Skoda w Genewie

7 marca 2008
Bez kategorii, Nowości Skoda

Targi motoryzacyjne w Genewie w roku 2008 stanowią kamień milowy w 113-letniej historii firmy Skoda Auto. W świetle jupiterów staje nowa Skoda Superb, sztandarowy produkt nowej gamy modeli.


Cechujący się elegancją projektu, atrakcyjną gamą silników i imponującą przestronnością, z sukcesem zwieńcza gamę modeli proponowaną przez tę, cieszącą się długą tradycją, czeską markę.

Skoda prezentuje szeroki wybór modeli, który obejmuje nową generację Fabii, w tym Fabię Combi, a także atrakcyjnego Roomstera, Octavię w wersji liftback i Octavię Combi. Najwybitniejszy model koncernu Skoda Auto – Skoda Superb po raz pierwszy oficjalnie prezentuje swą nową odsłonę właśnie na genewskich targach motoryzacyjnych. Na tle swego poprzednika wyróżnia się jeszcze bardziej eleganckim wykonaniem, wysoką jakością materiałów oraz wysmakowaną stylistyką, spotykaną w samochodach klasy wyższej.

Prezentacji nowego Superba towarzyszą wielkie nadzieje. Nie tylko potencjał, ale i sukces jego poprzedników obligują, by mierzyć wysoko. Zobowiązaniem jest też sama tradycja. Należy pamiętać, że już w latach 30-tych i 40-tych Skoda produkowała limuzynę o nazwie Superb. Ówczesny model ugruntował reputację czeskiej firmy, cieszącej się długą tradycją jednego z najlepszych producentów samochodów na świecie. Gdy w 2001 roku wprowadzono na rynek pierwszego współczesnego Superba, Skoda powróciła do segmentu zaniedbywanego przez trudne lata planowej, komunistycznej gospodarki. Pierwsze nowoczesne Superby „przybyły, zobaczyły, zwyciężyły”. Skutecznie rywalizowały o uznanie klientów oraz w testach porównawczych z konkurentami z klasy wyższej i wyższej średniej.

Superb mieści się w grupie pionierów swej klasy oferujących proekologiczne rozwiązania. Przyjazna dla środowiska wersja GreenLine wyposażona czterocylindrowy silnik TDI PD DPF, o pojemności 1,9 i mocy 77 kW/105 KM, charakteryzuje się zużyciem paliwa rzędu zaledwie 5,1 l/100 km, co przekłada się na emisję CO2 równą tylko 136 g/km. To pierwszy przypadek, w którym emisja CO2 samochodu z tego segmentu jest niższa niż zakładany limit 140 g/km.


Tajemnica obniżenia zużycia paliwa tkwi w optymalizacji aerodynamicznej nowego Superba. Precyzyjne dostrojenie przodu ulepsza parametry przepływu powietrza. Powierzchnia czołowa samochodu została zmniejszona przez obniżenie nadwozia o 15 mm, usprawniając tym samym cyrkulację powietrza pod nadwoziem. Także zmniejszenie masy nowego modelu Superb GreenLine okazało się pomocne w zmniejszaniu poziomu zużycia paliwa. Zamiast ciężkiego koła zapasowego, w bagażniku znajduje się teraz zestaw do naprawy opon. Standardowe wyposażenie obejmuje opony o niskim oporze toczenia, a przede wszystkim dłuższą przekładnię, prowadzącą z kolei do obniżenia momentu skokowego przy tej samej prędkości i dostosowania kontroli silnika. To kolejne znaczące kroki w celu obniżenia zużycia paliwa, a także emisji dwutlenku węgla.

Jeszcze zanim rozgorzała dyskusja o zmianach klimatycznych, Skoda Auto była orędownikiem działań na rzecz ochrony środowiska. Ekonomiczne silniki charakteryzujące się niską emisją zanieczyszczeń, stosowanie materiałów pozwalających chronić zasoby naturalne oraz energooszczędne procesy produkcyjne są podstawą zrównoważonych relacji między pojazdem a środowiskiem naturalnym. Ochrona środowiska jest jednym z priorytetów firmy już od wielu lat. Dlatego też powstały proekologiczne wersje Fabii, Fabii Combi, Octavii i Octavii Combi, ochrzczone wspólną nazwą GreenLine. Nowy model Superb od momentu pojawienia się na rynku także ma swojego przedstawiciela w ekologicznej serii GreenLine. Obniżenie zużycia paliwa ma zdecydowanie pozytywny wpływ na środowisko, szczególnie w przypadku większych samochodów, zazwyczaj przejeżdżających rocznie więcej kilometrów niż pojazdy małe i kompaktowe.

Koncepcja multi-fuel opracowana przez Skoda Auto to gwarancja mobilności w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. W skład paliwa wchodzą benzyna i etanol. Mieszanka ta może składać się nawet z 85% paliwa otrzymanego z biomasy. Samochód napędzany takim paliwem cechuje się niemal neutralnym poziomem emisji dwutlenku węgla, co oznacza, że spaliny są praktycznie w całości neutralizowane w procesie fotosyntezy. Obecnie Skoda Auto sprzedaje Octavię MultiFuel w Szwecji, gdzie dystrybucja etanolu jest już bardzo popularna. Bez wątpienia rozwiązanie to upowszechni się także na innych rynkach europejskich. Octavia MultiFuel wyposażona jest w silnik 1.6 MPI o mocy 75 kW (102 KM).


Na Targach w Genewie duże zainteresowanie mogą wzbudzić także dwie nowe, sportowe wersje Skody Octavia RS. Prezentowane w roli siłaczy zdolnych do szybkiego zrywu dzięki nowym, dwulitrowym silnikom wysokoprężnym z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa, generującym moc do 125 kW (170 KM) i jednocześnie gwarantującym płynność jazdy. Zautomatyzowana skrzynia biegów DSG daje Octavii RS (TDI CR DPF, poj. 2,0 l, moc 125 kW) jeszcze lepszą zwrotność.

źródło: Skoda / Mototarget

Leave A Comment