Mercedes C320 W203 Elegance (2000) – AUTO TEST

Lider

tekst: Patryk Rudnicki

zdjęcia: Rafał Rogowski

Bycie liderem ma zarówno swoje wady jak i zalety. Z jednej strony każdy stara się Ciebie naśladować, jesteś tą osobą najważniejszą i dominującą, a z drugiej żyjesz pod presją, bo wszyscy dookoła patrzą się na Ciebie i tylko czekają na Twoje potknięcie. Podobnie jest w motoryzacji. Istnieją na rynku samochody, które przodują oraz są pionierami w wielu dziedzinach, a pozostali nieustannie starają się za nimi nadążyć i tylko czyhają by zająć ich miejsce na szczycie. Do tych pierwszych z pewnością zalicza się Mercedes klasy C, który do testu trafił w wersji Elegance C320. Czy jest to rzeczywiście najlepszy z najlepszych wśród limuzyn klasy średniej? Przekonajmy się…

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Historia to podstawa

Zanim przejdziemy do samego auta zerknijmy przez moment na karty historii. Druga generacja klasy C, oznaczona jako W203, zadebiutowała na rynku w 2000 roku i taki też rocznik posiada opisywany pojazd. Rok później dołączyła do oferty odmiana kombi oraz sportcoupe, które obecnie produkowane jest jako model CLC, zaś w 2004 roku auto przeszło drobny facelifting. Samochód od chwili swojego debiutu oferowany był zarówno z silnikami benzynowymi jak i wysokoprężnymi, więc klient mógł swobodnie wybrać wersję jaka mu najbardziej odpowiadała. Druga generacja C-klasy, wytwarzana w niemieckim Bremen, Sindelfingen oraz East London (RPA), zakończyła swój żywot w 2007 roku, kiedy to zaprezentowano jej następcę – model W204.

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Elegancja przede wszystkim

Stylistyka opisywanego wozu miała już w założeniu prezentować większą dojrzałość, elegancję i zaawansowanie konstrukcji niż poprzednik. Tak też właśnie jest w rzeczywistości. Przód pojazdu charakteryzują podwójne reflektory, które w tamtych czasach stanowiły wyróżnik niemieckiej marki oraz sporej wielkości chromowany grill z gwiazdą na masce. Nadwozie może się pochwalić łagodnymi, ale wyraźnie zaakcentowanymi liniami, które nadają Mercedesowi luksusowego sznytu i podkreślają jego przynależność do klasy Premium. Z tyłu zaś umieszczono dwie „szpiczaste” lampy oraz przyzwoity bagażnik o pojemności 455 litrów. Ogólnie rzecz biorąc sylwetka C-klasy to nic szczególnego, ot zwykły sedan jakich u nas na drogach wiele, ale dzięki drobnym detalom i temu magicznemu znaczkowi na klapie silnika czuć, że to coś więcej niż jakiś szaro-bury środek transportu. Podobne odczucia towarzyszą po otwarciu drzwi.

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Salon sprzed lat…

… bo tak można by określić wnętrze testowanego samochodu. Pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne. Po zatopieniu się w wygodnych fotelach pokrytych czarną skórą, od razu czujemy się jak „u siebie”. Wszystko wygląda tutaj niezwykle elegancko i jest wykonane z dbałością o najmniejsze detale. Jakość zastosowanych plastików jak na swoje lata jest całkiem dobra, podobnie zresztą jak spasowanie poszczególnych elementów. Konsola środkowa to wydawać by się mogło „oaza spokoju” – żaden przycisk nie znalazł się tutaj przez przypadek, wszystko doskonale pełni swoją rolę i stanowi świetnie zgraną całość.

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Już po chwili obecności we wnętrzu tego Mercedesa, można się poczuć jak w domu, jakbyśmy siedzieli na wygodnym fotelu, popijali gorącą herbatę, a czas płynąłby dużo wolniej. Potwierdzeniem tych odczuć może być wynik „Niemca” w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, w których zdobył on maksymalną notę 5 gwiazdek. Luksus, spokój i harmonia – czy taki klimat panuje również pod maską testowego egzemplarza?

Diabeł wcielony

Niekoniecznie. Do napędu „naszej” srebrnej limuzyny użyto benzynowego silnika V6 o dużej pojemności 3.2-litra i mocy 218 KM. Motor połączono z automatyczną skrzynią biegów oraz oczywiście napędem na tylne koła. Tak naprawdę w tym wydaniu samochód dysponuje dwoma obliczami: można nim jeździć dostojnie, komfortowo i z gracją lub ostro przycisnąć jeśli chcemy pojechać dynamiczniej. Tandem w postaci sześciocylindrowej jednostki i automatu nie oznacza wcale w tym przypadku braku dynamiki. Wręcz przeciwnie – klasa C jest żwawa, dynamiczna i potrafi pokazać pazur. Zasługa w tym również sporego momentu obrotowego, który wynosi 310 Nm.

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Samochód prowadzi się pewnie, a układ kierowniczy wystarczająco daje wyczucie tego co dzieje się z przednimi kołami. Nie spodziewajmy się jednak po tym aucie, że dostarczy nam sportowych wrażeń z najwyższego szczebla – nie po to przecież kupuje się klasę C. Ma to być przede wszystkim wygodna oraz luksusowa limuzyna i z tego zadania wywiązuje się wyśmienicie.

Okiem matematyka

W dotychczasowych paragrafach testu mogliście przeczytać właściwie o samych zaletach prezentowanego Mercedesa. Czy to oznacza, że auto jest pozbawione wad? Z pewnością taka informacja ucieszyłaby niejednego, ale niestety pewne niedociągnięcia i typowe dla tego modelu przypadłości zawsze się znajdą. Oczywiście dbając o swój egzemplarz i odpowiednio go „pieszcząc”, odwdzięczy się nam bezproblemową eksploatacją i brakiem jakiś większych awarii.

Przy zakupie warto jednak zwrócić uwagę przede wszystkim na takie elementy jak korozja (tak tak, korozja, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z egzemplarzem powypadkowym), skomplikowana elektronika, która lubi czasem spłatać nieprzyjemnego psikusa, drążek stabilizatora czy też centralny zamek. Jak pokazują statystyki awaryjności, te elementy lubią się psuć i zanim kupimy naszą klasę C, warto zapoznać się ze sprawą od podszewki.

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Mercedes C320 W203 Elegance (2000)

Ceny używanych modeli na rynku wtórnym mają sporą rozbieżność. Jeśli szukamy wersji przedliftingowej (tak jak w przypadku testowego auta), musimy się liczyć z wydatkiem rzędu 25 – 35 tysięcy złotych (nasz kosztował 31 tysięcy). Odmiany odświeżone każą oczywiście sięgnąć nieco głębiej do kieszeni, ale pamiętajmy – wszystko zależy od nas, od określonego ogłoszenia, stanu samochodu i naszych pieniędzy. Prym na rynku wiodą wyraźnie samochody z silnikami diesla, ale wersje zasilane etyliną również można znaleźć.

W naszym przypadku była to najmocniejsza benzyna, która charakteryzuje się świetną trwałością, a dodatkowo na pokładzie znalazła się również instalacja LPG. Jeśli przerażają Was koszty utrzymania jednostki V6, zawsze można przełączyć zasilanie na gaz i „cieszyć się” spalaniem 12-14 litrów na trasie i 17-22 litrów w mieście. Porównując ceny na stacjach benzynowych zawsze będzie to spora oszczędność.

Oprócz tego plusem takiego Mercedesa nie jest wygórowana cena części zamiennych. Przykładowo: wymiana dwóch wahaczy przednich razem z robocizną to wydatek około 900 zł, a wymiana oleju w skrzyni biegów będzie nas kosztować „tylko” 1100 zł (ASO). Wydawać by się mogło, że skoro mamy do czynienia z tak ceniącą się marką to eksploatacja i utrzymanie samochodu będzie horrendalnie drogie, a tu całkiem miła niespodzianka.

Podsumowanie

Czy zaprezentowany Mercedes klasy C to lider swojego segmentu? Z pewnością należy stwierdzić, że zalicza się do ścisłej czołówki. Jego głównymi rywalami są BMW serii 3 oraz pochodzące z Ingolstadt Audi A4, więc walka o klienta nie jest łatwa. „Merc” kosztuje co prawda najwięcej z całej trójki, ale wydając na niego pieniądze jesteśmy świadomi czym jeździmy. Otrzymujemy przecież luksus, komfort, świetne wyposażenie oraz, dla niektórych ten element najważniejszy, czyli gwiazdę na masce. Oczywiście samym znaczkiem nie jeździmy, ale przyznacie chyba, że ten emblemat budzi na drodze respekt, a u swojego posiadacza niepohamowaną dumę.

DANE TECHNICZNE MERCEDES W203 3.2 + LPG
silnik / pojemność

benzyna / 3199 cm³

układ / liczba zaworów

V6 / 18

moc maksymalna

160 kW (218 KM) / 5700 obr/min

moment obrotowy

310 Nm

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

tył

skrzynia biegów

automat, 5 biegów

prędkość maksymalna

245 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

7,0 s

zużycie LPG*

12,8 / 18,0 / 15,5

dług. / szer. / wys.

4526 / 1726 / 1426 mm

rozstaw osi

2715 mm

masa własna

1640 kg

bagażnik w standardzie

455 l

pojemność zbiornika paliwa

62 l

INNE

przebieg

137.000

lata produkcji

2000-2007

cena

31,000 zł (czerwiec 2011)

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment