Budowa kasku motocyklowego – co warto o niej wiedzieć?

Nie ma ważniejszej części ubioru motocyklisty niż kask. Wśród doświadczonych kierowców jednośladów krąży nawet opinia, że powinien on być lepszy niż maszyna, którą się poruszamy. W jaki sposób zbudowany jest kask motocyklowy? Zobacz, co warto wiedzieć o budowie tego elementu, jeszcze przed jego zakupem.

Kask motocyklowy chroni przed urazami czaszki, mózgu, oczu, aparatu mowy, słuchu itd. Musi skutecznie osłaniać przed wiatrem, deszczem, owadami, a także promieniami słonecznymi podczas jazdy. Do tego powinien być wygodny i wentylowany, aby jazda była komfortowa i przyjemna. Jaki kask spełnia te wszystkie kryteria?

Budowa i typy kasków motocyklowych

Kaski znacznie różnią się od siebie pod względem budowy i zastosowania. Najpopularniejsze typy dostępne na rynku to:

  • kaski integralne – mają zwartą budowę, a część szczękowa jest na stałe umocowana przy skorupie kasku;
  • kaski szczękowe – posiadają część szczękową, ale ta jest otwierana wraz z szybą;
  • kaski crossowe – część szczękowa tych kasków jest wydłużona, dodatkowo posiadają daszek ochronny. Jako jedyne z listy nie mają wbudowanej blendy chroniącej oczy, którą zastępują zewnętrzne gogle. Przykładem takich kasków może być crossowy kask FOX;
  • kaski otwarte – nie mają ochrony na szczękę, wyglądem przypominają hełm.

Jak widzisz, każdy z powyższych kasków ma inną budowę, ale też przeznaczenie. Integralny nadaje się głównie do jazdy sportowej i w mieście. Kask szczękowy wybierany jest najczęściej przez kierowców motocykli turystycznych, w dłuższe trasy. Crossowy (jak sama nazwa wskazuje) to element przeznaczony do jazdy motocyklem typu cross czy enduro, np. po lesie lub bezdrożach. Z kolei na kaski otwarte decydują się głównie fani cruiserów, chopperów i mniejszych jednośladów, takich jak skutery.

Co łączy te wszystkie kaski?

Skupmy się na wspólnych elementach budowy. Co łączy wszystkie kaski?

Skorupa

Podstawą każdego kasku jest skorupa. Ta może być wykonana z różnych tworzyw – kaski z niższej półki zrobione są z polimerów. To tworzywa sztuczne o różnej wytrzymałości. Najsłabiej chronią materiały ABS, a najlepiej tworzywa kompozytowe.

Najlepsze skorupy stworzone są z kolei z włókien szklanych i węglowych. W taki kask zainwestuj, jeżeli poruszasz się szybkim motocyklem sportowym i jesteś bardziej narażony na urazy głowy.

Wypełnienie

Składa się z kilku warstw. Zaraz pod skorupą znajdziesz warstwę pochłaniającą energię uderzenia. Wykonana jest z pianki styropianowej, która amortyzuje i rozprasza siłę kolizji. Najlepsze kaski posiadają grubą warstwę ochrony, która ma dużą gęstość. W ten sposób warstwa lepiej chroni przed urazem głowy.

Kolejnym elementem wypełnienia jest wyściółka. Powinna być neutralna dla skóry i wygodna. Ma utrzymywać kask stabilnie na głowie i zapewniać komfort noszenia. Na rynku dostępne są kaski z wyjmowaną wyściółką, którą można prać w pralce. Lepsze kaski posiadają antybakteryjną powłokę na wewnętrznej stronie w celu ochrony skóry głowy.

Pozostałe elementy

Kolejne części, które znajdują się we wszystkich wymienionych przez nas typach kasków to zapięcie (które utrzymuje kask na głowie użytkownika w czasie jazdy), a także górne części wentylacyjne (wywietrzniki), które ułatwiają odparowanie wnętrza kasku i jazdę w różnych warunkach – np. przy deszczowej pogodzie.

Jakimi częściami różnią się powyższe kaski?

Choć różne rodzaje kasków mają części wspólne, to jednak wiele je dzieli. Wyłącznie kaski integralne posiadają złączoną, trwale umocowaną część szczękową i zasuwaną szybkę. Często spotkamy też ochronę głowy posiadającą wbudowaną blendę przeciwsłoneczną, a także pinlocka, który ogranicza parowanie szyby. Kaski integralne muszą mieć też rozbudowany system wentylacyjny, bo ich zwarta zabudowa utrudnia ujście pary.

Kaski crossowe również posiadają zabudowę szczęki, która jest specjalnie wysunięta. Dlaczego? Wyczynowa jazda na trasach offroadowych wymaga większej ilości powietrza, a oddalona „szczęka” ułatwia jego dopływ. Daszek w kasku tego typu chroni natomiast przed słońcem, które skutecznie ograniczałoby widoczność podczas zawodów. Kaski na crossa czy enduro nie mają z kolei szyby, ale wymagają dołączenia gogli. Zewnętrzne gogle łatwiej wymienić w przypadku uszkodzenia (a nie jest o to trudno na kamienistych, wyboistych szlakach).

Kaski szczękowe nie posiadają zintegrowanej szczęki, a ta podnosi się wraz z szybką. Co więcej, w kaskach szczękowych niezalecane jest podróżowanie z otwartą przyłbicą, gdyż znacznie obniża to bezpieczeństwo. W tego typu turystycznych egzemplarzach jest natomiast więcej miejsca w środku (w wypełnieniu), co pozwala na swobodną instalację interkomu, ułatwiającego komunikację w trasie.

Jeszcze inaczej skonstruowany jest kask otwarty. Poza tym, że nie ma on ochrony na szczękę, nie wymaga również instalacji pinlocka, gdyż szyba nie paruje w czasie jazdy. Górny wywietrznik wentylacyjny służy do odprowadzenia wilgoci z górnej części kasku. Bardziej rozbudowany kask otwarty może natomiast posiadać blendę przeciwsłoneczną.

Jak widzisz, każdy z powyższych rodzajów kasków jest inny, a co za tym idzie – jego przeznaczenie jest różne. Przed wyborem odpowiedniego kasku określ więc przede wszystkim, do jakiej jazdy będzie Ci on potrzebny. Dopiero wtedy rozpocznij poszukiwania!

Leave A Comment