Hyundai i-Blue wyznacznikiem napędu przyszłości

19 września 2007
Bez kategorii, Hyundai Nowości

Nowy, napędzany wodorem, bezspalinowy protyp o nazwie i-Blue wyposażony w ogniwa paliwowe (Fuel Cell Electric Vehicle – FCEV) firmy Hyundai Motor Company ma swój światowy debiut na trwających właśnie 62. Miedzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w Niemczech.


Opracowany w stylistyczno-technicznym centrum Hyundaia w miejscowości Chiba w Japonii koncepcyjny model i-Blue jest zapowiedzią konstruktorów przyszłego modelu produkcyjnego z napędem FCEV. Nowa platforma i-Blue jest dostosowana do wcielenia trzeciej generacji technologii ogniw paliwowych Hyundaia, która jest obecnie rozwijana w instytucie badań eko-technologicznych Hyundaia w Mabuk w Korei.

Zgodnie z tematem przewodnim targów, „See What’s Driving the Future”, który skupia się na zrównoważonym rozwoju i ochronie klimatu, i-Blue ukazuje znaczący krok w kierunku komercjalizacji pojazdów Hyundaia wyposażonych w ogniwa paliwowe. W przeciwieństwie do poprzednich prototypów, które były budowane na platformach SUV, i-Blue to przedstawiciel nowego segmentu D z nadwoziem 2+2 typu CUV. Warto wiedzieć, że mniejsza platforma pojazdu wymaga większego doświadczenia technicznego.

„i-Blue to pierwszy Hyundai od początku zaprojektowany w celu zastosowania opracowanej przez nas technologii napędu ogniwami paliwowymi, który posuwa tak bardzo do przodu nasz program R&D”
– powiedział dr Hyun-Soon Lee, Prezes ds. Badań i Rozwoju. „Nasz zespół inżynierów z sukcesem zaprojektował auto z napędem alternatywnym w pełni zachowując taki sam poziom bezpieczeństwa, komfortu i osiągów, jaki oferują samochody z napędem tradycyjnym.”

Hyundai podejmuje wielki wysiłek, aby pojazdy zasilane ogniwa paliwowymi trafiły do masowej produkcji w następnej dekadzie.

Zasilanie trzecią generacją technologii zasilania ogniwami paliwowymi

i-Blue jest zasilany silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW i pakietem ogniw paliwowych. Napełniony sprężonym wodorem (700bar) znajdującym się w 115 litrowym zbiorniku, i-Blue może przejechać ponad 600 km na jednym tankowaniu i osiąga maksymalną prędkość 165 km/h.

Pakiet ogniw paliwowych i-Blue znajduje się pod podłogą pojazdu, a nie w komorze silnika jak w pojeździe Tucson FCEV drugiej generacji. To powoduje, że samochód ma idealne rozłożenie masy 50:50 dla optymalnego prowadzenia i operowania dynamiką. Ponadto, przenosząc pakiet ogniw paliwowych pod podłogę pojazdu, w komorze silnika jest więcej miejsca, co zapewnia lepszy przepływ powietrza i chłodzenie. i-Blue jeździ niemal bezgłośnie i zapaleni kierowcy będą zachwyceni przyspieszeniem zespołu napędowego. Podobnie, jak w przypadku poprzednich prototypów, i-Blue emituje tylko parę wodną, stanowiąc niezachwiane poświęcenie Hyundaia technologii FCEV jako realnej, przyjaznej dla środowiska alternatywie dla tradycyjnego silnika spalinowego.


Prototyp

i-Blue jest zaawansowanym koncepcyjnym crossoverem, typu sports tourer o futurystycznej stylistyce z komfortem jazdy sedana i wszelkimi użytecznymi funkcjami minivana. Jak sugeruje jego nazwa, i-Blue posiada kolejnej generacji przyjazny dla środowiska system ogniw paliwowych. i-Blue jest również wyposażony w najnowszej generacji system informacyjny umożliwiający kierowcy sterowanie funkcjami pojazdu (HMI-Human-Machine Interface) pokazujący przyszłość samochodów. W przeciwieństwie do swoich poprzednich prototypów, które były budowane na platformach SUV, i-Blue to przedstawiciel nowego segmentu D z nadwoziem 2+2 typu CUV. To stanowi krok do przodu w kierunku rozwoju masowej produkcji, jako że system napędu przy użyciu ogniw paliwowych jest trudniejszy do integracji w mniejszych nadwoziach typu rekreacyjno-użytkowego.

Koncept projektu jednoczy Ying i Yang

Koncepcyjny i-Blue FCEV posiada dynamiczną i elegancką konstrukcję zewnętrzną, przypominającą filozofię TaeKuk opartą na motywach Ying i Yang. Według tej filozofii przeciwne siły jednoczą się w idealną równowagę i tworzą coś nowego. Nadwozie i-Blue zostało zaprojektowane przez połączenie dwóch różnych figur geometrycznych, kwadratu i koła, tym samym tworząc kształt podobny do rombu.

Połączenie zaawansowanej technologii z komfortem i bezpieczeństwem pasażerów i-Blue posiada futurystyczną stylistykę wnętrza typu ”flow-form H2O” zapewniającą relaksującą, rozciągniętą pozycję siedzącą kierowcy i pasażerów. Kierowców i-Blue zachwyci innowacyjny, przypominający samolot układ kierowniczy, który integruje konsolę dotykową umożliwiając kierowcy trzymanie rąk na kierownicy podczas obsługi systemów audio-wizualnych pojazdu. Trójwymiarowy wyświetlacz przezierny (HUD) zwiększa bezpieczeństwo i wygodę. To, co dzieje się na zewnątrz jest stale wyświetlane dzięki systemowi kamer znajdujących się dookoła samochodu. i-Blue zawiera dużo więcej cech zwiększających wygodę, takich jak boczne i tylne monitory podglądu.

Wygląd zewnętrzny

Jako pojazd użytkowy typu crossover, łączący w sobie najmocniejsze strony sedana i pojazdu rekreacyjnego oraz motywy konstrukcyjne wyrażające tradycyjne piękno Korei, i-Blue stworzył nową kategorię pojazdów.

Od pokrywy silnika i przedniego błotnika przez słupek boczny A, kabinę aż po tylny błotnik widać perfekcyjną równowagę form. Filozofia TaeKuk wyrażona w harmonii objętości i powierzchni, wyrazistych liniach przedniego i tylnego błotnika przyczynia się do niesamowitego wyglądu zewnętrznego pojazdu.

Wygląd przedniej maski przypomina konstrukcyjnie wygląd maski pokazywanego wcześniej prototypu Hyundai Genesis przedstawiającego kierunek dla przyszłych projektów.

Osłona chłodnicy i reflektory przednie przybrały kształt kryształowego szkła obrazując odpływ wody z systemu ogniw paliwowych, a mocny i dynamiczny wygląd tyłu przybiera kształt pionowych i poziomych form na wzór skrzydeł samolotu.

Kamery zainstalowane w przednim reflektorze, tylnej lampie zespolonej i górnej lampie realizują funkcjonalny i zaawansowany technicznie projekt.

Wnętrze

i-Blue posiada futurystyczną stylistykę wnętrza typu ”flow-form H2O”, co zapewnia relaksującą, rozciągniętą pozycję siedzącą kierowcy i pasażerów. Kierowców i-Blue zachwyci innowacyjny, przypominający samolot układ kierowania, który integruje konsolę dotykową umożliwiając kierowcy trzymanie rąk na kierownicy podczas obsługi systemów audio-wizualnych pojazdu. Trójwymiarowy wyświetlacz przezierny (HUD) zwiększa bezpieczeństwo i wygodę.

Dane techniczne pojazdu i-Blue napędzanego ogniwami paliwowymi (FCEV)

Długość 4,850 mm
Szerokość 1,850 mm
Wysokość 1,600 mm
Rozstaw osi 2,850 mm
Opony 285/50 R20
Układ napędowy Silnik elektryczny 100 kW
Moc ogniw paliwowych 100 kW
Ciśnienie w zbiorniku paliwa 700 bar
Rodzaj paliwa Sprężony wodór
Pojemność zbiornika paliwa 115 litrów
Max. zasięg na jednym zbiorniku 600km

Strategia Hyundaia dotycząca prac badawczo-rozwojowych

Hyundai Motor Company jest w czołówce firm prowadzących badania z wykorzystaniem zaawansowanej technologii. We wrześniu 2005 roku, Hyundai świętował wielkie otwarcie swojego Instytutu Badań Eko-Technologicznych w Mabuk w Korei, w którym przeprowadzane są wszystkie prace R&D (badawczo-rozwojowe) dotyczące przyjaznych technologii, koncentrując wysiłki Hyundaia na rozwoju alternatywnych układów napędowych w jednym supernowoczesnym obiekcie.

Hyundai Motor Company bierze udział w krajowych i międzynarodowych programach testujących ogniwa paliwowe. W Stanach Zjednoczonych Hyundai jest członkiem Kalifornijskiego Stowarzyszenia Ogniw Paliwowych (California Fuel Cell Partnership-CaFCP) od 2000 roku. CaFCP to współpraca 31 organizacji członkowskich skupiająca producentów samochodów, dostawców energii, agencje rządowe i firmy zajmujące się technologią ogniw paliwowych, które pracują razem, aby promować komercjalizację pojazdów zasilanych wodorem z ogniw paliwowych. Pojazdy FCEV Hyundaia – pierwszej generacji Santa Fe i drugiej generacji Tucson – były testowane na obiekcie należacym do stowarzyszenia w Sacramento w Kalifornii. Ponadto, pojazdy FCEV Hyundai pomyślnie ukończyły pięć sponsorowanych przez stowarzyszenie rajdów drogowych odbywających się prawie na całym obszarze stanu Kalifornia.

W 2004 roku Hyundai współpracował z Chevron Corp. i UTC Power w celu wprowadzenia programu testującego flotę 32 pojazdów. Ten pięcioletni program na zasadzie dzielenia kosztów jest sponsorowany przez Amerykański Departament Energetyki. Celem programu jest rozwój i pokaz bezpiecznego, wygodnego i niezawodnego wytwarzania energii opartego na dystrybucji wodoru, pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi i infrastruktury pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi oraz kształcenie kluczowych odbiorców na temat stosowania wodoru jako potencjalnego paliwa do transportu i wytwarzania energii.

Obecnie Hyundai testuje swoje pojazdy w Hyundai America Technical Center w Chino (Kalifornia), California Air Resources Board w Sacramento (Kalifornia); AC Transit w Oakland (Kalifornia), Southern California Edison w Rosemead oraz U.S. Army TACOM w Warren w stanie Michigan.

Technologia ogniw paliwowych

Pojazd wyposażony w ogniwa paliwowe jest zasilany energią elektryczną wytwarzaną przez system przetwarzania energii nazywany „fuel cell” (ogniwo paliwowe). Ogniwo paliwowe powoduje reakcję chemiczną pomiędzy wodorem i tlenem nazywaną elektrolizą, w wyniku której powstaje czysta woda i energia w postaci elektryczności sprawiająca, że pojazd wyposażony w ogniwa paliwowe nie zanieczyszcza środowiska.

Centralne części ogniwa stanowią membrana elektrolitowa (która przepuszcza protony i blokuje przepływ elektronów) i dwubiegunowe płyty (posiadające kanaliki dla reagujących gazów). Aby osiągnąć odpowiednią energię do napędzania silnika, kilkaset ogniw łączy się w „pakiet”, który wytwarza energię elektryczną. Jedynym produktem ubocznym z tej rekcji jest czysta woda, co sprawia, że pojazd wyposażony w ogniwa paliwowe nie zanieczyszcza środowiska.

Ponadto, całkowita wydajność jest większa niż ta z pojazdów posiadających tradycyjny silnik spalinowy, ponieważ ogniwa paliwowe bezpośrednio przetwarzają energię chemiczną (paliwo) na energię elektryczną bez dodatkowego przetwarzania energii chemicznej na mechaniczną. Dowodem na to może być ilość przejechanych kilometrów na litr spalanego paliwa. Tucson FCEV, główny pojazd Hyundaia testujący ogniwa paliwowe jest w stanie pokonać 24 km na 1 litrze paliwa, podczas gdy Tucson z tradycyjny silnikiem spalinowym przejedzie niecałe 12 km na 1 litrze paliwa.

Hyundai Motor Company bierze udział w wielu krajowych i międzynarodowych programach testujacych. Firma podjęła ogromny wysiłek, aby rozpocząć masową produkcję pojazdów z takim napędem już w latach 2012-2015. Zespół Fuel Cell Technical Team w HMC obecnie współpracuje z zespołami Chassis i Cockpit Module Design Teams w innych centrach R&D. Jeden z projektów ma na celu rozwój unikalnej struktury platformy dla pojazdów wyposażonych w ogniwa paliwowe.

i-Blue FCEV

Napędzany przez silnik elektryczny i-Blue jeździ niemal bezgłośnie. Został zaprojektowany tak, aby umożliwic łatwą i wygodną obsługę, która sprawia, że jazda jest bezstresowa i pozwala na odpoczynek kierowcy. Jednakże, zapaleni kierowcy będą zachwyceni prędkością przyspieszenia elektrycznie napędzanego pojazdu. Hyundai dużo inwestuje w R&D, aby móc za kilka lat rozpocząć masową produkcję pojazdów takich jak i-Blue.

System elektryczny

Aby poprawić bezpieczeństwo jazdy, i-Blue został wyposażony w najbardziej zaawansowaną technologię elektroniczną do obsługi systemu HMI (Human Machine Interface).

Hologram HUD (projekcja przestrzeni)

Hologram wyświetlacza przeziernego HUD umożliwia bezpieczną jazdę przez cały czas dostarczając kierowcy bardzo ważnych informacji poprawiających widoczność i bezpieczeństwo. Hologram HUD jest umieszczony nad licznikami nad powierzchnią maski, doskonałym punktem minimalizującym ruchy gałek ocznych kierowcy.

System monitorujący wokół całego samochodu

Stosując najnowsze techniki przetwarzania obrazów, system monitorujący zapewnia zewnętrzny wirtualny widok pojazdu pomagający w idealnym i bezpiecznym parkowaniu. Kierowca może prowadzić samochód bez utraty poczucia kierunku i odległości, ponieważ zewnętrze ujęcie bierze pod uwagę nawet wszystkie niewidoczne obszary z punktu widzenia kierowcy. To, co dzieje się na zewnątrz jest stale wyświetlane dzięki systemowi kamer znajdujących się dookoła samochodu. Więcej cech zwiększających wygodę, takich jak boczne i tylne monitory podglądu jest pokazanych na pojeździe koncepcyjnym i-Blue.

Wyświetlacz ciekłokrystaliczny

Każda informacja dla kierowcy jest wyświetlana na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym. Wszystkie informacje włączając kontrast, zawartość i regulację jaskrawości są również prezentowane dla uzyskania optymalnego ustawienia parametrów. Standardowy licznik i informacje multimadialne ASV są również wyświetlane i użytkownicy mają mozliwość dostosowania funkcji zgodnie z indywidulanymi potrzebami.

Podsumowanie

Hyundai prezentuje i będzie nadal prezentował swoje przyszłe wizje za pomocą samochodów koncepcyjnych. Dzięki prototypowi o nazwie QarmaQ wystawionemu na tegorocznych targach w Genewie, podkreśliliśmy nasze starania w budowaniu wizerunku producenta przyjaznego dla środowiska. Pokazany we Frankfurcie i-Blue jest kolejnym krokiem w odpowiednim kierunku, aby pokazać auta typu sports tourer o futurystycznych kształtach z szerokim zakresem nowej technologii dostosowanej wyłącznie dla systemu wykorzystującego ogniwa paliwowe. Z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój i prezentacje nowych, ekscytujących samochodów koncepcyjnych na przyszłych targach samochodowych.

źródło: Hyundai

Leave A Comment