Peugeot 307

Następcą produkowanego przez wiele lat i mocno już wysłużonego Peugeota 306 jest nowoczesny model 307. Na rynku polskim samochód ten wszedł do sprzedaży w roku 2001.


Klienci zainteresowani tym kompaktowym samochodem wybierać mogą między trzy- i pięciodrzwiowym hatchbackiem. Nadwozie w niczym nie przypomina swego poprzednika a jego stylistyka nawiązuje do nowej serii 07, której „prekursorem” była flagowa limuzyna koncernu, czyli 607. Nieco wcześniej nowa linia wzornicza pojawiła się jednak w 206-tce. Peugeot 307 odznacza się śmiałą stylistyką i bardzo dynamiczną sylwetką. Owa śmiałość podkreślona została głównie w części przedniej; przede wszystkim za sprawą ukośnych, zintegrowanych reflektorów z przezroczystymi kloszami.

Wizerunku dopełnia bardzo szeroki zderzak i niewielka atrapa chłodnicy. Dynamiczny styl zauważalny jest szczególnie z boku samochodu. Bardzo silnie pochylona szyba przednia doskonale komponuje się z mocno przetłoczoną maską silnika i bardzo delikatnie przechodzi w linię dachu. Łagodnie opadająca klapa bagażnika stanowi udane zakończenie karoserii. Jedno jest pewne – z której strony nie spojrzeć na model 307, od razu rozpoznać w nim można markę Peugeot.


Kabina samochodu należy do najprzestronniejszych w swojej klasie. Daleko wysunięta do przodu szyba powoduje, iż jadący na przednich siedzeniach mogą czuć się jak w aucie o klasę większym. Ogromną zaletą są drzwi, które nie dość, że szeroko się otwierają to jeszcze mają sporą powierzchnię. Rozwiązanie takie zapewnia wygodne zajmowanie miejsc zarówno z przodu, jak i z tyłu. Podobna sytuacja dotyczy klapy tylnej, za którą znajduje się niemały, 340-litrowy bagażnik o regularnych kształtach. Oczywiście w razie potrzeby można złożyć tylną kanapę, uzyskując tym samym przestrzeń 1328 litrów. Deska rozdzielcza to bardzo udany kompromis między stylistyką i elegancją. Jednocześnie kokpit odznacza się bardzo dobrą ergonomią. Solidne wykończenie, począwszy od obić tapicerskich a na łączeniach poszczególnych elementów skończywszy, nie wzbudza żadnych zastrzeżeń.


Trzy jednostki benzynowe i jedna wysokoprężna stanowią całą ofertę firmy Peugeot. Pomimo tego, że w ofercie znajdują się tylko cztery silniki; spora rozpiętość pojemności i mocy sprawia, że każdy znajdzie odpowiednią dla siebie propozycję. Peugeot 307Podstawowy motor to 75-konny 1,4 o momencie maksymalnym 120 Nm, który uzyskiwany jest przy 3250 obr/min. Silnik ten nie jest wprawdzie dynamiczny, ale za to najoszczędniejszy z benzynowych. Prędkość maksymalną producent określił na 167 km/h a przyspieszenie – 15,4 sekundy.


Dużo lepsze rezultaty osiąga motor o pojemności 1600 cm3. Potrafi on rozpędzić 307 do 184 kilometrów na godzinę i zapewnić mu przyspieszenie do setki w nieco ponad 11,5 sekundy. Moc maksymalna tej jednostki wynosi 110 KM przy 5800 obr/min a moment 147 Nm przy 4500.
Topowa odmiana napędzana jest za pośrednictwem 138-konnego silnika 2,0. Przy 4100 obr/min uzyskuje on moment o wartości 186 Nm. Zaletą tego silnika nie jest wprawdzie bardzo dobra elastyczność, jednak dynamiki mu nie brak. Sprint do setki zajmuje w tym przypadku tylko 9,8 sekundy a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na liczbie 205.
Doskonałą propozycją dla ludzi poszukujących oszczędnego a zarazem w miarę dynamicznego pojazdu jest 2-litrowy HDI. Jego moc maksymalna to 90 koni mechanicznych przy 4000 obrotów a moment: 205 Nm przy 1750 obr/min. Maksymalna prędkość sięga niemal 180 kilometrów a czas rozpędzenia auta do 100 km/h wynisi 13,6 sekundy. Niezależne zawieszenie wszystkich kół składa się z kolumn McPersona i sprężyn teleskopowych z przodu oraz belki skrętnej, wahaczy i amortyzatorów z tyłu. Całość uzupełniono o stabilizatory. Zatrzymanie modelu 307 zapewniają cztery tarcze hamulcowe, przy czym przednie są wentylowane. Przed poślizgiem chroni układ ABS.

Leave A Comment