Toyota Camry będzie produkowana z napędem hybrydowym!

17 czerwca 2008
Bez kategorii, Nowości Toyota

Z dalekiej Australii dociera kolejna nowość największego koncernu motoryzacyjnego na świecie. Już w 2010 roku, fabryka Toyoty Altona w Melbourne rozpocznie produkcję wersji hybrydowej. Po Priusie i serii Lexusa, to kolejne otwarcie na ten nowatorski sposób zasilania w samochodach nowej generacji.


Decyzję o produkcji Camry hybrid ogłosił Katsuaki Watanabe, prezydent Toyota Motor Corporation podczas spotkania z Kevinem Ruddtem w Nagoi.

– Zdecydowaliśmy się na produkcję hybrydowej Toyoty, ponieważ Australijczycy są żywo zainteresowani sprawami ekologii, w tym ociepleniem klimatu i emisja toksycznych substancji. Hybrydowa Camry będzie odpowiedzią na te oczekiwania, mamy nadzieję, nie ostatnią – powiedział Katsuaki Watanabe, TMC President.

Nowy model będzie kolejnym samochodem (Aurion, Camry, Tarago, Avensis Verso) budowanym na taśmie fabryki Altona. Toyota zakłada, że linia produkcyjna może wytworzyć 10 tys. egzemplarzy rocznie. Specjaliści od marketingu wierzą, iż hybrydowa Camry nie będzie unikalnym egzemplarzem tylko na rynku australijskim, oczekują podobnego zainteresowania ze strony klientów w rodzimej Japonii i USA.

– Przyznajemy, że rząd federalny usilnie zabiega o nowe, ekologiczne technologie wprowadzane na rynek australijski. Wierzymy, iż zarówno rząd, jak i przemysłowcy z Kraju Kangura podzielą nasze starania mające na celu dostarczanie nowych technologii i kolejnych miejsc pracy – powiedział Max Yasuda, CEO Toyota Australia.

Z technicznego punktu widzenia

Camry, podobnie jak bardziej znany hybrydowy Prius, będzie miała cztery cylindry pod maską. Jako dodatkowe źródło zasilania pracuje tu bezszelestnie wydajny silnik elektryczny. Ten zgrany tandem potrafi sporo. Dodatkowo posiada funkcję stop&go tj. motor benzynowy, automatycznie jest wyłączany np. podczas stania w korku czy zjeździe ze wzniesienia. Przekłada się to bezpośrednio na dodatkową oszczedność paliwa.

Obowiązuje tu podobna fizyczna zasada, oparta na zjawisku rekuperacji (czyli pozyskiwaniu energii) podczas hamowania. Ta, zwykle tracona energia zostaje przetworzona i zmagazynowana w hybrydowym akumulatorze nowej generacji. To wystarcza, by na krótkich dystansach (do 1,5 mili) zasilanie odbywało się z wykorzystaniem silnika elektrycznego. To on dostarcza maksymalnego momentu obrotowego już od najniższych rejestrów prędkości obrotowej (wynika to z charakterystyki pracy motoru elektrycznego). Oprócz korzyści dot. niskiej emisji CO2 i NOx takie rozwiązanie dostarcza wymiernych atutów finansowych, gdyż średnie zużycie benzyny maleje o ok. 30 proc. w porównaniu z typowym silnikiem Otto.

Potwierdzają się także atuty bezpieczeństwa biernego i czynnego. Przez siedem lat eksploatacji Priusa w Australii nie zanotowano ani jednego przypadku uszkodzenia ciała kierowcy i pasażera podczas kolizji.

Nowe wydajne akumulatory hybrydowe (litowo-jonowe, podobne do tych stosowanych w laptoach) mają wydłużony okres pracy, według niepotwierdzonych opinii pracują dożywotnio, co więcej nie wydzielają charakterystycznego (nieprzyjemnego) zapachu.

Toyota i jej lepiej urodzona siostra Lexus, to światowi liderzy napędów hybrydowych

Toyota jest niekwestionowanym liderem na światowym rynku, sprzedała już ponad 1,5 mln hybrydowych pojazdów. W kwietniu tego roku sprzedano milionowego Priusa. Specjaliści japońskiego producenta oczekują, że miesięczna sprzedaż Priusa w Australii osiągnie 10 tys. egz. miesięcznie.

Toyota nie ustaje w poszukiwaniu nowych technologii i dostarczaniu systemów hybrydowych (najnowszych technologii wtrysku paliwa i oprogramowania do komputerów ECU). W dobie niezrozumiałego zawirowania wokół cen ropy naftowej, technologia hybrydowa może być antidotum na monopolistyczne zakusy eksporterów ropy naftowej.

Do czasu seryjnej produkcji wydajnych ogniw paliwowych „fuel cell” hybrydowe napędy mogą wydajnie obniżyć zanieczyszczanie środowiska naturalnego na całym świecie. Naszym zdaniem, obok technologii CNG, powinny do 2020 roku odegrać wiodącą rolę na motoryzacyjnym firmamencie.

O tym, że jest to właściwy kierunek rozwoju przekonuje nas Honda (Insight, IMA, Civic CNG, FCX Clarity, wkrótce Jazz hybrid), BMW hydrogen 7 oraz koncern General Motors.
Nowa Camry z silnikiem benzynowym sprzedawana jest już w polskich salonach, niestety specjaliści z TMP nie potwierdzili informacji dotyczących sprzedazy napędu hybrydowego w polskich salonach. Przynajmniej do 2010 roku.

źródło: autoflesz.pl / Moto Target

Leave A Comment