Peugeot 308 RC Z – Concept car

4 sierpnia 2007
Bez kategorii, Nowości Peugeot

Peugeot 308 pojawi się na rynku europejskim w ciągu kilku tygodni. Nowy kompaktowy hatchback w segmencie samochodów średnich; trwa licytacja argumentów mających na celu pozyskanie, co raz to liczniejszej klienteli. Atutami nowej 308-ki jest nie tylko półwysoka architektura, wspaniałe obszerne wnętrze, widzialność i doświetlenie, ale także doskonałe zachowanie się na drodze, bogata gama silników o doskonalych osiągach i wysoki poziom bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia jest staranność w zakresie doboru i wykonania wszystkich elementow wygodnego wnętrza. Na koniec rasowa i aerodynamiczna kocia sylwetka, nadająca pojazdowi zdecydowaną i bardzo dobrze rozpoznawalną osobowość.


Nadwozia 3 1 5-drzwiowe 308-ki stanowią tylko część wielkiego programu „T7”.
O ile niektóre wersje zostały już z góry przewidziane i rozpropagowane, to inne istnieją tylko na szkicach stylistów i w marzeniach inżynierów – pasjonatów automobilowych.

Czasami jednak ich nieuczesane i zwariowane fantazje doczekują się w końcu realizacji. Ich ucieleśnieniem są „rzeźby” automobilowe z pogranicza marzeń i rzeczywistości. I tak oto dotarliśmy do naszego concept car kryjącego się pod nazwą 308 RC Z.

Warunki techniczno-ekonomiczne

Istotą marzeń było stworzenie pojazdu pozwalającego sfokalizować w sobie przyjemność prowadzenia, intensywność emocji – jednym słowem pojazdu lekkiego i sprawnego, w pełni respektujacego wymogi środowiskowe.

Taki zespół uwarunkowań techniczno-ekonomicznych narzucił Marce ogrom pracy. Jego podstawowe wytyczne stanowiły inspiracje dla przedmiotu 4-go konkursu design (P.L.E.A.S.E).


Architektura

Koncepcyjny 308 RC Z to jeszcze jeden przykład „plaisir automobile” według Peugeot. Tak oto powstało trójbryłowe Coupé 2+2, o wszechstronnym przeznaczeniu użytkowym, gwarantującym nowoczesność stylu, oryginalność i doskonałość proporcji.

Postanowiono opracować pojazd możliwie jak najlżejszy, dzięki zastosowaniu licznych elementów z aluminium, takich jak dwa łuki obramowujące kabinę i stanowiące czytelny element stylistyki zewnętrznej. Równie lekkie są lusterka wsteczne w obudowie poliwęglanowej i liczne elementy nadwozia z włókna szklanego.

Fakt wykorzystania 308-ki jako bazy wyjściowej przynosi wielorakie korzyści.
Pozwala między innymi na:

– Zastosowanie bardzo podrasowanej stylistyki przodu pojazdu

– Wykorzystanie maksimum elementów opracowanych dla seryjnego hatchbacka, co uprościło realizację studyjnego coupé

– dowartościowanie mocnych punktów hatchbacka, które przy tej wersji mogą być wykorzystane jeszcze bardziej efektywnie (elementy zawieszenia i koła jezdne, wyposażenie, płynna deska rozdzielcza,…).

Podniesiona linia, jak też styl dopracowany w każdym calu, gwarantują pierwszorzędną aerodynamikę (SCx tylko 0,65), doskonałe efekty w zakresie osiągów, zużycie paliwa i respekt dla norm środowiskowych emisji CO2.

Z długością 4,276 (identyczną jak w hatchbacku), szerokością 1,840 (25 mm więcej niż w hatchbacku), wysokością tylko 1,320 m, 308 RC Z nabiera doskonałych proporcji, stylu bardzo dynamicznego a drogi trzyma się doskonale.

Styl zewnętrzny

Stylistyka przodu z 308-ki, szczególnie ekspresyjna, harmonizuje doskonale z proporcjami pojazdu studyjnego.

Emblemat Lwa spoczywa na czymś, co śmiało można nazwać „nosem pokrywy silnika”. Począwszy od tego miejsca, linie stylistyczne podnoszą się na pokrywę i znajdują przedłużenie w dwóch łukach z polerowanego aluminium,. Wszystko to układa się w kształt litery V, w sposób bardzo płynny i sprawia w każdych okolicznościach wrażenie ruchu. Płynność ta ulega spotęgowaniu przez ciągłość optyczną od wielkiej szyby przedniej, poprzez dach z karbonu i tylnią szybę z przyciemnianego poliwęglanu. Przednie kocie oczy, w sposób ciągły przechodzą w linię pokrywy silnika. Cztery „cylinderki” w każdym reflektorze, oferują jasność przeszywającego „spojrzenia”. Cylinderki wyraźnie widać poprzez gładkie szyby reflektorów.

Przedni pas różni się od 308-ki hatchbacka sportową linią, bardziej wyostrzoną, pod względem kształtu jedynego wlotu powietrza i reflektorów przeciwmgielnych, natomiast krata wyróżnia się tym, że jest chromowana..

Patrząc z przodu, możemy wyróżnić poszczególne „muskuły” z silnie zaznaczonymi przednimi błotnikami, boki o bogatej rzeźbie w dolnej części i szczególnie wyeksponowane tylne błotniki. Drzwi oferują wrażenie pędu, gwarantując ciągłość wizualną między nurkującym przodem i uniesionym tyłem.

Całość osadzona na 19-calowych kołach sugeruje siłę, solidną budowę i dynamikę, jak zwierz szykujący się do skoku.

Specyfika kształtów szyby tylnej wymagała zastosowania poliwęglanu zamiast szkła. Jej dwie wybrzuszone formy, rozpoczynające się od dachu, nadają pojazdowi oryginalny wyraz stylistyczny i mają swój udział w efektywności aerodynamicznej. Design klapy bagażnika uwzględnia spływ strug powietrza, bagażnik, którego przestrzeń stanowi element aerodynamicznie nośny wsparty na tylnej osi i przechodzący w spoiler, co pozwala zachować czystość linii pojazdu. Logo Marki znalazło swe miejsce w wytłoczeniu w kształcie litery U, symetrycznie z przednią pokrywą, którego wnętrze oferuje efektowne retro-podświetlenie w nocy. Wystarczy tylko nacisnąć na znaczek lwa, aby odblokować zamek bagażnika. Tylne światła otaczają szerokie „biodra” pojazdu.

Wyposażone w diody elektroluminescencyjne, zwężają się w pas o kolorze rubinowym, rozdzielone stylizowanym pazurem, przezroczyste, pełnią funkcję kierunkowskazów.

Podwójna, centralna końcówka rury wydechowej, mieści się w silnie rozbudowanym pasie tylnym zachodzącym na nadwozie. By uzyskać taki efekt, tłumik umieszczono poprzecznie, co pozwoliło na wygospodarowanie miejsca na koło zapasowe i dyfuzor aerodynamiczny.

Bardzo specyficzny szary metalizowany lakier, powstał z zastosowaniem ekskluzywnej technologii, polegającej na wprowadzeniu do jego masy cząstek metalu bardzo silnie rozdrobnionych. Sprawia to wrażenie, że pojazd wykrojono w jednej bryle oraz że jego linia stylistyczna jest czysta i wymodelowana w nadwoziu.

Wygodne wnętrze pojazdu

Studyjny 308 RC Z przejął na szczęście deskę rozdzielczą z hatchbacka. Czysta, elegancka i płynna, nie zakłóca widzenia na zewnątrz, dzięki silnemu pochyleniu i dzięki współgraniu z ogromną szyba przednią. Oferuje światło, widoczność i wspaniałe doznania przestrzenne.
Podobnie jak w hatchbacku, wykończenie ku wygodzie użytkowników doprowadzono do perfekcji. Starannie dobierano stylistykę każdego elementu i zastosowano szlachetne i miłe w dotyku materiały, dające dodatkowo wspaniały efekt wizualny.

Deskę rozdzielczą w całości pokryto skórą. Zastosowano wkładki chromowane, z aluminium lub z czarnej laki. Każdy element zawiera sportowe akcenty z górnej półki. W tym też duchu umieszczono chronometr Bell&Ross ® w samym środku deski rozdzielczej, między dwoma nawiewami; jego tło świetnie koresponduje z zestawem wskaźników usytuowanym na wprost stanowiska kierowcy.

Innym ewidentnym świadectwem ekskluzywności pojazdu są kubełkowe fotele przednie, każde wykończone uchwytem – uchem z polerowanego aluminium, stopu który znajdujemy na panelach drzwiowych, co stanowi specyficzny akcent stylistyczny tego koncepcyjnego pojazdu. Wszystko też podporządkowano twardym regułom ergonomicznym, czyniąc ze stanowiska kierowcy miejsce pozwalające na doskonałe panowanie nad pojazdem.

Z tyłu, dwa dodatkowe, składane miejsca pokrywa skóra. Dzięki temu utrzymano modułowość pojazdu, o wszechstronnym zastosowaniu. Na złożonym tylnym siedzeniu można swobodnie położyć worek golfowy a maksymalna przestrzeń bagażnika i jego długość użytkowa pozwalają na schowanie górskiego roweru!

Mechanika

Sercem Peugeot 308 RC Z jest jednostka 1,6 l THP pochodząca z najnowszej oferty silników zaprojektowanych i opracowanych w kooperacji, między PSA Peugeot Citroën i Grupą BMW . Protoplasta tej jednostki EP6DTS jest na wyposażeniu seryjnego 207 RC i dysponuje mocą 128 kW (≈175 KM).

W przypadku 1,6 l THP, dzięki specjalnej kalibracji silnika opracowanej na potrzeby naszego pojazdu studyjnego, udało się podwyższyć moc do 160 kW (≈218 KM). Charakteryzuje się on niesamowitą elastycznością eksploatacyjna i maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm, będącym do dyspozycji od najmniejszych prędkości obrotowych silnika, który za pomocą overboosta może dojść chwilowo aż do 300 Nm. Jest to niesamowite „odejście” w każdych okolicznościach.

Innowacyjna turbosprężarka typu Twin-Scroll optymalnie wykorzystuje spaliny dla zagwarantowania maksymalnego parcia turbiny, natomiast wysokociśnieniowy system wtrysku bezpośredniego benzyny poprawia spalanie i ogólną sprawność silnika.

Silnik współpracuje z nowo opracowaną 6-przełożeniową mechaniczną skrzynią biegów.
Ten zespół napędowy ma, w przypadku 308 RC Z, swój znaczny udział w uzyskaniu szczególnie efektywnej syntezy osiągów i zużycia paliwa. Prędkość maksymalną 235 km/h osiąga nasz bolid na 6 biegu, a 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 7 sekundach od startu. Wystarczy też tylko 7,5 s, aby na piątym biegu przejść od 80 do 120 km/h. Przy tym wszystkim zużycie paliwa jest bardzo przyzwoite, tylko 6,7 l/100 km w cyklu mieszanym, co daje 160 g/km emisji CO2.

Zawieszenia i koła jezdne

Do tradycji konceptów Peugeot zaliczyć należy zawieszenie przednie z rozłączną zwrotnicą, zrobione z wykorzystaniem sporej ilości aluminium, co ma swój udział w ogólnym odciążeniu pojazdu.

Pojazd nadzwyczaj dobrze trzyma się drogi, zachowuje precyzyjnie kierunek jazdy, pozwalając mile spędzać czas za kierownicą.

Zawieszenie tylne z belką skrętną, dwoma wahaczami i zabudowanym drążkiem stabilizatora. Ze szczególną starannością konstruktorzy podeszli do rozstawu zawieszenia, poszerzając go z przodu aż o 59 mm (w stosunku do hatchbacka). Dodając do tego solidne szerokie opony uzyskano doskonałe stabilne posadowienie nadwozia gwarantujące precyzję prowadzenia pierwszej klasy.

Hamulce przednie bazują na solidnych tarczach wentylowanych o średnicy aż 360 mm i zaciskach czterotłoczkowych. Na 19-calowe alufelgi trafiło ogumienie Michelin Pilot Sport w rozmiarze 245/40 (PS2 245/40 R19).

Bezpieczeństwo

Nawet, jeśli chodzi o pojedynczy model, ekipy Peugeot idą zawsze na całość, do granic marzeń, nie pozostawiając niczego przypadkowi. Szczególna wagę przywiązuje się do zagadnień związanych z bezpieczeństwem.

Jak już wspomniano 308 RC Z znakomicie sprawuje się na drodze, co stanowi doskonały pierwszy przyczynek do bezpieczeństwa. Cennym uzupełnieniem są systemy przeniesione z hatchbacka 308, między innymi alarm niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL) i dwufunkcyjne ksenonowe reflektory kierunkowe,

Podobnie w zakresie bezpieczeństwa biernego, 308 RC Z przejął elementy konstrukcji seryjnej, zwłaszcza 3 ciągi rozkładu naprężeń w przypadku uderzenia z przodu. Ich sztywność i programowany zgniot mają za zadanie pochłonąć maksimum siły uderzenia.

Wreszcie usługa połączenia alarmowego „Peugeot Urgence”, związana z systemem telematycznym RT4 pojazdu, jest elementem bezpieczeństwa osób trzecich, poprzez lokalizację pojazdu i w sytuacji wyższej konieczności emisję odpowiednich komunikatów alarmowych

Jak wszystkie pojazdy studyjne, 308 RC Z jest wspaniałym laboratorium pomysłów, pozwalającym na opracowywanie i testowanie nowych koncepcji, awangardowych rozwiązań technicznych, oraz na realizację wizji stylistycznych, łamiąc wszelkie ograniczenia przemysłowe.
Te unikalne pojazdy stanowią często, w większym lub mniejszym stopniu inspirację dla produkcji seryjnej.

Są one swego rodzaju drogowskazem dla przyszłości Marki, wyznaczając kierunki postępu, jako gwiazdy nocą wskazujące drogę. Nawet, jeżeli są one zbyt daleko by je dosięgnąć, mamy niejednokrotnie wrażenie, że wystarczy mocno, bardzo mocno wyciągnąć rękę, aby zerwać jedną z nich….

Leave A Comment