Ford Motor Company – spółka akcyjna z siedzibą w Dearborn, Michigan USA założona w Detroit w 1903 r. przez Henry’ego Forda. Obecnie jest to duży koncern branży motoryzacyjnej, produkujący samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, pojazdy i maszyny rolnicze, sprzęt informatyczny i inne wyroby.
W zależności od zapotrzebowań rynku, Ford Motor Company zakładał w różnych krajach swoje filie, w których produkuje się całkiem różne, często nie występujące gdzie indziej modele marki Ford. Największa z nich to Ford-Werke AG, znajdująca się w Kolonii, w Niemczech.
Marki samochodów należące do Ford Motor Company
* Ford
* Lincoln
* Mercury
* Land Rover
* Aston Martin
* Volvo
* Jaguar
* Mazda
Ford USA
Historia
Firma Ford powstała w USA w 1903 r.
Założył ją Henry Ford, twórca masowej produkcji. Rok później otwarto pierwszą zagraniczną fabrykę w Kanadzie.
Do dziś w tym kraju produkuje się amerykańskie modele Forda.
W 1908 r. pojawił się Ford Model T. Dzięki zastosowaniu taśmy produkcyjnej, z roku na rok stawał się coraz tańszy do tego stopnia, że średnio zarabiający ludzie mogli zacząć myśleć o jego zakupie. Do 1928 r., kiedy zakończono jego produkcję, powstało w sumie ponad 15 milionów egzemplarzy tego modelu. Jego następcą był bardzo udany Ford Model A z roku 1927.
Do 1931 r. wyprodukowano ponad 4,3 miliona sztuk.
W latach trzydziestych nastąpił podział konstrukcji na osobowe i dostawcze, gdyż do tej pory wersje pick-up opierały się na podwoziach aut osobowych.
W czasie trwania II wojny światowej w zakładach forda produkowano model Ford GPW na potrzeby wojska, będący odpowiednikiem Jeepa Willysa.
Po zniesieniu zakazu produkcji cywilnych samochodów osobowych w 1947 r. wznowiono produkcję zmodyfikowanych modeli przedwojennych.
Całkowicie nowy model pojawił się w 1950 r., był to Ford Custom. Do przełomowych konstrukcji należy zaliczyć również Forda Falcona z 1960 r., będącego pierwszym kompaktowym samochodem amerykańskim, po II wojny światowej, oraz tani, sportowy model Ford Mustang z 1964 r. Rewelacyjna sprzedaż niemal wszystkich modeli z tego okresu zmusiła firmę do ograniczania produkcji, gdyż w razie opanowania ponad 60% rynku, urząd antymonopolowy nałożył by ogromne kary.
Tak więc w połowie lat sześćdziesiątych, na niektóre modele Forda trzeba było czekać nawet po trzy miesiące.
Pod koniec lat siedemdziesiątych Ford planował wprowadzenie w USA nowego, europejskiego, kompaktowego modelu, Forda Escorta, który zadebiutował na starym kontynencie w 1980 r. Jednak uznano, że nie spodoba się klientom i podjęto decyzję o stworzeniu nowego projektu nadwozia, opartego o podzespoły wersji europejskiej.
Auto nie było urodziwe, lecz dzięki niskiej cenie sprzedawało się umiarkowanie.
W latach dziewięćdziesiątych podjęto decyzję o ściślejszej współpracy z filią w Niemczech.
W ten sposób Ford Mondeo pierwszej generacji był produkowany i sprzedawany w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Ford Contour, a Ford Focus nawet pod tą samą nazwą.
Najpopularniejszym modelem osobowym w ostatnich latach był Ford Taurus, zastąpiony w 2005 r. nowym modelem Five Hundred. Jednak najpopularniejszym samochodem w USA jest pick-up, Ford serii F.
Obecne modele
* osobowe i SUV: Focus, Taurus, Five Hundred, Crown Victoria, Mustang, Thunderbird, GT, Freestar, Escape, Explorer, Freestyle, Expedition, Excursion, Forty-Nine.
* pick-upy: Ranger, Ford F-150, F-250, F-350.
Ford Europa
Historia
W 1911 r. powstaje pierwsza fabryka Forda w europie. Na jej lokalizację wybrano Manchester, w Anglii. Początkowo produkowano w niej Forda Model T.
W późniejszych latach były to konstrukcje brytyjskie, jak Ford Perfect, Anglia, Popular, Cortina, czy Consul.
W 1925 otwarto nowe zakłady w Niemczech. Przed wojną produkowano tam takie modele jak Köln, Rheinland, czy Eifel. W 1931 r. powstała fabryka w Kolonii.
W 1939 r. Niemcy zmienili nazwę zakładów na Ford-Werke.
W latach 1941-1945 w tych fabrykach, pracujących na potrzeby wojny, zatrudniani byli pracownicy przymusowi. Po wojnie, w 1952 r. pojawił się Ford Taunus.
Ford posiadał również zakład produkcyjny we Francji, zwany Ford S.A.F., gdzie powstawały modele Comete, Vedette i Versailles.
Fabryka została sprzedana w połowie lat pięćdziesiątych firmie Simca, która kontynuowała produkcję modelu Versailles, pod nazwą Simca Vedette.
W latach sześćdziesiątych nastąpiło zacieśnienie współpracy pomiędzy obydwoma filiami, niemiecką i angielską.
Zaczęto produkować te same modele, czasem różniące się stosowanymi silnikami, jak Ford Capri.
Z czasem zakłady brytyjskie zaczęły tracić na znaczeniu, tak że dzisiaj, europejskie biura konstrukcyjne znajdują się w Niemczech.
W latach osiemdziesiątych postawiono na nadwozia typu hatchback. W takich wersjach nadwoziowych debiutowały Ford Escort, Sierra i Scorpio.
Kłopoty jakościowe, jakie miał głównie model Sierra i niską popularność Escorta IV gen. przełamał na dobre dopiero model Focus, chwalony za stylistykę i wysoką jakość wykonania.
Obecne modele
* osobowe: Ka, Streetka, Fiesta, Focus, Mondeo, Fusion, Galaxy, S-MAX, Maverick,ESCORT
* dostawcze i pick-upy: Tourneo Connect / Transit Connect, Transit, Ranger.
Ford Australia
Historia
Filia Forda na kontynencie australijskim powstała w 1925 r. Produkcja obejmowała początkowo amerykańskie, a później europejskie modele Fordów.
Obecnie mniejsze modele są importowane z Europy, duże terenowe z USA.
Typowo australijską konstrukcją jest obecnie produkowany model Falcon (od 1972 r. nie mający już nic wspólnego z amerykańskim Falconem), wyposażony obecnie w duże silniki V6 i V8. Na jego bazie powstał luksusowy Ford Fairlane, oraz pick-up Ute (od ang. utility ? użytkowy).
Obecne modele
* osobowe: Fiesta, Focus, Falcon, Fairlane, Escape, Territory, Explorer,Expedition, Escort
* dostawcze i pick-upy: Falcon Ute, Courier (Ford Ranger), Econovan, Transit, F-250, F-350.
Ford Ameryka Południowa
W Ameryce Południowej fabryki Forda znajdują się w Argentynie i Brazylii. W roku 1986 powstała spółka Autolatina (Ford 49%, Volkswagen 51%), rozwiązana w 1995 r.
Argentyna
W 1916 r. Ford rozpoczął montaż modelu T. Jednym z najdłużej produkowanych w Argentynie modeli był jednak amerykański Ford Falcon produkowany tu od 1962 do 1992 r. Wraz z zakończeniem produkcji Escorta, fabryka podjęła produkcję modelu Focus.
Brazylia
W 1919 r. rozpoczęto montaż modelu T, później również modelu A. W latach 1930-1968 produkowano tylko samochody ciężarowe. W 1968 zadebiutował model Galaxie. Obecnie produkuje się tu modele Ka, Fiesta (modele gen. II 1989 i III 2002) oraz model Ecosport, bazujący na Fieście II gen., przypominający nieco model Fusion.
Ford Azja
Na niektórych rynkach azjatyckich, jak i w Stanach Zjednoczonych, pod marką Forda sprzedawane były i są niektóre modele Mazdy. Koreańska Kia Pride (oryginalnie: Mazda 121 z lat 1986 – 1991) sprzedawana była w USA jako Ford Festiva.
Tajlandia
W Tajlandii Ford obecny był w latach 1960-1973. Następnie w 1995 r. powstała spółka Auto Alliance, w której głównymi udziałowcami są Ford (48%) i Mazda (45%). Produkuje ona samochody Ford Ranger, Everest – będący jego wersją terenową (nadwozie zamknięte, pięciodrzwiowe) – oraz pick-up Mazdę serii B, będącą podstawą dla modelu Ranger.
Indie
Przed II wojną światową montowano tu samochody z amerykańskich części. W 1999 r. otwarto nową fabrykę koło miasta Madras. Produkuje się tu model Icon, będący wersją sedan modelu Fiesta.
źródło: wikipedia