Prezentujemy unikatową kolekcję 20 plakatów reklamowych, tworzących interesującą opowieść o dziejach reklamy Skody. Zebrane plakaty pokazują, jak reklamowała się Skoda na przestrzeni lat – od 1905 roku aż po dziś dzień.
Skoda w swych reklamach stawia przede wszystkim na humor, oryginalność i pomysłowość. Kreatywne kampanie to sposób na wyróżnienie się spośród innych marek samochodowych oraz zaprezentowanie swojej wyjątkowości. Oglądając plakaty Skody często mamy wrażenie, że ze względu na ich niebanalny pomysł i interesującą formę, można by – niektóre z nich – bez problemu wykorzystać również we współczesnych kampaniach reklamowych.
Zapraszamy do zapoznania się z inspirującą i niezwykłą historią plakatu reklamowego Skody.
|
Pierwsze informacje reklamowe na temat samochodów marki Laurin & Klement ukazywały się na łamach prasy. Nie posiadały charakterystycznego stylu ani grafiki i były prawdopodobnie tworzone ręcznie przez różnych pracowników firmy. Plakat przedstawia okładkę pierwszego wydania firmowego kwartalnika Auto – Laurin – Klement, który był prawdopodobnie również ostatnim wydaniem tego pisma. |
|
Sposobem przedstawiania samochodów marki L&K w roku 1913 była prezentacja wszystkich modeli na jednym plakacie, a hasło reklamowe tej jednej z pierwszych kampanii brzmiało: „Oblibené tvary karoserii Laurin & Klament” (Ulubione oblicza karoserii Laurin & Klament). Plakat ukazywał zróżnicowanie modeli samochodów, które były adresowane do wielu grup społecznych. |
|
W roku 1925 doszło do fuzji przedsiębiorstwa L&K z koncernem przemysłowym zlokalizowanym w Pilźnie. Koncern ten rozwinął się pod kierownictwem swojego założyciela, inżyniera Emila Škody. Pierwsze hasło informujące o zmianie nazwy firmy pojawiło się na plakatach, które prezentowały Model 110 i brzmiało: „Akciova společnost, dřive Škodovy závody” (Spółka akcyjna, wcześniej Zakłady Skody). |
|
Koncern Skoda wraz z przejęciem firmy Laurin & Klement stał się dużym producentem samochodów. Pojazdy te miały konstrukcję opracowaną w przejętej firmie i na atrapie chłodnicy aż do 1928 r. nosiły znaczek L&K. Do tego znaczka od sierpnia 1925 r. dołączono drugi – Skoda. Plakat pochodzi z kampanii promującej Model 110, który był ostatnim modelem L&K i równocześnie pierwszym wyprodukowanym po przejęciu zakładu L&K przez firmę Skoda. |
|
W latach trzydziestych XX wieku Vilem Rotter i jego agencja przeprowadzili kampanię reklamową dla koncernu Skoda. Kiedy na rynku pojawiła się Skoda Popular firma postawiła na promocję swoich samochodów na tle podróży długodystansowych, w których brały udział samochody marki Skoda. W ten sposób eskapady w odległe zakątki świata stały się elementem oficjalnego programu promocyjnego Skody. W latach 1936-1938 małżeństwo Škulinas przejechało wzdłuż i wszerz Afrykę. Dokonali tego pokonując 52,000 km Skodą Rapid. Plakat obrazuje trasę ich niesamowitej podróży, a jednocześnie reklamuje Skodę Rapid, dzięki której udało im się bezpiecznie przejechać „czarny kontynent”. |
|
W trudnych czasach międzywojennych Skoda musiała postawić w swych kampaniach reklamowych na oryginalność i pomysłowość. Plakat prezentuje logo Skody – skrzydlatą strzałę, w której umieszczono popularną wówczas Skodę Popular 1100 OHV. |
|
Po II wojnie światowej Skoda cieszyła się wielką popularnością i eksportowała samochody do całej Europy Zachodniej, gdyż od zawsze cechowała się wyszukaną stylistyką i niezawodnością. Plakaty, promujące Skodę poza granicami Czechosłowacji, charakteryzowały się dużym formatem oraz obecnością logo Skody. Slogan reklamowy był w języku urzędowym państwa, w którym przeprowadzano akcję reklamową. Plakat pochodzi z kampanii reklamowej Skody w Danii. |
|
Po wojnie Skoda została przekształcona w przedsiębiorstwo państwowe AZNP Mlada Boleslav (czes. Automobilové závody narodný podnik). Plakaty promujące w tamtych latach Skodę 1102 pozbawione były charakterystycznego logo marki i skupiały się wyłącznie na prezentacji graficznej samochodu, który wkomponowany był w kolorowe tło. Nie umieszczano na plakatach haseł reklamowych. |
|
Skoda 1102 wytwarzana była w wielu wersjach nadwoziowych. O nowościach trzeba było informować społeczeństwo, które po wojnie bardzo doceniało osiągnięcia przemysłu państwowego. Kampania reklamowa Skody 1102 miała na celu zaprezentowanie unowocześnionych wersji: roadstera oraz czterodrzwiowego sedana. Dla uwidocznienia różnic samochody zostały przedstawione na jednym plakacie reklamowym. |
|
W roku 1952 ruszyła kampania reklamowa Skody 1200, pierwszego samochodu Skody, wyprodukowanego w całości ze stali. Na plakacie Skodę 1200 wkomponowano w ogniste języki, które nie trawią nowej Skody, gdyż do jej produkcji wykorzystano innowacje technologiczne. Logo Skody umieszczono w nazwie modelu i wyeksponowano je jako najbardziej czytelny znak jakości, z której słynęła marka. |
|
W latach 50-tych na przekaz reklamowy duży wpływ miało państwo. Samochody były symbolem sukcesu socjalistycznego przemysłu. Skoda Octavia na jednej z pierwszych reklam przedstawiona została na tle szarej socjalistycznej rzeczywistości, aby każdy potencjalny klient zorientował się, że Skoda jest idealnym samochodem dla wszystkich ludzi, a jednocześnie tym, co wyróżni ich z szarości. |
|
Kampania reklamowa Skody Felicja ukazuje idealne połączenie czteroosobowego samolotu (1957-1968) Morava L 200 i zmodernizowanej Felicji z 1961 roku. W latach 60-tych te dwa produkty były chlubą i dumą czeskiego przemysły maszynowego. Na plakatach oprócz samochodów marki Skoda zaczynają pojawiać się ludzie oraz dodatkowe elementy krajobrazu. |
|
W latach 70-tych nastąpiły przemiany w sposobie realizacji kampanii reklamowych Skody. Do projektowania plakatów zaczęto wykorzystywać profesjonalne zdjęcia pojazdów, wykonywane w studiu fotograficznym. Plakaty stawały się bardziej nowoczesne i podkreślały wyjątkowość marki, ale nadal nie umieszczano na nich sloganów reklamowych. Plakat przedstawia reklamę luksusowej Skody 110 LS (Super Lux), której atutem były podwójne reflektory przednie. |
|
W roku 1970 w filii zakładów w Kvasinach rozpoczęto produkcję dwudrzwiowego coupé Škoda 110 R. Produkcja tej sportowej odmiany „stodziesiątki” trwała całą dekadę, aż do 1980 roku. Plakat, reklamujący nowy model Skody, utrzymany był w ciemnej tonacji, ale w umiejętny sposób eksponował nowoczesność Skody 110 R coupe, która wprawdzie nie zajmuje wiele miejsca na plakacie, ale i tak jest jego najbardziej widocznym punktem. Tradycyjnie już pojawia się na plakacie również logo Skody. |
|
Reklamę Skodzie poza granicami Czechosłowacji zapewniała agencja handlu zagranicznego Mokotov, która zajmowała się badaniem potrzeb klientów na rynku motoryzacyjnym Europy Zachodniej. Z ich inicjatywy i pod ich doświadczonym okiem w roku 1974 powstał plakat, który prezentował, jak zmieniało się oblicze Skody na przestrzeni lat 1894-1974. |
|
Wiek XXI przyniósł nowe rozwiązania i inspiracje w designie Skody, a tym samym w charakterze plakatów reklamowych. Ujednolicono graficzne elementy plakatów i wprowadzono informacje związane z akcjami promocyjnymi. Nowa szata graficzna charakteryzuje się wcięciem w górnym prawym rogu, w którym umieszczone zostało odświeżone logo firmy, a nad nim slogan Simply clever (pol. Przemyślane rozwiązania). Kreatywne kampanie Skoda Auto Polska S.A. to sposób na wyróżnienie się spośród innych marek samochodowych. Plakat humorystycznie informuje o wyprzedaży modeli Skody z rocznika 2006. |
|
Jakość samochodów marki Skoda zyskała uznanie szerokiego grona odbiorców. Zaawansowana technologia i przemyślane rozwiązania są niezmiennie doceniane przez kierowców. Gra słów i zabawna przygoda wywołują uśmiech na twarzy, a jednocześnie budzą zainteresowanie Skodą Roomster. |
|
Reklamę, aby była efektywna, należy dostosować do sytuacji rynkowej. W przypadku promocji Skody Octavia Scout 4×4 w Polsce odwołano się do haseł z kampanii wyborczej, gdzie politycy obiecywali swoim wyborcom kilometry autostrad, ale danego słowa nie dotrzymali. W oryginalny i sarkastyczny sposób wykorzystała tę sytuację Skoda do zaprezentowania na polskim rynku nowego modelu Octavia Scout 4×4, której innowacyjność i zaawansowana technologia pozwoli komfortowo oraz maksymalnie bezpiecznie podróżować po polskich drogach. |
|
Nowa Fabia wyróżnia się spośród konkurencji nie tylko nowoczesną technologią, ale przede wszystkim oryginalnym, nietuzinkowym designem. Reklama dla nowego modelu Skody Fabia promuje możliwość zamówienia samochodu o wyjątkowej stylistyce – z dachem w białym kolorze. Skierowana jest do ludzi, którzy utożsamiają się z Fabią, tworząc nowoczesny, niepowtarzalny duet. Pomysłowa kompozycja plakatu pozwala na wyeksponowanie motywów wiodących, czyli białych fryzur i białego dachu samochodu. |
|
Skoda wie, co dobre, i zawsze jest na bieżąco z nowinkami technicznymi. Limitowaną edycję stylowej Skody Roomster uatrakcyjnia techniczna ikona przenośnych odtwarzaczy muzycznych iPod. Na plakacie wyeksponowano uśmiechniętą kobietę, która symbolizuje, że najważniejsze dla Skody jest zadowolenie jej klientów i dopasowanie się do trendów, obowiązujących na rynku motoryzacyjnym. |