Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody

5 sierpnia 2009
Bez kategorii, Nowości Skoda

Prezentujemy unikatową kolekcję 20 plakatów reklamowych, tworzących interesującą opowieść o dziejach reklamy Skody. Zebrane plakaty pokazują, jak reklamowała się Skoda na przestrzeni lat – od 1905 roku aż po dziś dzień.


Skoda w swych reklamach stawia przede wszystkim na humor, oryginalność i pomysłowość. Kreatywne kampanie to sposób na wyróżnienie się spośród innych marek samochodowych oraz zaprezentowanie swojej wyjątkowości. Oglądając plakaty Skody często mamy wrażenie, że ze względu na ich niebanalny pomysł i interesującą formę, można by – niektóre z nich – bez problemu wykorzystać również we współczesnych kampaniach reklamowych.

Zapraszamy do zapoznania się z inspirującą i niezwykłą historią plakatu reklamowego Skody.

Kliknij na miniaturkę plakatu aby zobaczyć go w całej okazałości.

Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Pierwsze informacje reklamowe na temat samochodów marki Laurin & Klement ukazywały się na łamach prasy. Nie posiadały charakterystycznego stylu ani grafiki i były prawdopodobnie tworzone ręcznie przez różnych pracowników firmy. Plakat przedstawia okładkę pierwszego wydania firmowego kwartalnika Auto – Laurin – Klement, który był prawdopodobnie również ostatnim wydaniem tego pisma.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Sposobem przedstawiania samochodów marki L&K w roku 1913 była prezentacja wszystkich modeli na jednym plakacie, a hasło reklamowe tej jednej z pierwszych kampanii brzmiało: „Oblibené tvary karoserii Laurin & Klament” (Ulubione oblicza karoserii Laurin & Klament). Plakat ukazywał zróżnicowanie modeli samochodów, które były adresowane do wielu grup społecznych.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody W roku 1925 doszło do fuzji przedsiębiorstwa L&K z koncernem przemysłowym zlokalizowanym w Pilźnie. Koncern ten rozwinął się pod kierownictwem swojego założyciela, inżyniera Emila Škody. Pierwsze hasło informujące o zmianie nazwy firmy pojawiło się na plakatach, które prezentowały Model 110 i brzmiało: „Akciova společnost, dřive Škodovy závody” (Spółka akcyjna, wcześniej Zakłady Skody).
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Koncern Skoda wraz z przejęciem firmy Laurin & Klement stał się dużym producentem samochodów. Pojazdy te miały konstrukcję opracowaną w przejętej firmie i na atrapie chłodnicy aż do 1928 r. nosiły znaczek L&K. Do tego znaczka od sierpnia 1925 r. dołączono drugi – Skoda. Plakat pochodzi z kampanii promującej Model 110, który był ostatnim modelem L&K i równocześnie pierwszym wyprodukowanym po przejęciu zakładu L&K przez firmę Skoda.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody W latach trzydziestych XX wieku Vilem Rotter i jego agencja przeprowadzili kampanię reklamową dla koncernu Skoda. Kiedy na rynku pojawiła się Skoda Popular firma postawiła na promocję swoich samochodów na tle podróży długodystansowych, w których brały udział samochody marki Skoda. W ten sposób eskapady w odległe zakątki świata stały się elementem oficjalnego programu promocyjnego Skody. W latach 1936-1938 małżeństwo Škulinas przejechało wzdłuż i wszerz Afrykę. Dokonali tego pokonując 52,000 km Skodą Rapid. Plakat obrazuje trasę ich niesamowitej podróży, a jednocześnie reklamuje Skodę Rapid, dzięki której udało im się bezpiecznie przejechać „czarny kontynent”.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody W trudnych czasach międzywojennych Skoda musiała postawić w swych kampaniach reklamowych na oryginalność i pomysłowość. Plakat prezentuje logo Skody – skrzydlatą strzałę, w której umieszczono popularną wówczas Skodę Popular 1100 OHV.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Po II wojnie światowej Skoda cieszyła się wielką popularnością i eksportowała samochody do całej Europy Zachodniej, gdyż od zawsze cechowała się wyszukaną stylistyką i niezawodnością. Plakaty, promujące Skodę poza granicami Czechosłowacji, charakteryzowały się dużym formatem oraz obecnością logo Skody. Slogan reklamowy był w języku urzędowym państwa, w którym przeprowadzano akcję reklamową. Plakat pochodzi z kampanii reklamowej Skody w Danii.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Po wojnie Skoda została przekształcona w przedsiębiorstwo państwowe AZNP Mlada Boleslav (czes. Automobilové závody narodný podnik). Plakaty promujące w tamtych latach Skodę 1102 pozbawione były charakterystycznego logo marki i skupiały się wyłącznie na prezentacji graficznej samochodu, który wkomponowany był w kolorowe tło. Nie umieszczano na plakatach haseł reklamowych.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Skoda 1102 wytwarzana była w wielu wersjach nadwoziowych. O nowościach trzeba było informować społeczeństwo, które po wojnie bardzo doceniało osiągnięcia przemysłu państwowego. Kampania reklamowa Skody 1102 miała na celu zaprezentowanie unowocześnionych wersji: roadstera oraz czterodrzwiowego sedana. Dla uwidocznienia różnic samochody zostały przedstawione na jednym plakacie reklamowym.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody W roku 1952 ruszyła kampania reklamowa Skody 1200, pierwszego samochodu Skody, wyprodukowanego w całości ze stali. Na plakacie Skodę 1200 wkomponowano w ogniste języki, które nie trawią nowej Skody, gdyż do jej produkcji wykorzystano innowacje technologiczne. Logo Skody umieszczono w nazwie modelu i wyeksponowano je jako najbardziej czytelny znak jakości, z której słynęła marka.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody W latach 50-tych na przekaz reklamowy duży wpływ miało państwo. Samochody były symbolem sukcesu socjalistycznego przemysłu. Skoda Octavia na jednej z pierwszych reklam przedstawiona została na tle szarej socjalistycznej rzeczywistości, aby każdy potencjalny klient zorientował się, że Skoda jest idealnym samochodem dla wszystkich ludzi, a jednocześnie tym, co wyróżni ich z szarości.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Kampania reklamowa Skody Felicja ukazuje idealne połączenie czteroosobowego samolotu (1957-1968) Morava L 200 i zmodernizowanej Felicji z 1961 roku. W latach 60-tych te dwa produkty były chlubą i dumą czeskiego przemysły maszynowego. Na plakatach oprócz samochodów marki Skoda zaczynają pojawiać się ludzie oraz dodatkowe elementy krajobrazu.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody W latach 70-tych nastąpiły przemiany w sposobie realizacji kampanii reklamowych Skody. Do projektowania plakatów zaczęto wykorzystywać profesjonalne zdjęcia pojazdów, wykonywane w studiu fotograficznym. Plakaty stawały się bardziej nowoczesne i podkreślały wyjątkowość marki, ale nadal nie umieszczano na nich sloganów reklamowych. Plakat przedstawia reklamę luksusowej Skody 110 LS (Super Lux), której atutem były podwójne reflektory przednie.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody W roku 1970 w filii zakładów w Kvasinach rozpoczęto produkcję dwudrzwiowego coupé Škoda 110 R. Produkcja tej sportowej odmiany „stodziesiątki” trwała całą dekadę, aż do 1980 roku. Plakat, reklamujący nowy model Skody, utrzymany był w ciemnej tonacji, ale w umiejętny sposób eksponował nowoczesność Skody 110 R coupe, która wprawdzie nie zajmuje wiele miejsca na plakacie, ale i tak jest jego najbardziej widocznym punktem. Tradycyjnie już pojawia się na plakacie również logo Skody.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Reklamę Skodzie poza granicami Czechosłowacji zapewniała agencja handlu zagranicznego Mokotov, która zajmowała się badaniem potrzeb klientów na rynku motoryzacyjnym Europy Zachodniej. Z ich inicjatywy i pod ich doświadczonym okiem w roku 1974 powstał plakat, który prezentował, jak zmieniało się oblicze Skody na przestrzeni lat 1894-1974.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Wiek XXI przyniósł nowe rozwiązania i inspiracje w designie Skody, a tym samym w charakterze plakatów reklamowych. Ujednolicono graficzne elementy plakatów i wprowadzono informacje związane z akcjami promocyjnymi. Nowa szata graficzna charakteryzuje się wcięciem w górnym prawym rogu, w którym umieszczone zostało odświeżone logo firmy, a nad nim slogan Simply clever (pol. Przemyślane rozwiązania). Kreatywne kampanie Skoda Auto Polska S.A. to sposób na wyróżnienie się spośród innych marek samochodowych. Plakat humorystycznie informuje o wyprzedaży modeli Skody z rocznika 2006.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Jakość samochodów marki Skoda zyskała uznanie szerokiego grona odbiorców. Zaawansowana technologia i przemyślane rozwiązania są niezmiennie doceniane przez kierowców. Gra słów i zabawna przygoda wywołują uśmiech na twarzy, a jednocześnie budzą zainteresowanie Skodą Roomster.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Reklamę, aby była efektywna, należy dostosować do sytuacji rynkowej. W przypadku promocji Skody Octavia Scout 4×4 w Polsce odwołano się do haseł z kampanii wyborczej, gdzie politycy obiecywali swoim wyborcom kilometry autostrad, ale danego słowa nie dotrzymali. W oryginalny i sarkastyczny sposób wykorzystała tę sytuację Skoda do zaprezentowania na polskim rynku nowego modelu Octavia Scout 4×4, której innowacyjność i zaawansowana technologia pozwoli komfortowo oraz maksymalnie bezpiecznie podróżować po polskich drogach.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Nowa Fabia wyróżnia się spośród konkurencji nie tylko nowoczesną technologią, ale przede wszystkim oryginalnym, nietuzinkowym designem. Reklama dla nowego modelu Skody Fabia promuje możliwość zamówienia samochodu o wyjątkowej stylistyce – z dachem w białym kolorze. Skierowana jest do ludzi, którzy utożsamiają się z Fabią, tworząc nowoczesny, niepowtarzalny duet. Pomysłowa kompozycja plakatu pozwala na wyeksponowanie motywów wiodących, czyli białych fryzur i białego dachu samochodu.
Zobacz jak ewoluowały reklamy Skody Skoda wie, co dobre, i zawsze jest na bieżąco z nowinkami technicznymi. Limitowaną edycję stylowej Skody Roomster uatrakcyjnia techniczna ikona przenośnych odtwarzaczy muzycznych iPod. Na plakacie wyeksponowano uśmiechniętą kobietę, która symbolizuje, że najważniejsze dla Skody jest zadowolenie jej klientów i dopasowanie się do trendów, obowiązujących na rynku motoryzacyjnym.

źródło: autowizja / Skoda

Leave A Comment