Estetyka i pomysł |
czas trwania testu: 07-12.06.2009 test na dystansie: 905 km |
Z nową Laguną w nadwoziu coupe mieliśmy do czynienia już dwukrotnie. Tym razem w nasze ręce wpadł egzemplarz z mocnym dieslem pod maską. Inżynierowie Renault nie próżnują, dzięki czemu spod ich ołówków wychodzą coraz ciekawsze projekty. O aucie można powiedzieć tyle, że oprócz wyglądu, którym wciąż zachwycamy się pomimo upływu czasu posiada wiele walorów użytkowych. Prezentacja trzeciej generacji pojazdu miała miejsce na międzynarodowych targach we Frankfurcie. Temu samemu wydarzeniu towarzyszyła również premiera modelu Coupe Concept, który aktualnie jest hitem designerskim na rynku europejskim. Testowany model oficjalnie zadebiutował w maju ubiegłego roku na festiwalu filmowym w Cannes i GP Monako. W teście kolejna porcja wrażeń w guście francuskim.
STYLISTYKA
Ekspresyjna linia nadwozia, uwodzicielskie kształty i agresywny charakter są znakiem rozpoznawczym Laguny Coupe. Pojazd posiada klasę i wyrafinowanie, a wszystko to podsycane jest zadziornymi detalami. Pikantna aparycja auta łączącego w sobie styl i sportowe ambicje jest efektem wzorowania się na idei dynamizmu. Sferyczna linia dachu zespolona z gładko osadzoną klapą bagażnika oraz wąskie, maksymalnie wysmuklone szyby boczne są elementem rozpoznawczym aut tego typu, ale Laguna oprócz schematu na którym oparta jest konstrukcja coupe posiada również cechy indywidualne, do których należą między innymi kuriozalne, nowoczesne reflektory tylne wykonane w technologii diod elektroluminescencyjnych, wymowna osłona chłodnicy zajmująca niemal całą powierzchnię zderzaka oraz geometryczne lampy przednie uzupełnione soczewkami.
Doskonale z białym lakierem komponują się ponadto chromowane dodatki takie jak listwy wokół szyb. W lusterkach zewnętrznych zintegrowano kierunkowskazy, linię boczną urozmaica skromne przetłoczenie u dołu drzwi. Z tyłu podziwiać można ekscentryczny projekt klapy bagażnika oraz dwa chromowane wydechy wzbudzające respekt podróżujących za nami. Sylwetka w rzeczy samej prezentuje się doskonale. Ostateczny efekt urozmaicają siedemnastocalowe felgi aluminiowe będące częścią wyposażenia standardowego Laguny Coupe w wersji Initiale.
WNĘTRZE
Sportowo, estetycznie, z pomysłem – tak zostało zaprojektowane wnętrze testowanego auta. Pod względem wizualnym Laguna wywiera pozytywny wrażenie. Jeśli chodzi o jakość, w tej kwestii również należy się aplauz. Francuzi zdecydowali się na użycie miękkich plastików, nie tylko bezpiecznych, ale też odpornych na upływ czasu. Deska rozdzielcza o łagodnym rysie ozdobiona została elementami w kolorze aluminium. Panel centralny o filigranowych przyciskach mieści w sobie dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz wielofunkcyjne radio ze zmieniarką na sześć płyt. Nad nim znajduje się duży, a co za tym idzie czytelny wyświetlacz nawigacji satelitarnej.
Cechą nawigacji jest przyzwoita dokładność, ale niestety obsługa wymaga chwili przyuczenia. Komunikaty przekazywane są kierowcy w języku angielskim, co może dla niektórych stać się uciążliwe, a nawet denerwujące. System nawigacji obsługiwany jest z panelu przycisków usytuowanego tuż za automatyczną przekładnią w tunelu środkowym. Sportowa, trójramienna kierownica obszyta miękką skórą świetnie leży w dłoni. Jest zwarta i doskonale wyprofilowana przez co manewrowanie pojazdem jest nadzwyczaj przyjemne. Wyposażono ją w przyciski obsługi radia oraz regulator prędkości. Za nią umieszczono estetyczne zegary analogowe – element rzadko spotykany w nowych Renówkach, który zastąpiono zegarami cyfrowymi. Pomiędzy nimi znalazło się miejsce dla polskojęzycznego komputera pokładowego informującego o stanie technicznym pojazdu, poziomie paliwa, zasięgu, spalaniu a także sprawującego kontrolę nad ciśnieniem w oponach. Sportowe fotele pokryto delikatną skórą w kolorze czarnym. Dzięki optymalnie dopasowanemu profilowi zapewniają świetne trzymanie boczne. Możliwość wszechstronnej regulacji pozwala dodatkowo na dostosowanie pozycji za kierownicą według własnych potrzeb. W wypadku gdy autem podróżuje więcej niż jedna osoba do dyspozycji służy funkcja zapamiętywania indywidualnych konfiguracji. W takich warunkach żadna podróż Laguną nie niesie za sobą nieprzyjemnych konsekwencji.
Dla uwydatnienia komfortu kierowca ma do dyspozycji szeroki podłokietnik ze schowkiem. W podróży może ułatwiać sobie życie dzięki będącym stale pod ręką przyciskom obsługi radia, tempomatowi, elektrycznie regulowanym, składanym i podgrzewanym lusterkom zewnętrznym wzbogaconym w pamięć ustawień, elektrycznie sterowanym szybom i wielu innym gadżetom. Chociaż Laguna, którą mieliśmy okazję testować jest rodowitym coupe, w tym wypadku nie sprawdza się tutaj stereotyp o niskiej funkcjonalności i skromnej ilości miejsca. Na tylnej kanapie mieszczą się dwie rosłe osoby. Obie mają zasobną ilość miejsca wokół siebie. Niestety z miejscem na nogi jest trochę gorzej, zwłaszcza gdy podróżujący z przodu zagospodarują większą część kokpitu. Swobody ruchów nie ogranicza zbytnio nisko osadzony dach. Pomiędzy siedziskami znajduje się wygodny podłokietnik. W wyposażeniu standardowym Laguny w wersji Initiale znajdziemy ponadto automatyczny hamulec postojowy, eliptyczne reflektory ksenonowe z czarnymi kloszami i funkcją „Follow Me Home”, podgrzewanie foteli przednich, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, kartę zbliżeniową Renault Hands Free, radar cofania z możliwością odłączenia z regulacją częstotliwości sygnału dźwiękowego, układ wspomagania przy parkowaniu przodem oraz zestaw naprawczy koła zapasowego.
|
|
Oprócz tego bez żadnych dopłat otrzymujemy rewelacyjny system audio BOSE Sound System odtwarzającym płyty CD/MP3 ze wzmacniaczem cyfrowym i zestawem dziesięciu głośników z których wydobywa się kojący, przestrzenny dźwięk. System ponadto posiada Bluetooth umożliwiający zintegrowanie telefonu z naszym autem. Laguna Coupe udostępnia 423 litry przestrzeni bagażowej. Wystarcza to na swobodne przewożenie większości ekwipunku. Ładowność ogranicza trochę nieforemny otwór bagażowy. Pakowanie większych przedmiotów może być nie tylko trudne, ale nawet całkiem niemożliwe. Przydaje się czasem możliwość składania tylnej kanapy. We wnętrzu znajdziemy sporą ilość schowków na drobiazgi. Schowek znajdujący się przed pasażerem posiada ponadto przydatną funkcję chłodzenia.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Jednostką napędową testowanej Laguny jest turbodoładowany diesel o sporej pojemności sięgającej 3 litrów. Przy 3750 obrotach na minutę jest on w stanie wygenerować 235 KM. Dzięki zwartej przekładni automatycznej, specyfikacji silnika a także dopracowanej trakcji rozpędzenie auta do pierwszej setki możliwe jest w 7,3 sek. Prędkość maksymalna wynosi 242 km/h. Laguna zachwyca nie tylko dynamizmem i żwawością ale także komfortem jazdy. Doskonale dopracowane zawieszenie niweluje efekty uboczne poruszania się po lichych nawierzchniach a jednocześnie zapewnia autu optymalną sztywność.
|
|
Nawet przy wysokich prędkościach auto nie traci przyczepności i nie wykazuje skłonności do pod i nad sterowności. Laguna przy pomocy systemów tj. ESP (system stabilizacji toru jazdy), czy HBA (układ wspomagania nagłego hamowania) niemal natychmiastowo ingeruje w zachowanie pojazdu, sprawując przy tym pełną kontrolę i gwarantując maksymalne bezpieczeństwo. Trzylitrowy diesel w cyklu miejskim zużywa 11,5 l ON/100km. Na trasie spalanie wynosi około 6,3 l a w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 8,6 l.
PODSUMOWANIE
Renault Laguna Coupe z dieslem pod maską to konkretna propozycja. Nie dość, że jest fenomenalnie skonstruowana, spektakularnie urodziwa i komfortowa, to do tego ma w sobie magnetyzm. Wraz z Laguną otrzymujemy wypasione wyposażenie, wygodę podróżowania i ponadprzeciętne osiągi. Barierą w drodze do kupna Laguny może być cena, która w przypadku testowanej wersji wynosi 179,500 zł i francuski rodowód, do którego nie każdy ma przekonanie, zwłaszcza jeśli chodzi o silnik dCi.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 2998 cm³ |
układ / liczba zaworów |
V6 / 24 |
moc maksymalna |
173 kW (235 KM) @ 3750 obr/min |
moment obrotowy |
450 Nm @ 1500 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
automatyczna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
242 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
7,3 s |
zużycie paliwa* |
11,5 / 6,3 / 8,6 |
dług. / szer. / wys. |
4643 / 1812 / 1398 mm |
rozstaw osi |
2694 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1630 / 2050 kg |
bagażnik w standardzie |
423 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
66 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
3 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
119.500 zł silnik 2.0 T |
cena wersji testowanej |
179,500 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski ; Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!