Opony letnie a zimowe. Jakie są różnice?

9 czerwca 2021
Bez kategorii, Nowości

Opony na zimę i lato posiadają wiele cech i parametrów, które warto znać chcąc dobrać właściwe ogumienie do swojego pojazdu. Jak odróżnić opony letnie od zimowych? Jakie zagrożenia niesie jazda latem na oponach zimowych? Zapraszamy do artykułu.

Cechy opon zimowych

Opony zimowe są specjalnie przystosowane do trudnych warunków, gdy temperatura sięga poniżej 7 stopni Celsjusza.

Bieżnik opony zimowej konstrukcyjnie składa się z głębszych bloków, które zapewniają większą przyczepność wbijając się w śnieg i lód.

Rzeźba bieżnika często wzbogacana jest o głębsze rowki wzdłużne i większą ilość lamelek, co skutkuje sprawniejszym odprowadzaniem błota i wody spod kół pojazdu. Skutkuje to także minimalizacją ryzyka wystąpienia niebezpiecznego zjawiska aquaplaningu.

Mieszanka wykorzystana do produkcji opon zimowych zawiera więcej naturalnej gumy, dzięki czemu w ekstremalnie niskich temperaturach nie twardnieje.

Dzięki temu podczas jazdy w zimowych miesiącach, opona zachowuje elastyczność, co dodatkowo polepsza przyczepność oraz skraca drogę hamowania.

Ze względu na specyfikę ogumienia, niektórzy producenci wręcz wyspecjalizowali się w produkcji opon zimowych. Jednym z nich jest uznana przez polskich kierowców, czyli opony Hankook, której opony na zimę charakteryzują się wysokimi osiągami i bezpieczeństwem w przystępnej cenie.

Opony zimowe a letnie

Podstawową kwestią, którą należy powiedzieć przy wyróżnieniu opon zimowych od letnich jest fakt, że oba bieżniki są stworzone do pracy w określonych warunkach.

Mimo rozwoju branży oponiarskiej i dużych nakładów finansowych na badania, wciąż nie udało się stworzyć ogumienia, które doskonale sprawdza się w temperaturach -20 i 30 stopniach Celsjusza.

Opona jest ważnym elementem każdego samochodu. To właśnie ona odpowiada za kontakt auta z nawierzchnią, a co za tym idzie, ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Podróżując przez cały rok, w zmiennych warunkach pogodowych warto więc znać różnice pomiędzy oponami zimowymi, a letnimi aby właściwie dobierać ogumienie do swojego pojazdu.

Różnice, w których możemy odróżnić opony zimowe od letnich można podzielić na trzy zasadnicze grupy:

  • rzeźba bieżnika,
  • osiągi,
  • zastosowana mieszanka.

Oznaczenia opon letnich i zimowych

Chcąc odróżnić opony letnie od zimowych, warto zwrócić uwagę na oznaczenia. Zawierają one szereg informacji dla kierowcy o osiągach i przeznaczeniu danej opony.

Chcąc w prosty sposób odróżnić opony sezonowe, warto szukać oznaczeń 3PMSF oraz M+S.

Piktogram prezentujący trzy szczyty górskie i płatek śniegu (3PMSF) jest jasną informacją, że ogumienie zostało stworzone do jazdy w zimowych warunkach na terenie Europy.

Dzięki niemu kierowca zyskuje pewność, że opony zimowe są zgodne z wymogami Unii Europejskiej co do zimowej jazdy i pomyślnie przeszły dodatkowe testy przyczepności na śniegu.

Oznaczenie M+S (mud and snow) nie zawsze jest gwarancją przeznaczenia opony na konkretny sezon. Symbol często można też spotkać na oponach całorocznych. Choć znajduje się ono na większości modeli opon zimowych, jest to jedynie deklaracja producenta co do osiągów na błocie i śniegu.

Oznaczenie M+S może więc być dodatkową rekomendacją dla kierowcy, co do parametrów konkretnego modelu ogumienia.

Charakterystyka opon letnich

Opony letnie są przystosowane do jazdy w ciepłym klimacie, gdzie temperatura wzrasta powyżej 7 stopni Celsjusza.

Rzeźba bieżnika opon na lato jest bardziej opływowa względem zimowych odpowiedników. Zawierają mniejszą ilość rowków, co zwiększa powierzchnię kontaktu ogumienia z nawierzchnią.

Opony letnie charakteryzują się również zmniejszonymi oporami toczenia, co skutkuje większym komfortem (zmniejszony hałas) oraz ekonomią (zmniejszone zużycie paliwa) jazdy.

Specjalna mieszanka gumowa opon jest twardsza, przez co nie powinna mięknąć podczas podróży na rozgrzanym asfalcie. Dzięki temu zapewnia lepszą sterowność na suchej i mokrej nawierzchni podczas letnich miesięcy.

Warto jednak wspomnieć, że opony letnie nie nadają się do jazdy zimą. Mieszanka gumowa w niskich temperaturach staje się krucha, a rzeźba bieżnika często nie jest w stanie poradzić sobie ze śniegiem i śliską nawierzchnią.

Opony zimowe latem – czy warto?

Często spotykaną wśród kierowców sytuacją jest podyktowana oszczędnością jazda latem na oponach zimowych. Wiedząc już, jak wygląda specyfika poszczególnych wariantów opon sezonowych, warto sprawdzić czy takie rozwiązanie rzeczywiście ma sens.

Odpowiadając najkrócej na powyższe pytanie – nie warto jeździć na oponach zimowych w sezonie letnim. Choć w Polsce przepisy nie zabraniają takiego rozwiązania, niesie za sobą ono wiele wad. Oto najważniejsze z nich.

• Mieszanka gumowa jest miękka, a za tym idzie odkształcanie się bieżnika. Prowadzi to do zwiększonych oporów toczenia i zużycia paliwa.
• Opony zimowe mają znacznie skróconą żywotność w wysokich temperaturach.
• Ogumienie zimowe słabiej rozprasza ciepło – kierowca ryzykuje nadmiernym napompowaniem, a nawet wybuchem opon.

Jak więc widzimy, jazda na niewłaściwie dostosowanych do sezonu oponach zwiększy koszty podróżowania. Brak sezonowej wymiany jest więc tylko pozorną oszczędnością.

Jednak co najważniejsze – niewłaściwe ogumienie stwarza ryzyko dla bezpieczeństwa kierowcy, które podczas codziennej jazdy jest najważniejsze. Warto postawić na właściwy komplet opon sezonowych, aby zawsze w bezpieczny sposób dotrzeć do celu.

Leave A Comment