. Pasek rozrządu nie powinien być uszkodzony na całej długości, napięcie również powinno być należyte. Warto nadmienić jednak, że obserwacje, nawet specjalisty mogą być zgubne. Wzrokowo pasek może być w dobrym stanie, jednak w rzeczywistości jego wymiana w danym momencie może być konieczna.

Zakup auta używanego również determinuje wymianę paska rozrządu. Jest to o tyle ważne w momencie, gdy historia danego pojazdu nie jest do końca znana. Jeśli książka serwisowa nie wskazuje momentu ostatniej wymiany, lub nie ma faktur za tego typu usługę – dla własnego bezpieczeństwa lepiej jest dokonać nawet przedwczesnej wymiany niż późniejszego remontu silnika.

Proces wymiany paska rozrządu. Kto może tego dokonać?

Wymiana paska rozrządu nie jest niestety szybką i prostą czynnością. Proces ten w dużej części aut, za sprawą poprzecznego ustawienia silnika wygląda bardzo podobnie. Aby dostać się bezpośrednio do elementów rozrządu należy rozłożyć pas przedni auta, co jest bardzo czasochłonne. Warto pamiętać, że integralną częścią pasa przedniego jest chłodnica. Aby ją zdemontować należy najpierw wylać z niej płyn chłodniczy. W niektórych autach demontaż pasa przedniego niestety nie wystarczy i konieczne jest zdemontowanie większej liczby osprzętu. Kolejnym krokiem jest zdjęcie osłony rozrządu i dokładne demontowanie elementów składowych rozrządu.

Przed przystąpieniem do prac warto jest przygotować się na szereg czynności, które utrudnią pracę. Dokładniej chodzi o zapieczone śruby, czy uszkodzone elementy mocowań. Na wszelkich wypadek warto jest wcześniej zakupić odpowiednie środki odrdzewiające, czy dodatkowe mocowania, aby wymiana paska rozrządu możliwa była do wykonania sprawnie.

Po zamontowaniu wszystkich elementów rozrządu, w tym pompy wody, konieczna jest regulacja całego układu. Regulacja rozrządu polega na właściwym ustawieniu znaczników znajdujących się na kole rozrządu i pasku. Znaczniki muszą być ustawione idealnie naprzeciwko siebie, ponieważ nawet minimalne przesunięcie jednego z nich może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Dopiero po dokonaniu regulacji możemy przejść do założenia osłony i montażu wszystkich, wcześniej zdemontowanych elementów pojazdu.

Wymiany paska rozrządu powinna dokonywać doświadczona osoba. Proces ten jest skomplikowany, wieloetapowy, dlatego łatwo jest popełnić błąd. Wszelkie nieprawidłowości podczas wymiany paska rozrządu mogą skutkować uszkodzeniem silnika, który sprawność uzyska wyłącznie po remoncie. W związku z tym, wymianę paska rozrządu należy powierzyć warsztatowi, który specjalizuje się w świadczeniu tego typu usług. Poszukując specjalisty w zakresie wymiany paska rozrządu warto jest odwiedzić stronę http://www.autobooking.com/pl. Przy jej pomocy sprawdzisz, któremu warsztatowi z Twojej okolicy warto jest zaufać i zlecić wykonanie tej bardzo ważnej dla prawidłowej pracy silnika usługi.

Leave A Comment