Hyundai Getz 1.1 – AUTO TEST

Na niedalekie podróże

czas trwania testu: 06-13.07.2007

test na dystansie: 674 km

W Europie Getz jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w swojej klasie. Jak zapewnia producent jest samochodem pewnym i niewątpliwie bezpiecznym (4/5 gwiazdek w testach EuroNCAP). Hyundai’a zainspirowała współczesność. Miał być autem funkcjonalnym, idącym z duchem czasu. My sprawdziliśmy, za co tak bardzo ceniony jest maleńki Getz.

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

STYLISTYKA

Nowy Hyundai Getz w wersji, którą otrzymaliśmy do testu to pięciodrzwiowy hatchback. Wygląd tego kompaktowego autka nie drażni oka, jednak nie potrafi przyciągnąć uwagi na dłużej. Unowocześniona wersja z 2006 roku nie odbiega urokiem od swego poprzednika. Projektanci Hyundai’a skusili się na podkręcenie temperatury w tej słodkiej „zabaweczce” poprzez wysmuklenie i wydłużenie lamp przednich. Taka zmiana dodała Getzowi odwagi na drodze. Modernizacji poddano także wygląd zderzaków i osłonę chłodnicy.

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Oprócz świateł wzrok przykuwa również zgrabna atrapa z pseudo chromowanym logiem Hyundai’a i smukłą linią po środku łączącą oba reflektory. Nie za duża maska Getza z delikatnymi przetłoczeniami kończącymi się mniej więcej na wysokości wycieraczek i zawartymi pomiędzy nimi spryskiwaczami szyb kryje pod sobą ładnie zabudowany silnik.

Przednia szyba prosto zaprojektowana, bez żadnych udziwnień. Widoczności nie utrudniają nawet boczne słupki, których fason jest dosyć szczupły i przemyślany. Po bokach producent zdecydował się na uwypuklenia idące przez całość auta na linii klamek drzwi. Techniczne zmiany objęły również tył auta. Tu Hyundai skupił uwagę na tylnich światłach.

Ich konstrukcja została delikatnie „odwrócona”. Światło stopu znalazło swoje miejsce w lekko wystającym spojlerze. Klapa bagażnika jest nie za ciężka i nie za duża gabarytowo. Dużym natomiast możemy nazwać tylni zderzak w kolorze nadwozia.

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

 

WNĘTRZE

Wnętrze Getza jest dosyć ciężkostrawne i marudne jak angielska pogoda, do której nie sposób się przyzwyczaić. Producent podkreśla, że także w środku zaszły znaczne zmiany. Wymianie poddano kierownicę, która na pierwszy rzut oka nie wydaje się inna. W testowym modelu była z dodatkami czerwonej skóry. Tapicerka również w czerwonej tonacji rozchmurzyła całe wnętrze. Nowym rozwiązaniem jest praktyczne podświetlenie schowka podręcznego. Wersja, którą mieliśmy okazje przetestować zawiera również prosty w obsłudze komputer pokładowy. Zegary Hyundai’a nie są zbyt ogromne, w przestarzałym kolorze żółto-zielonym, ale nie można zarzucić im nieczytelności. W Getzie panuje ład i harmonia.

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Wszystko jest uporządkowane i na swoim miejscu. Klasyczna konsola środkowa. U góry nawiewy, rzucający się w oczy, czerwony przycisk świateł awaryjnych kontrastujący z ciemną deską i tapicerką. Niżej radio, półeczka oraz regulacja nawiewów. Pocieszeniem może być spora ilość praktycznych schowków na drobiazgi.

Wbrew pozorom pozycja za kierownicą w Getzie jest nienagannie wygodna. Spora ilość miejsca na nogi. Według mnie to egoizm ze strony Hyundai’a, że oszczędzili komfortu dla pasażerów za równo z przodu (brak podłokietnika) jak i z tyłu. Miedzy przednimi fotelami znajduje się miejsce na 1,5 litrową butelkę napoju. Regulacja foteli odbywa się w sposób manualny. Hyundai Getz jest całkiem przyzwoicie wyposażony. Posiada dwie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz aktywne zagłówki foteli przednich.

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

W Getzie regulowana jest wysokość kolumny kierownicy i pasów bezpieczeństwa z przodu. Poza tym należy wspomnieć o centralnym zamku, elektrycznie sterowanych szybach. Bagażnik jest prosty i całkiem pojemny jak na auto o takich rozmiarach. Przestrzeń bagażowa wynosi 254 l, a po złożeniu siedzeń 977 l.

SILNIK

Jednostką napędową testowanego Getza jest najmniejszy z dostępnych silników, 1,1 litrowy benzyniak o mocy 66 KM i 99 Nm momentu obrotowego. Takie dane nie zachwycają. Rozpędzenie ważącego tylko 955 kg Koreańczyka zajmuje prawie 16 s. a prędkość maksymalna wynosi 155 km/h. Spalanie w mieście wynosi 7,1 l / 100 km i maleje do 5 l na trasie. Średni uzyskany wynik w cyklu mieszanym wyniósł 5,7 l. Nie jest źle. Ale zważywszy na pojemność silnika i osiągi, mogłoby być oszczędniej.

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

Hyundai Getz 1.1

PODSUMOWANIE

Zanim zdecydujemy się na Hyundaia możemy wybierać pośród wielu innych producentów. Getz na pewno nie zaskoczy nas dynamiką i solidnym wykonaniem. Jazda w zakrętach to nic innego jak wielka podsterowność. Auto jedzie jak chce. Wygląd zewnętrzny zostawiam do państwa oceny .

Cena wersji testowej wynosi 35 700 zł. Podstawową 3 drzwiową wersję „Comfort” z identycznym silnikiem można nabyć za 33 900 zł. Producent udziela trzyletniej gwarancji mechanicznej bez limitu kilometrów.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1086 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 12

moc maksymalna

48,5 kW (66 KM) @ 5500 obr/min

moment obrotowy

99 Nm @ 3200 obr/min

zawieszenie przód

niezależne MacPhersona, sprężyny śrubowe

zawieszenie tył

belka skrętna, sprężyny śrubowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów manualna, 5-biegowa
prędkość maksymalna 155 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h

15,8 s

zużycie paliwa*

7,1 / 5,0 / 5,7

dług. / szer. / wys.

3825 / 1665 / 1490 mm

rozstaw osi

2455 mm

masa własna / dopuszczalna

955 / 1440 kg

bagażnik w standardzie

254 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

977 l

pojemność zbiornika paliwa

45 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata bez limitu km

przeglądy

co 15 tys. km

cena wersji podstawowej

33,900 zł wersja 3 drzwiowa

cena wersji testowanej

35,700 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska ; Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment