Do naszej redakcji trafił model Skody Octavii II z silnikiem 1.9 TDI w wersji wyposażenia Ambiente. Przyjrzyjmy się mu, gdyż od kiedy pojawiła się na rynku Octavia (zwłaszcza TDI) jest uważana za bardzo dobre auto o dużych możliwościach przewozowych. Sprawdźmy co ma do zaoferowania czeski liftback i czy zasłużenie cieszy się ogromną popularnością.
STYLISTYKA
Trójbryłowa sylwetka Octavii nie jest typowym sedanem. Decyduje o tym duża klapa bagażnika otwierająca się wraz z szybą, co stanowi pierwszą dużą zaletę Skody. Ogromny otwór pozwala z łatwością zapakować do kufra o pojemności 560 litrów duże przedmioty. Jego wielkość auto zawdzięcza dużemu zwisowi tylnej części nadwozia. Mimo to linia boczna jest bardzo proporcjonalna i poprawna. Konstruktorzy Skody poprawili nieco poprzedni model, zwiększając między innymi rozstaw osi, zaokrąglając niektóre krawędzie nadwozia i nadając bardziej agresywny charakter przedniej części (m.in. dzięki wyraźnym przetłoczeniom na masce). Uwagę zwraca mała powierzchnia szyb bocznych, stwarzająca wrażenie masywności i solidności samochodu. Auto wyposażone jest w bardzo ładne aluminiowe felgi o średnicy 17 cali i szerokie, niskoprofilowe opony w rozmiarze 225/45, jakie spotykamy raczej w autach sportowych. Kierując się tylko wyglądem, jest to chyba optymalny rozmiar dla tej Skody – ciekawe jednak jak auto prowadzi się na takich „walcach”?
Duże lampy przednie z reflektorami ksenonowymi ładnie komponują się z maską i dużą osłoną chłodnicy z chromowaną ramką. Z tyłu zastosowano zachodzące wysoko na bryłę bagażnika zintegrowane światła o ciekawej stylistyce z charakterystycznym światłem biegu wstecznego w kształcie litery „C”. Uwagę zwraca rzadko spotykana w samochodach trójbryłowych wycieraczka tylnej szyby – to duży plus. Niedrogi dodatek a znacząco podnosi funkcjonalność i widoczność do tyłu, która jest ograniczona przez wysoką krawędź klapy bagażnika.
Biorąc pod uwagę niewątpliwy priorytet konstruktorów jakim była funkcjonalność nadwozia trzeba uczciwie przyznać, że stylistyka na tym nie ucierpiała. Stworzono ładną, choć nie wyróżniającą się niczym szczególnym limuzynę – po prostu niemiecka, solidna robota, typowa dla koncernu volkswagena, w którym skoda ma stanowić alternatywę dla droższych i luksusowych Audi i VW oraz usportowionych i efektownych Seatów.
WNĘTRZE
Wnętrze Octavii nie jest stylistycznym fajerwerkiem, ale nie można mu zarzucić braku klasy. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana dość nowocześnie, a wszystko jest podporządkowane walorom użytkowym. Widoczna jest unifikacja z innymi produktami Volkswagena, przejawiająca się w konfiguracji zegarów i konsoli środkowej a także kształcie kierownicy. Na szczęście jest to dobry wzorzec i użytkownik nie będzie narzekał na brak ergonomii czy słabą jakość materiałów. Szarość plastików jest „przełamana” listwami w kolorze aluminium oraz nieco ciemniejszą obudową urządzeń w panelu środkowym. Znajduje się na nim sterowanie dwustrefową, automatyczną klimatyzacją i radioodtwarzacz z MP3 i dużym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym. Podświetlenie wszystkich zegarów i urządzeń w kolorze zielonym jest dobrym pomysłem, nie męczy wzroku nocą, w przeciwieństwie do krzykliwej czerwieni oferowanej w Seacie czy Audi. Koło trójramiennej kierownicy jest obszyte doskonałej jakości skórą. Dźwignia skrzyni biegów umieszczona na środkowym tunelu, ma ładny kształt, skórzany mieszek i chromowany akcent. Biegi wchodzą lekko i precyzyjnie.
Podróżujący zajmują miejsca w wygodnych fotelach, o długich siedziskach i dobrze wyprofilowanych oparciach. Są one dość twarde ale nawet długa podróż nie męczy. Dzięki temu, ze siedzi się dość nisko, ma się wrażenie że auto „otula” podróżujących, zachęca do pozostania wewnątrz jak najdłużej.
O funkcjonalności kabiny skody decyduje duża ilość miejsca dla wszystkich, w zasięgu jest sporo różnej wielkości schowków na drobiazgi bardzo przydatnych w samochodzie rodzinnym. Bagażnik o imponującej pojemności, o którym już wspomniano, jest ustawny i praktyczny dzięki siatkom zapobiegającym przemieszczaniu się bagażu. Wyjazd wakacyjny z pewnością nie będzie stanowił problemu – wszystko się zmieści, tym bardziej, że ładowność wynosi aż 660 kg. Jednym słowem – świetne auto dla aktywnej rodziny.
SILNIK
Silnik 1.9 TDI pracujący pod maską Octavii to nowa jednostka Volkswagena. Rozwija moc 105 koni mechanicznych i 250 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1950 obrotów/minutę. Silnik znany jest również z innych modeli Seata, Audi i VW. Niestety nie radzi sobie zbyt dobrze z autem ważącym 1355 kg. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje aż 12 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Za to zużycie paliwa utrzymuje się na doskonałym poziomie około 5 litrów ON w trasie i nieco ponad 7 litrów w mieście.
Dość twarde zawieszenie i bardzo dobre hamulce pozwalają na pewną i bezpieczną jazdę, choć polskie zniszczone drogi dają kierowcy odczuć niedogodności z tego powodu. Szczególnie szerokie opony lubią „ściągać” w koleinach, zmuszając kierowcę do mocniejszego ściskania kierownicy.
Teraz parę słów dla fanów tuningu. Powszechnie znana jest podatność silników TDI na tzw. chiptuning. Zmiana oprogramowania komputera sterującego silnikiem pozwala na podniesienie mocy i momentu obrotowego o kilkadziesiąt procent. Oferta takich modyfikacji na rynku jest ogromna.
PODSUMOWANIE
Octavia drugiej generacji jest stylową, elegancką limuzyną o doskonałych właściwościach użytkowych. Przestronny bagażnik, wygodne i atrakcyjne wnętrze oraz świetny napęd stawia skodę w czołówce sprzedaży w klasie średniej na rynku polskim. Dzieje się tak również za sprawą atrakcyjnych cen w porównaniu do konkurencji.
Auto z bogatym pakietem wyposażenia Ambiente i silnikiem 1.9 TDI można kupić już za 74 tysiące złotych. Cena prezentowanej wersji wynosi 94,750 zł.
Czeski produkt, po latach współpracy z niemieckim koncernem, oferuje nareszcie wysoką jakość i stanowi tanią alternatywę dla wielu niemieckich i japońskich konkurentów. Polacy już się do skody przekonali widząc w niej wiele cech Volkswagena dzięki czemu jest popularna również na rynku wtórnym.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1896 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
77 kW (105 KM) @ 4000 obr/min |
moment obrotowy |
250 Nm @ 1900 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 5 biegowa |
prędkość maksymalna |
190 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
12,0 s |
zużycie paliwa* |
7,2 / 5,3 / 6,0 |
dług. / szer. / wys. |
4572 / 1769 / 1447 mm |
rozstaw osi |
2575 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1355 / 2015 kg |
bagażnik w standardzie |
560 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1420 l |
pojemność zbiornika paliwa |
55 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
55,300 zł wersja Classic 1.4 benz. |
cena wersji testowanej |
94,750 zł wersja Ambiente |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!